Yesterday Origins

Pokračování nápadité adventury Yesterday, které slibuje nevšední a zajímavý příběh. Hra má vyjít desátého listopadu 2016.

Výrobce: Pendulo Studios
Štítky: thriller, tajemství, dobrodružná, adventura

Pendulo Studios se dostali do povědomí herních fanoušků hlavně úspěšnou adventurní trilogií Runaway. Jejich další dílo s komickým nádechem The Next Big Thing příliš nezaujalo, proto se španělský tým vydal do vážnějších vod. Také jejich mysteriózní thriller Yesterday se setkal s rozporuplným hodnocením. Vychválen byl hlavně propracovaný příběh a pro Pendulo typická komiksově laděná kreslená grafika. Není proto překvapením, že se tvůrci rozhodli vytvořit pokračování Yesterday Origins, které vyjde v první polovině listopadu.

Příjemné novinky

Vzhledem k blížícímu se datu vydání jsme se při letošní návštěvě Kolína nad Rýnem těšili na nejnovější informace a hratelnou ukázku. Stánek francouzských Microids, kteří převzali Pendulo Studios pod svá křídla, se však soustředil výhradně na předvádění Syberie 3 a Yesterday Origins stála v pozadí. Zklamání naštěstí záhy vystřídala pozitivní informace v podobě možnosti zahrát si demoverzi.

Demo hned od začátku dokazuje, že se španělští tvůrci rozhodli držet svého kopyta. Klasická point-and-click adventura, tentokráte zasazená do 3D prostředí v enginu Unity, si zachovává tradiční, lehce komiksový grafický styl, který je i tentokrát dovedený do nejmenších detailů.  Tvůrci se rozhodli vrátit od „teleportačního“ způsobu přesouvání herních postav po obrazovce ke klasické animaci, ostatní aspekty prvního dílu zůstaly vesměs podobné – opět ovládáte různé postavy, opět jsou dialogy i většina herních animací řešení prostřednictvím komiksových oken, opět se v příběhu střídají různá prostředí i časová období.

V herních mechanikách však přibyly i novinky. Jednou z nich je detailní prozkoumávání postav a následná dedukce jejich vlastností, zjevně inspirovaná posledními díly Sherlocka Holmese. Zajímavý prvek přibyl i při používání předmětů, kdy nestačí jejich kombinace, ale také nutnost zdůvodnit, proč by měly předměty být zkombinovány zrovna tímto způsobem. Chcete si prostřednictvím mučicího nástroje pustit žilou? Klidně, jak je libo, ale nejdříve je potřeba zajistit pádný důvod, proč se dobrovolně zmrzačit.

Problém s nesmrtelností

Největší síla Yesterday ale tkvěla v příběhu, který tvůrci vyprávěli na přeskáčku a na první (a mnohdy i druhý) pohled hodně zmatečně. Ve finále se však podařilo nabídnout kvalitní, propracovaný a napínavý příběh, který hráče dokázal překvapovat až do samotného konce. A jak naznačuje demoverze, v podobném duchu se ponese i pokračování. V roli Johna Yesterdaye, který před pěti stoletími při jednom z nevydařených rituálů španělské inkvizice získal nesmrtelnost. Není to však nesmrtelnost klasického ražení, spíše by se dalo hovořit o nemožnosti zemřít – takto postižená osoba žije normální život a je obyčejně smrtelná, po skonu však nemíří do věčných lovišť, ale naopak se vrací zpět do života ve věku a zdravotním stavu, v jakém proběhl památný rituál.

Johnova nesmrtelnost má navíc jednu velkou trhlinu – po každé smrti přichází amnesie, nic si ze své minulosti nepamatuje. Jeho přítelkyně Pauline je také nesmrtelná, u ní však rituál proběhl správně, a tak si vše pamatuje. S tímto vědomím je život nesmrtelného člověka mnohem jednodušší a jistě i finančně méně nákladný – když se na těle ukáže první vráska, je rychlejší a efektnější jít se podříznout do sprchy a za pár desítek vteřin se objevit na samém místě mladý a svěží, bez jediné vrásky. Proto se John a Pauline vydají do všemožných koutů na zeměkouli i různých historických období s cílem nalézt tajemný artefakt, s jehož pomocí by se mohl uskutečnit nový rituál a Johnova nesmrtelnost by byla dovedena k dokonalosti. Jak se záhy ukáže, nejsou jediní, kdo po tomto artefaktu prahne.

Z pravěku až do Paříže

Demoverze začíná v dávnověku v temném vězení, kam byl John uvězněn španělskou inkvizicí po nařčení z čarodějnictví. To patřilo v patnáctém století k nejvážnějším trestným činům, proto jej zaručeně čeká trest smrti. Je tedy potřeba se co nejrychleji z vězení dostat. K tomu pomohou tři na první pohled naprosto nesourodé „postavy“ – tělo mrtvého chlapce, spoluvězněné prase obviněné z rouhání a alkohol milující strážce. I když by se mohlo zdát, že namíchat správný postup z těchto tří ingrediencí v součinnosti s různými mučicími nástroji musí zvládnout akorát šílenec, konečný postup nakonec tak nelogický není a určitě pobaví svou nápaditostí.

Po záchraně z vězení a krátkém rozhovoru s mnichy končí flashback z minulosti a přesouváme se do současnosti – do slunné Paříže. John se probouzí v posteli, z balkónového okna je nádherný výhled na Eiffelovu věž, do koupelný obdobně nádherný výhled na přítelkyni Pauline. V tuto chvíli přichází možnost ovládat obě postavy současně. A zatímco Pauline se stará o vyřešení kritického problému s vráskou pod okem, Johnovi přichází na mobil videozpráva, kterou si sám poslal…

Od Yesterday Origins asi nelze očekávat revoluci v adventurním žánru. Ve většině prvků navazuje na svého předchůdce se zjevnou snahou vzít si ponaučení z nedostatků předchozího dílu. Stejně jako se John pokouší dotáhnout k dokonalosti svou nesmrtelnost, i Pendulo se pokouší dotáhnout k dokonalosti svůj mysteriózní thriller. Jestli se jim to podaří, uvidí fanoušci adventur 10. listopadu, kdy hra vyjde pro PC, Mac, PS4 a Xbox One.