XCOM: Enemy Within (mobilní verze)

Verdikt
85

Výborný XCOM: Enemy Unknown neztratil ze svého kouzla téměř nic. Přístupná, ale zároveň přísná tahová strategie, navíc obohacená o přítomnost výborného datadisku Enemy Within, na mobilních platformách funguje na výbornou, jen musíte oželet multiplayer. Dotykové ovládání stylu hry sedí a nijak nepřekáží, hře ale bohužel podráží nohy nemalé technické problémy, které jsou podobné aplikace nečekané.

Mobilní zařízení

AndroidAndroid

Google Play
Koupit

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

App Store
Koupit

Další informace

Výrobce: 2K Games
Vydání: 12. listopadu 2013
Štítky: tahová, sci-fi, mobilní hry, taktická, strategie

Komu se stýská po XCOMu, nemusí hrát jen nové napodobeniny. Může si XCOM: Enemy Unknown zopakovat, ale tentokrát v mobilním provedení. Stačí mít kompatibilní zařízení. Pokud nějakou tu technickou hračku máte a novodobý tahový klenot se vám ještě nepřejedl z PCčka či konzolí, můžete to mimozemšťanům nandat i na cestách.

A jestli jste loňskou tahovou perlu vůbec nehráli a nemáte na to dostatečné PCčko nebo konzoli, tak zpozorněte. Oznámení portu plnohodnotného XCOMu na mobilní platformy docela překvapilo. Člověk by očekával spíš datadisk, nebo rovnou druhý díl. A ono nic, dostali jsme mobilní verzi hry.

Za normálních okolností by to hardcore hráče asi moc nepotěšilo, ale Firaxis port nějak nepřekopávali, neupravovali a celou hru prostě překlopili na tablety (a mobily) prakticky jedna ku jedné. A světe div se, ono to funguje přímo výborně. XCOM je ve své podstatě vlastně point and click hra, takže šmatlání prstem po displeji k herním mechanismům sedí parádně.

Pokud jste hráli PC nebo konzolovou verzi, víte naprosto přesně, s čím máte tu čest. Jen si od toho odečtěte multiplayer. A pokud jste poslední rok a půl žili pod kamenem a velkým hrám jste se vyhýbali jako čert kříži, tak dávejte pozor. Protože takovéto hry na tablety a mobily zase tak často nevychází.

Hra z jiného světa

Tahových strategií najdete na mobilních platformách spoustu, ale XCOM: Enemy Unknown vyniká nejen svou výbornou hratelností. Boduje také skvělou grafikou, robustními systémy a produkčními hodnotami, které na tabletu o to víc vynikají. A tady se už pohybujeme v oblasti, která na mobilních zařízeních tak přecpaná není. Rozhodně zase ale nejde říct, že nejnovější počin Firaxis je jednookým králem mezi slepými.

Do příliš velkých detailů nemá vzhledem k relativně nedávnému vydání původní hry a přesnému portu cenu zabředávat. Snad jen ve stručnosti připomeňme, že XCOM: Enemy Unknown se skládá ze dvou základních částí - akční a strategické. V akční části jste s vojáky přímo na bojišti, opatrně (tahově) postupujete od jednoho krytu k druhému a skrze hlavně pušek vetřelcům vysvětlujete, že takhle tedy ne.

Malověrné státy a nováčkovský kanonfutr

Druhou částí je část strategická, nebo “administrativní”, chcete-li. Jste v základně a je na vás, jakým směrem se budou její jednotlivé části vyvíjet. Vylepšujete vojáky, upravujete jejich výstroj a výzbroj, zkoumáte nové technologie, vyrábíte věci, stavíte nové místnosti a s hlavou v dlaních bezmocně přihlížíte tomu, jak z vašeho programu postupně odstupuje jeden stát za druhým. Není to pěkný pohled a když se vám něco nepodaří, je to k vzteku.

Což platí i pro bojiště. Jakmile vám voják zemře, a že to není nic neobvyklého, je po něm. Žádný respawn, hezky vyfasujete zelenáče a na svého vytrénovaného veterána se spoustou užitečných schopností můžete zapomenout. Permanentní smrti je nutné za každou cenu předcházet, ale ani tak se jí asi stoprocentně nevyhnete. Nemáte k dispozici totiž celou armádu, ale maximálně šest vojáků. Pokud vám některého navíc zraní, bude na pár dnů mimo službu a vy musíte vzít na misi místo něj nováčka.

Na pohled jednoduchá věc, která má ale zásadní vliv na hratelnost. Nebudete riskovat, nebudete dělat blbosti, nebudete jen tak něco zkoušet. Musíte být opatrní, musíte uvažovat, přemýšlet a postupovat s rozmyslem. Velkou roli hrají také zbraně a výbava, kterou na vaše vojáky navlečete. Nebo si můžete dělat co chcete a všechno po každém tahu zběsile ukládat. To pak ale strávíte pomalu víc času v menu, než ve hře.

Padá program, něco si přej...

Což byl bohužel můj případ. Ne snad kvůli zranitelným vojákům, ale kvůli padání hry. XCOM: Enemy Unknown měl do stabilního zážitku na počátku daleko. Situace se později sice zlepšila, stále však není zcela optimální. První dvě tři mise byly bez problémů, ale pak to přišlo. Hra pravidelně padala při spuštění mise, což naštve, když těsně předtím strávíte nějakou dobu na základně a pak musíte všechno naklikávat znovu. I nyní, po několika opravných záplatách, se hra může zakousnout.

Realita se také může podle toho, jestli hrajete na iOS nebo Android zařízení. Je to každopádně velká škoda. U aplikace za nějakých 300 korun a u hry od takto velkého a zkušeného studia bych očekával port, který bude po technické stránce vyťukaný k dokonalosti.

Když už plujeme na negativní vlně, nemůžu nezmínit jednu drobnost, která mě také dokázala pěkně vytočit. Různé výškové úrovně na bojišti - když chcete třeba snipera postavit na střechu náklaďáku, nebo budovy, musíte s ním na vyšší úroveň. Tam se dostanete pohybem dvěma prsty nahoru. To funguje. Ale když už mu chcete přikázat aby tam šel, hra si najednou z ničeho nic usmyslí, že vy nechcete snipera na střechu, ale za ten náklaďák. Nastavená vyšší úroveň zůstane, náklaďák najednou zprůhlední a cesta se vám narýsuje za něj.

V tu chvíli musíte různě točit a šachovat s kamerou, než hra pochopí co vlastně potřebujete a dovolí vám dát snipera na náklaďák/budovu. Otravný problém, se kterým se často setkávat nebudete, ale o to víc vás namíchne. Přepínání mezi různými výškovými úrovněmi zas tak frekventované není a nevyužijete jej v každé misi. Podobně jako padání hry to ale působí jako zbytečná a možná až trochu lajdácká chyba, která by u takové hry neměla co dělat.

Technické problémy u jinak výborné hry zamrzí. Pořád je to totiž ten stejný a skvělý XCOM, nyní navíc vyzbrojený skvělou expanzí, která základní hru v mnohém obohacuje, prodlužuje a přináší parádní nové mise i vylepšení, jež vás po prvním proběhnutí donutí jej znovu pustit a znovu také dohrát. Všechna stará známá pozitiva zůstávají a mobilní formát jim na kráse vůbec nic neubírá, spíše naopak. Hře ale bohužel podkopávají nohy věci, které by člověk v této cenové, kvalitativní a produkční kategorii neočekával.