XCOM: Enemy Within

Verdikt
92

Výborný datadisk, který základní hru v mnohém obohacuje, prodlužuje a přináší parádní nové mise i vylepšení, jež vás donutí ji pustit a znovu dohrát.

Další informace

Výrobce: 2K Games
Vydání: 15. listopadu 2013
Štítky: sci-fi, tahová, akční, rpg, strategie

Tak nám zase zaútočili na Zemi, paní Müllerová. Nenechaví sectoidi, mutoni a další emzáci, třímající nejen plazmové pušky, ale také zneužívající psionické schopnosti, jsou zpět, aby vás ve známé dějové linii opět parádně potrápili a nakonec se nechali porazit. Ne kvůli rychlému mačkání levého tlačítka myši, ale především díky vašim taktickým a strategickým schopnostem, jež musíte prokázat ve velitelském křesle organizace XCOM. Paní Müllerová? Paní Müllerová!

Remake legendy tahových strategií XCOM: Enemy Unknown rozšiřuje datadisk XCOM: Enemy Within, který (co se týče základních mechanismů) Enemy Unknown nijak zásadně nepřekopává, ale spíše dále vylepšuje. Balancování na tenkém politickém ledě, výzkum technologií, tahové boje se systémem „2x pohyb nebo 1x pohyb a 1x výstřel nebo jenom výstřel“, složité rozhodování komu pomoci – to vše zůstává. Jen je toho více a na hráče čeká ještě více odladěný zážitek.

Už v prvních bitvách si všimnete drobných změn a vylepšení v umělé inteligenci nepřátel i jejich náhodném generování. Ten tam je systém „dokud nepřítele nevidím, neaktivuje se“. Mnohem častěji zažijete jejich taktické přesuny mimo vaše zorné pole. Konečně, chtělo by se říct. Mimo to také protivníci o poznání ochotněji používají granáty a rozhodně se nebojí vás částečně obejít, aby vám mohli vpadnout do boku.

K tomu se pak přidává povedený design zbrusu nových map, které nabízí neokoukaná prostředí i proměnlivou hratelnost. Takové UFO spadlé na farmě, teror u dálnice či postupné procházení kancelářského komplexu mají své kouzlo. Pokud jste v původní hře skřípali zuby kvůli dalšímu UFO spadlému do neobydlených a stále stejných lesů, můžete přestat – Enemy Within sice původní mapy využívá, ale chytře zamíchané novinky naštěstí odstraňují velkou část stereotypu.

Nový nepřítel

Výše uvedené změny sice jsou z mého pohledu velmi důležité, ale rozhodně nejsou viditelné na první pohled, tedy alespoň některé z nich. Čeho si však všimnete poměrně brzy, jsou záhadní lidští protivníci, kteří otevřou na Zemi druhou frontu přibližně po hodině hry. Organizace zvaná EXALT nekriticky adoruje mimozemskou technologii a snaží se invazi cizáků zneužít pro svůj vlastní prospěch. Není proto divu, že váš XCOM jim je trnem v oku a pokouší se tým zničit přímými útoky nebo třeba zvyšováním paniky v zemích, které jsou už tak dost nervózní. Nezbývá než skrz scanování buňky jejich teroristické organizace buď odhalovat, nebo počkat, až se prozradí samy.

Potom stačí pozvednout útočné/laserové/plasmové pušky a zajít si to se svými protivníky vyříkat hezky z hledí do hledí. Střety s EXALT se však v mnohém odlišují od bitev s mimozemšťany – vašimi protivníky jsou v tomto případě lidé rozdělení do stejných tříd jako vaši svěřenci (Bojovník na blízko/Odstřelovač/Kulometčík/Medik) a disponující podobnými zbraněmi i vybavením. Členové EXALTu tak používají jinou taktiku než standardní mimozemšťané a boje proti nim přináší další tolik potřebné ozvláštnění.

Je jen škoda, že po několika výborných úvodních (předpřipravených) misích, se dostane ke slovu generátor, jenž vám bude servírovat pouhé obranné scénáře. Ano, prostředí je i v těchto misích sympaticky různorodé, ale stále jeden a ten samý obranný úkol nevyužívá obrovský potenciál EXALTu tak, jak by měl. A ani v závěru této části zápletky bohužel Enemy Within v předem připravené misi netěží z lidských protivníků maximum.

Všechno co na Zem hodíte, bude použito proti vám

Linka EXALTu však není to jediné, co je v datadisku nového. Mimo mise a boj s lidským nepřítelem se také nově objevuje mimozemská látka s názvem MELD, která umožňuje vaše svěřence buď modifikovat geneticky, nebo jim amputovat končetiny a nahradit je obrovským mechem. Tedy robotem, ne hebkou rostlinkou. Vaši Adamové Jensenové však v tomto případě nebudou elegantní stroje na zabíjení, ale spíše obrovské kusy šrotu, které jde zabít podobně obtížně jako Stevena Seagala (těžko) a disponují arzenálem průměrné postavy Arnolda Schwarzeneggera (velkým).

S přerodem v robota přichází zcela nová třída s vlastními speciálními schopnostmi, které jsou příjemným osvěžením již známého. Mezi největší nevýhodu robotů však patří nemožností se krýt za překážkami. Tu ale vynahrazují již zmíněnou palebnou silou a zvýšenou základní obranou. Geneticky vylepšení vojáci si oproti tomu svou původní třídu uchovávají a dostávají skrz modifikace „pouze“ různá pasivní a aktivní vylepšení. U očí si tak můžete kupříkladu vybrat variantu, kdy po každém minutí dostanete pěkný bonus +10 do míření.

Nebo vezmete za vděk bonusem +5 do míření a do obrany ve chvíli, kdy budete útočit na nepřátele, který se nachází o několik pater pod vámi. A zkombinujete to raději se skokem do velkých výšek, nebo s rychlejší regenerací zlomených kostí? Možností je spousta a kombinace se jen tak neopakují – celkem můžete vylepšit pět orgánů a u každého existují právě dvě varianty genetických modifikací, které postupně odemykáte pitváním nepřátel.

Hodiny tikají

Abyste však vůbec mohli vylepšovat, musíte mít peníze a hlavně sloučeninu MELD. Ta se na Zemi objevuje samozřejmě jen spolu s mimozemšťany, kteří navíc kontejnery zabezpečují časovým zámkem, jenž automaticky aktivuje destrukční mechanismus. Do misí tak mimo taktického postupu přibývá ještě rozhodování, zda zariskovat a důležitou látku zabezpečit před tím, než se zničí, nebo raději opravdu jít na všechno pomaličku polehoučku. Jednou se to vyplatit může, ale co potom?

MELDu opravdu není moc. Pokud chcete plně vylepšit celou skvadru, určitě to při normálním hraní nestihnete. Spousta vylepšení se vám navíc bude hodit. Inteligence nepřátel se zvedla a různorodé prostředí vás také tlačí do odlišných strategií. A nejen to. Dokonce se objeví i dva zcela noví mimozemští protivníci.

Prvním z nich je Seeker, chobotnička ne nepodobná strojům z Matrixu, která se umí zneviditelnit a dokáže zvláště osamoceným vojákům pořádně zatopit. Ve skupině ji ale nejspíše rozstřílíte reakční palbou rychleji, než stačí někomu ublížit. Druhým novým protivníkem je potom Mechtoid, což je Sectoid navlečený do podobného mecha, do jakého můžete posadit i vaše svěřence. Samozřejmostí je velká výdrž i palebná síla, nebývale efektní jsou potom souboje tělo na tělo právě s vašimi mechanizovanými silami. Mechtoid představuje výraznou hrozbu srovnatelnou třeba s Kyberdisky.

Rozšíření jak má být

Enemy Within zkrátka přirozeně rozšiřuje původní hru, přináší nové prvky a dělá to tak šikovně, že někdy ani nepoznáte, co je nové a co staré. Obsahuje také několik výborných, předem naskriptovaných misí. Dostanete však to, po čem spousta hráčů volala už v původní hře, a také jednu nádherně hororovou záležitost. Mimo jiné je do XCOM: Enemy Within potom zakomponováno i DLC Slingshot z původní hry.

Datadisk dělá celé XCOM sérii čest a novinky stojí za to, abyste si kvůli nim hru prošli znovu. Mimo vylepšení však bohužel zůstává i několik nešvarů z původního Enemy Unknown – občas ještě pořád v členitějších úrovních zlobí kamera a někdy od druhé poloviny hry se obtížnost s postupným vylepšováním vojáků začíná snižovat. Pokud vás ale Enemy Unknown bavilo, Enemy Within vás nadchne.