WRC 4

Verdikt
55

WRC 4 nedokázala navázat na solidně rozjetého předchůdce. Místo aby přidupla plyn, pouze recykluje obsah i s loňskými chybami. Tuto hru si pořiďte jen v případě opravdové žízně po rally, k dispozici totiž máte mnohem lepší DiRT Rally

Počítač

WindowsWindows

29,99 €Steam

Konzole

PlayStation 3PlayStation 3

$19,99PlayStation Store

Xbox 360Xbox 360

PS VitaPS Vita

$29,99PlayStation Store

Další informace

Výrobce: Milestone
Vydání: 23. října 2013
Štítky: závodní

Pětašedesát aut, třináct zemí a skoro osmdesátka tratí. No není ten pohled na světovou rallye nádherný? Bohužel, herní kvalitu nikdy neurčovala čísla, ale spíše pocity, a ty jsou rok od roku temnější. Onen papírový výčet patří k novému ročníku licencované série WRC, ale už fakt, že jde v podstatě o jedinou alternativu k blátivému Dirtu, a že ji opět vyrobili Italové z Milestone (studio se špatnou, nebo vůbec žádnou pověstí), nenabízí mnoho důvodů k optimismu.

Italové bohužel nenavázali na vcelku sympatické WRC 3 a vyrobili hru, která když se řekne pokrok, vůbec nikam nespěchá. Asi zjistili, že jako jediní vlastníci rally licence nemusejí sahat až na dno sil, aby se hra prodávala. Stačí na ni nalepit logo motoristické federace. Jenže, kde není konkurence, není ani pokroku a mírně se rozjíždějící série v kontrastu s loňským dílem úplně zabrzdila.

Kam zmizel obsah?

Pravá tři, skok, horizont, levá utáhne! Rok se sešel s rokem a od závodních speciálů zase létají kila štěrku! Udrží Milestone sympaticky nastavený kurz a dotáhnou herní rally konečně na úroveň nepřekonatelného Colin McRae Rally? Na vývojářích bylo poznat, že se konečně připletli soutěžákům pod ruce a okoukali, jak má rally (asi, přibližně, zhruba…) vypadat. Herní auta dostala uvěřitelnou fyziku, tratě přestaly být směšnými koridory a díky zlepšené technické stránce jste si mohli konečně vyndat špunty z uší a zahodit škrabošku.

Jenže je všechno jinak. Nové WRC 4 je trochu menší, obsahově hubenější, ale paradoxně se polilo tím samým kýblem chyb, které už vadily ve trojce. A to z novinky automaticky dělá outsidera, protože očekával-li někdo progres, dostalo se mu naopak starých známých problémů. Poznat je to třeba na obsahu. Kam zmizel bezstarostný arkádový mód se sbíráním bodů?

Což o to, byla to kravina, ale cosi to vypovídá o nejasné filozofii, se kterou nyní Milestone pracují. WRC 4 prý není arkáda, takže v ní nebudete dělat nic, co s rally nesouvisí. V praxi to ale znamená, že ve hře nenajdete nic kromě holé kariéry. Pomyslel třeba někdo na retro soutěžáctví? Kdy jste naposled řídili rychlé rakve třídy B! A proč nemá multiplayer své vlastní tratě, na kterých by člověk mohl jezdit s reálnými soupeři a ne jen s jejich časy? WRC 4 prostě nemá žádný doplňkový obsah. Nemá nic, co by zvířilo prach. Ale hlavu si z toho nedělá.

Arkáda nebo simulátor?

Ke všemu vám časem Milestone začnou tvrdit, že WRC 4 není ani simulátor. Podívejte se totiž, jak znovu vypadá struktura tratí. Průměrná rychlostní zkouška není delší než pět kilometrů a časový rozdíl mezi celkovým vítězem rally a desátým v pořadí se pak nemůže protáhnout ani na dvě minuty.

Je tedy WRC 4 nakonec přeci jen arkáda? Jak ale potom Milestone vysvětlí svou neschopnost udělat tratě alespoň trochu zajímavé. Arkáda přece fantazii meze neklade? Ve WRC 4 je ale běžnou praxí, že každá rally se skládá jen ze dvou nebo třech tratí, které se pořád dokola jezdí v různých směrech a úsecích.

Žádná trať není de facto unikátní, a až budete v Argentině v rámci jedné soutěže popáté míjet horizont s větrným mlýnem, ztratíte o řemeslnosti Italů veškeré iluze. Ano, pár tratí je sice úplně nových, ale veskrze jde stále o recyklát nešťastně zvoleného konceptu. Tam, kde si WRC 4 může klidně popustit kšíry, tam se nepochopitelně drží pravidla, že v reálu se rally motá na malém prostoru. Ale chce tohle někdo po hře, která v mnoha jiných ohledech realitu ignoruje? Jestli jsou Milestone v něčem mistři, pak ve špatně zvolených prioritách.

Špetka naděje mezi stromy

Donebevolající nevyjasněnost konceptu hry neustále odsává šťávu z nádrže. Převzít špatnou filozofii z minula, a nevykompenzovat ji aspoň nějakým zlepšením, je skoro trestné. Novinka totiž nezaznamenala ani pokrok v technologii. Jistě, grafika se obecně zlepšila, ale hra stále vlaje daleko za běžným standardem. Podívejte se třeba na zpracování zadních světlometů!

Opravdu dobře vypadá WRC 4 jen v některých situacích. Například při finské rallye v nebezpečně rychlých erzetách s klouzavými zatáčkami mezi stromy. Lesy a vůbec venkovskou přírodu dokázali Italové nakreslit s citem a díky paprskům řezajícím les občas okusíte i lehký náznak toho, čemu se říká stroboskopický efekt. S kvalitnějším enginem by WRC 4 mohla vypadat ještě mnohem lépe. A taky by snad po třinácti letech od Colin McRae Rally mohla zvládnout i noční erzety. Ve WRC 4 se prostě za tmy nejezdí!

Letošní WRC je prostě zbytečné. Kdyby nevyšlo, v garáži by se nepohnula ani myš. Není ale třeba si zoufat, protože král zůstává králem. Řeč je samozřejmě o DiRT Rally.