World of Tanks

80

Bezplatné multiplayerové bitvy tanků, ve kterých nepotkáte jediného pěšáka. Tanky mají hlavní roli, vedou si v ní více než dobře a strhnou hráče k honu za vylepšením děla, podvozku nebo koupí nového tanku. Hra má své nesporné nedostatky, i přesto ale dokáže každého militaristu či příznivce multiplayerových klání kvalitně zabavit.

Výrobce: Wargaming.net
Vydání: 12. dubna 2011
Štítky: platby uvnitř hry, zdarma, válečná, free-to-play, multiplayer, akční, online, simulace

Tank je impozantní stroj. Kdo viděl někdy tyhle pancéřované zrůdy na živo, běhal mu zaručeně mráz po zádech. I ve hrách dostaly hodně prostoru, ale jejich využití jako hlavního prvku zábavy nebylo v posledních letech moc úspěšné. Jednou to byla bezhlavá tanková akce (Panzer Elite Action), jindy zase drsná simulace (T-72 Balkans on Fire!), kterou skouslo jen několik málo hráčů. World of Tanks na to však přijíždí od lesa. Jde o bezplatnou multiplayerovou akci, v níž se za ovládací páky ocelových gigantů na obou stranách bojiště staví patnáct skutečných hráčů a jejich jediným cílem je vítězství za rytmu děl s fortissimem oceli a ohně.

Umění bitvy

Jedná se o vysoce sledovanou hru, jejímž bitevním lákadlům propadly desítky milionů hráčů po celém světě. Hra nabízí několik stovek vozidel sedmi národů, která se dělí do pěti kategorií. Při prvním spuštění hry má hráč na výběr ze sedmi tanků prvního tieru (úrovně), na kterých si postupně může odemykat lepší moduly (dělo, pásy, motor, věž) a poté stroje vyšších tříd. Těch je ve hře celkem deset a věřte, že dostat se na tu poslední není žádný med. Za každou bitvu tankista obdrží herní zkušenosti sloužící právě k výzkumu modulů a vozidel. Další odměnou za výkon v bitvě jsou kredity, tedy herní měna určená pro nákup tanků a vylepšení, popřípadě jejich vybavení nebo spotřebních doplňků.

Rozmetat nepřátele na roztavené trosky můžete ve třech základních herních režimech. K dispozici je standardní bitva, trvající maximálně 15 minut, kde je hlavním úkolem zničit všechna nepřátelská vozidla nebo obsadit protivníkovu bázi. Dále střetnutí, kde se bojuje o jednu neutrální základnu, a nakonec režim útok/obrana se zkráceným časem bitvy na maximálně deset minut, v němž, vcelku nepřekvapivě, jedna strana útočí, druhá brání

Pokud se hráč chce stát skutečně dobrým tankistou, je potřeba, aby dokonale zvládl herní mechaniku, měl v malíku spotovací systém, znal roli svého tanku v bitvě a věděl, jak ho správně použít, a hlavně měl zapnutou minimapu a aktivně ji používal. Žádnou z těchto dovedností tankistu bohužel sama hra nenaučí - herní tutorial je nepříliš propracovaný a nutí tak hráče si většinu informací vyhledávat na internetu sám, což hře samozřejmě nelze přičíst k dobru.

Peněženky na pásech?

Herní postup se dá urychlit pomocí prémiového účtu, který je možné zakoupit za reálné peníze. To hráči poskytne o 50 % vyšší příjem kreditů a zkušeností. Ekonomika hry funguje tak, že průměrný hráč bude s tanky do šestého či sedmého tieru schopen vydělávat, avšak od osmého tieru výše sklouzne kvůli dražší munici a opravám vozidla do mínusu. Řešením tohoto problému je buď vydělávání kreditů na nižších tierech, což ale dokáže být lehce frustrující, nebo právě koupě prémiového účtu. Třetí možností je pak koupě prémiového tanku, který má levné opravy a vydělává o 50 % víc než běžné tanky stejného tieru, je však nutno podotkout, že prémiové tanky bývají horší než jejich neprémioví konkurenti.

WoT nabízí i prémiovou herní měnu, tzv. zlaťáky, za které je možné koupit právě prémiový účet nebo tank, anebo je např. směnit na kredity (což není moc výhodné). Pokud se hráč rozhodne do hry investovat reálné peníze, nerozevřou se mraky, nesestoupí bůh války a instantně nepromění platiče v nezastavitelné monstrum. V samotné bitvě totiž v podstatě žádné výhody na úkor neplatících hráčů nemá, pouze mu to poskytne pohodlnější postup ve hře.

Hra má i po více než pěti letech působení na trhu stále co nabídnout. A to hlavně díky neustálému vývoji a přidávání nového obsahu. Někdy se sice stane, že přídavky vyjdou poněkud nedodělané, pomalé reakce vývojářů na aktuální nedostatky a jejich neochota řešit některé problémy zmiňované komunitou na dojmu také zrovna nepřidají. Ale i přes tyto neduhy má hra obrovskou komunitu, která se denně pouští do lítých řeží, hratelnost je chytlavá, podmanivá a zábavná. Každý, komu není žánr zcela cizí, jistě neprohloupí, když si World of Tanks alespoň zkusí - však je zdarma, stát vás to tedy nebude nic. Text s představením hry, hodnocením a řadou cenných postřehů laskavě poskytl hráč, na kterého na bitevním poli můžete narazit pod přezdívkou scrooge. Jde o zkušeného veterána hry, který má na svém kontě už více než dvacet tisíc nemilosrdných klání - můžete mu tedy věřit.