Warcraft III: Reign of Chaos

Verdikt
91

Na tuto hru se čekalo hodně dlouho a nakonec se to vyplatilo. Je to absolutní špička na poli strategií, absolutní špička na poli her. Pečlivost tvůrců je tak detailní, že puntičkář se stává v porovnání s tím lajdákem. Warcraft nejspíš znáte, jedná se o jednu z nejproslulejších herních značek vůbec - a pokud ne, koukejte to napravit.

Počítač

WindowsWindows

Oficiální stránky

Mac OS XMac OS X

Oficiální stránky

Další informace

Výrobce: Blizzard Entertainment
Vydání: 5. července 2002
Štítky: warcraft, fantasy, realtime, strategie

Zřejmě se dnes najde jen velmi málo hráčů počítačových her, kterým slovo Warcraft nic neříká. Reign of Chaos je třetí pokračování slavné strategie od neméně slavných tvůrců z Blizzardu. Ptáte se, proč neméně slavných tvůrců? Kdysi v dávných dobách, kdy počítače byly kousek za počátkem své evoluce, se malá skupinka programátorů rozhodla stvořit hru s názvem Warcraft: Orcs & Humans. Real-time mód, težba surovin, na svou dobu ucházející inteligence nepřátel a úžasná hratelnost vynesly Warcraft na špičku strategií a počítačových her vůbec. Od té doby už uteklo mnoho vody a v dílnách Blizzardu se již práce nikdy nezastavily. 

Jediné, co dnes můžeme o Blizzardu s určitostí říct, je to, že jeho hry jsou zárukou světové kvality. Není moc firem, jež by se ve světě těšily takovému uznání. Strategie Blizzardu je však jednoduchá - žádná hra nevyjde, dokud nebude opravdu hotová. Co to znamená, ví asi nejlépe ti lidé, kteří se tešili na Warcraft III dlouhé roky.

První dojmy

Změn oproti předešlým dílům hry je doslova celá hromada. Nemusíte se však bát, v základu je to stále starý dobrý Warcraft, věrný své filozofii a svým herním principům. Hned po prvním spuštění hry zjistíte, že Warcraft III je kompletně ve 3D grafice.

Pohled kamery si můžete sami měnit a natáčet, avšak efekt je to jen krátkodobý, neboť po puštění klávesy se Vám výhled vrátí zpět. Při přiblížení se stává bojiště méně přehledným a otáčení pohledů má za důsledek pouze ztrátu orientace. Zvukové provedení se před grafickým nemusí rozhodně stydět - je provedeno v naprosto stejné kvalitě. Po celou hru vás provází velice krásné melodie a ty přidávají několik bodů k atmosféře hry navíc.

Ovládání hry

Oproti posledně vydané strategii od Blizzardu (Starcraft: Broodwar) se až na pár novinek nezměnilo téměř nic. Označování do skupin, bindování nebo zamykání lokací pod číselné klávesy dnes používá každý trošku lepší hráč a klávesové zkratky jsou již snad samozřejmostí pro všechny. Novinkou je například nastavení, v jaké formaci se mají vaše jednotky pohybovat. Velkým přínosem do multiplayeru pak zřejmě bude ukázání vašemu spoluhráči, kam jdete, kam hodláte útočit atd.

Singleplayer kampaň

Oproti hraní jednotlivých map jste v kampani vázáni příběhem. Úvodní prolog je vlastně tutorial a během dvou misí Vás seznámí se všemi potřebnými detaily. Vlastní kampaň je pak rozdělena do celkem čtyř částí za každou rasu. Zpočátku jsou přístupní pouze Lidé a až po dohrání všech devítí misí za ně se Vám odemkne další národ. Příběh je totiž lineární, postupuje všemi rasami, které na sebe navazují. Čeká Vás tak ještě 8 misí za Nemrtvé, stejný počet za Orky a nakonec 7 misí za Noční Elfy. Všechny čtyři kampaně jsou neuvěřitelně propracované a chytlavé - na každou misi kladli tvůrci hry obrovský důraz.

Jejich náplně jsou tak různorodé, jak jen různorodé mohou být a jak to engine hry dovolí - například pozabíjet 100 vesničanů nakažených nemrtvými a jejich pekelnými plány, to vše přes odpor vašich druhů. Nebo spálit všechny lodě, když se vaši věrní rozhodnou vzít do zaječích a utéct z ledového severu. V jiných misích se zase musíte ubránit po určitou dobu, dobýt nepřítele, zabít tři mocné elfí mágy, přinést 3 relikvie, ochránit vašeho hlavního démona, zachránit určitý počet acolyte apod. Různorodost misí je zkrátka obrovská.

RPG prvky a Upkeep

Druhou největší novinkou Warcraftu III je přidání RPG prvků. Každý hrdina zde totiž získává za zabité nepřátele zkušenost a postupuje na vyšší levely. Po šestém levelu pak může většinou sesílat jedno velice mocné kouzlo. Hrdinové jsou prakticky nesmrtelní, neboť je můžete kdykoliv po zabití v patřičné budově za nemalý obnos oživit. Každá rasa má k dispozici ze začátku pouze jednoho hrdinu a zbylé dva může najmout až po dosažení určité technologické úrovně.

Další změnou oproti předchozímu dílu Warcraftu je těžba surovin. Již netěžíte olej (není zde ani možnost stavět plavidla), pouze dřevo a zlato. Navíc přibyla hned vedle v menu kolonka zvaná Upkeep. Dalo by se asi diskutovat o její vhodnosti, princip je ale v zásadě jednoduchý. Čím více jednotek máte, tím jsou větší náklady na obživu vašeho národa. Maximální počet jednotek je 90, ale samozřejmě některé z nich (např. stroje) zabírají svou velikostí více než jedno místo a v reálné hře nikdy asi tolik jednotek mít nebudete.

Upkeep tedy funguje jako jakási automatická daň z počtu jednotek a tak nic neplatíte za vydržování své armády, ale při větších počtech vám již těžiči nenosí z dolu deset zlatých, ale například pouze sedm. Trošku nedomyšlený se stává Upkeep v momentě, kdy již máte více zlatých dolů než Váš protivník, neboť při stejně velké armádě tím vlastně platíte za jednotky dvojnásobek oproti nepříteli.

Velkým přínosem do hry jsou rozhodně neutrální postavy. V různých počtech a na odlišných levelech jsou rozmístěny po mapě tak, aby hlídaly snad všechny strategické lokace - například rozcestí, doly zlata apod. Proto než budete chtít zaútočit na svého kamaráda či počítač, budete se muset na začátek vypořádat s nimi. To není ale vůbec na škodu - hrdina si přijde na trochu zkušenosti a občas získá i příjemnou výbavu jako lektvar, artefakt či svitek. Rozhodně si ale nedělejte iluze, že by se k Vám neutrální jednotky přidaly!

Hodnocení

Warcraft III je naprosto okouzlující hra. Připoutá Vás nejprve na desítky hodin k singleplayer kampaním a někteří z vás potom možná vstoupí i do světa turnajů a hraní po síti. Kritikové mohou říci, že to vlastně není nic moc - stále se jen staví, bojuje apod. Ale to je přece Warcraft a takový jej chceme. Hra je propracovaná do posledního detailu a po stránce grafické, programátorské či designerské je provedena s precizností špičkového výrobce. To vše se těžko popisuje a nejlepší bude, když si Warcraft III zahrajete sami.