Tomb Raider: Anniversary

Verdikt
83

Staronový Tomb Raider je povedenou kompilací starého příběhu v předělaných lokacích, s novou grafikou a pestřejší paletou řešení jednotlivých situací. Jinak se o žádný velký zvrat nejedná, ale také o něj ani nešlo. Pouze oprášit legendární hru a obléknout ji do nového kabátu, což se vcelku povedlo.

Počítač

WindowsWindows

8,99 €Steam

Konzole

PlayStation 3PlayStation 3

Nedostupné

PlayStation 2PlayStation 2

Nedostupné

Xbox 360Xbox 360

299 KčXbox Store

WiiWii

Nedostupné

Ostatní platformy

PSPPSP

Další informace

Výrobce: Crystal Dynamics
Vydání: 1. června 2007
Štítky: tomb raider, dobrodružná, third person, akční

Není žádným tajemstvím, že již osmý díl akční série Tomb Raider nesoucí podtitul Anniversary, je dárkem Eidosu všem spřízněným hráčům k desátým narozeninám prvního dílu. A jak lépe oslavit hru, která se velmi brzy stala fenoménem, než zpracovat originální příběh v původních lokacích novou technologií? 

Staré jádro, nový obal

Anniversary není stoprocentním remakem. Ačkoliv příběh, postavy a umístění jednotlivých kapitol jsou stejné, liší se pochopitelně provedením. Při použití enginu z Legend, bez Nextgen grafiky, byly vytvořeny buďto prakticky nové lokace nebo ty staré znatelně předělány. A tak se v Peru opět dostanete do Lost Valley (Ztracené údolí), v Řecku začnete v St. Francis’ Folly (letohrádek sv. Francise), následovat bude Colosseum (Koloseum) či Palace Midas (Midasův palác) a tuto pouť zakončíte soubojem před Tomb of Tihocan (Tihocanova hrobka).

V Egyptu vás přivítá City of Khamoon (Khamoonův chrám) i jeho obelisk. V poslední části hry se určitě rozpomenete na Natla’s Mines (doly firmy Natla) a na samotný závěr putování v The Great Pyramid (Velká pyramida). Názvy lokací jsou tedy stejné, ale možná byste některé ani nepoznali. Přesto, snad v každé z nich je obsaženo něco, co vám první putování určitě připomene.

Samozřejmě tu nechybí tradiční Croftovo sídlo v Anglii, které poslouží jako tréninková hala všeho, co budete později potřebovat. Uvnitř domu se nachází např. tělocvična, kde si procvičíte veškerou akrobacii, včetně použití háku. Tedy až přijdete na to, kde se ukrývá. Stejně tak jsou kdesi schovány pistole a Lařin deník. V něm najdete velice jednoduchou nápovědu k místům, na nichž se nacházíte. Navíc přibyla venkovní zahrada s bludištěm z živého plotu. Celý dům je vlastně samostatnou misí, kde vaším cílem je dostat se do hudebního salónku, k čemuž je potřeba splnit celou řadu podružných úkolů.

Je to nová hra, nebo ne?

Od nového zpracování se odvíjí ve většině případů i zcela jiné postupy. Vždyť jaká by to byla nová hra, kdybyste už předem věděli kudy jít, kde hledat přepínač a co vás čeká za tímto podezřelým rohem? Přesto vám některé činnosti budou připadat povědomé. Vzpomínáte, jak jste pozlacovali olověné cihly? Sbírali čtyři klíče v kobkách věnovaných Damoclovi nebo třeba Neptunovi? A co pojistky k jeřábu v dolech Natly? Ano, jde o staré známé úkoly, leč k jejich splnění využijete značně odlišných metod.

Už jen proto, že za těch deset resp. jedenáct let se Lara naučila o poznání více nových kousků. Všechny to výkruty, které dokáže na hrazdě, vyžívání lan, přeskakování z jedné hrany na druhou s tím, že se jí jedna ruka může vysmeknout, šplhání po tyčích, rychlé ručkování ve spárách nebo po žebřících, z Legend přibyl magnetický hák, coby způsob, jak cestu k cíli ještě více zkomplikovat. Úplnou novinkou je pak skákání a balancování na špičkách sloupků či kůlů. A co Lara tak trochu zapomněla? Úkroky a úskoky stranou či salto dozadu. Tedy, ona to umí, ale pouze při tasených zbraních. Zato stojku na okraji převisu nebo šipku do vody vyfikne jako zamlada.

Desítky kilometrů po zemi, kilometry po zdech a po skalách či stovky metrů pod vodou a vzduchem. Krkolomné přemety a neuvěřitelně dlouhé skoky ve výškách, z nichž nejednoho zašimrá v podbřišku. Hledání spár v temných koutech a tajných míst s náboji, lékárničkami nebo novými zbraněmi. Kromě všemožných pastí jako např. špičatých kopí, šípů, ohně, ostrých břitů či pohyblivých kvádrů na vás čekají i živí protivníci. Od vzteklých krys, přes žíznivé netopýry, vlky, medvědy, prehistorické ještěry, lvy, gorily, oživlé mumie, až po atlantské masité, zubaté a ohnivé bestie. A samozřejmě i pár lidiček. To vše vás čeká na vašem dobrodružství.

Kde končí zábava a začíná utrpení

O většině postupů lze říci, že jsou buď snadné nebo středně náročné, včetně několika logických problémů. Najdou se samozřejmě i těžší, až po pár přehnaně komplikovaných, ztížených navíc časovým limitem.

PROČ?

Během jednotlivých soubojů se budete muset často ptát sami sebe. Zdál se tvůrcům soubojový systém z předešlého dílu až moc snadný, že jej museli upravit? V TRL jste mohli vyvolat něco jako bullet-time, tedy zpomalení běhu času z účelem zasažení nepřítele do kritických míst, a to celkem často a na poměrně dlouhou dobu.

Zde jsou šance na bullet-time omezené pouze na určitý okamžik v souboji, když se vám podaří normální střelbou protivníka rozzuřit. Ten se vrhne proti vám a v daný moment se hra zpomalí. V tu chvíli musíte zareagovat stiskem příslušné klávesy či tlačítka a některé směrovky. Lara uskočí a chvíli ji trvá, než řádně zamíří. Až tak učiní, můžete vypálit jeden kritický výstřel z každé hlavně. Ten často stačí na doražení většiny potvor, ale ne úplně u všech.

Během bullet-time vás protivník nesmí zasáhnout, nesmíte příliš brzy dopadnout třeba na stěnu nebo vystřelit dřív, než má Lara přesně zamířeno, jinak jej promrháte. Kromě střelby s automatickým mířením máte možnost mířit i ručně, ale pouze z místa. Příležitostí k takovému stylu střelby je zde, na rozdíl od TRL, o poznání méně. Obvykle jen v případech, když se vám podaří před nějakou bestií vyskočit na místo, kam se ona nedostane a hloupě se drží na dostřel.

Tomb Raider: Anniversary má být díkem především pro všechny fanoušky. Je pravda, že s Legend sdílí mnoho kladných rysů, ale místy je postup hrou zbytečně komplikovaný. Neprospívá ani systém ukládání ve vyhrazených kontrolních bodech, takže když zemřete nebo hru vypnete ještě před dosažením dalšího bodu, ztrácíte vše, co jste nalezli, tedy kromě nepovinných artefaktů, a také se budete potýkat se všemi potvorami. Ani vlastní úložné pozice na tom nic nemění, vždy se objevíte v posledním ukládacím bodě.Není proto divu, že se díky všem těmto vlastnostem může hrací doba protáhnout třeba na 20 hodin hraní, když se vám nebude dařit vše napoprvé nebo se budete snažit najít všechny artefakty.