The Talos Principle

Verdikt
88

The Talos Principle je podmanivým výletem do světa filozofie, víry a obyčejné lidské zvědavosti. Nechce se ani věřit, že tak košatý strom myšlenek vyrostl na konceptu „obyčejné“ logické hry.

Počítač

WindowsWindows

39,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

39,99 €Steam

LinuxLinux

39,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

Další informace

Výrobce: CroTeam
Vydání: 11. prosince 2014
Štítky: psychologický, filosofie, hlavolamy, logické

Víra je dobrým prostředkem k pochopení vlastní existence. Chorvatští Croteam (Serious Sam) ji spojili s filozofií, vědou i zábavou a vznikla z toho hra The Talos Principle. Nová přemýšlivá 3D bludišťovka učiní z hráče moderního apoštola, který při řešení logických hádanek naváže dialog se Stvořitelem, dojde k poznání a inspiruje celá lidská pokolení. Výjimečná je však novinka nejen soutokem myšlenek, vedoucích (snad) k odhalení podstaty života. The Talos Principle potěší i jako logický rychlík s velkou směsicí herních nápadů.

Mezi bohy

V Talos Principle se o věroučná dogmata nemají vést spory či dokonce války. Moderní apoštol nerozlišuje víru na správnou a zavrženíhodnou. Jak tvrdí herní Stvořitel, existuje pouze jeden univerzální bůh, tedy on sám, a vyznání proto nemůže působit mezi věřícími rozdíly, ani konflikty. Mimochodem, právě proto si ve hře ani jednou nevystřelíte.

Teorii víry lze ovšem i v tomto scénáři vykládat mnoha způsoby, čímž se "obyčejná" hra svérázně povyšuje na nový druh interaktivní filozofie. The Talos Principle proto zajímavým způsobem balancuje na hraně reálné historie a fikce. Hráč se tedy ocitá na pomezí biblického Edenu a skutečného civilizačního dávnověku, odolává chuti opakovat staré náboženské chyby a v duchu jakéhosi druhého mesiášství přináší učení, schopné odhalit onu definitivní podstatu lidského bytí a dát světu novou životní inspiraci.

Nastíněné příběhové motivy působí v mezích počítačové hry možná až příliš nadsazeně, ale kouzlo The Talos Principle tkví právě ve schopnosti spojovat principy "obyčejné" zábavy s duchovní vznešeností. Ta nakonec může ve hráčově psychice vykvést až do nečekané košatosti a poskytnout mu sladké plody v podobě velkého poznání, ale též velké odměny ve formě virtuální nesmrtelnosti a vlastního vyzdvižení mezi bohy.

Sám, ale ne jako kůl v plotě

Středobodem myšlenkového přemítání jsou v Talos Principle rozmluvy se samozvaným pánem světa. On, obdařen hlubokým hlasem a zásobou zázraků, si pro hráče připravil nejen poutavé monology, ale také neobyčejně lákavou směs herních světů, vystavěných z egyptských kvádrů, antických cihel a středověkého kamene.

Ať už hráč chroupá starověký písek, notuje si se středomořskými cikádami nebo ztéká královské hradby, pokaždé si bude uvědomovat nejen střet historie s fantazií, ale také velmi překvapivou a zároveň i zcela pohlcující samotu.

Croteam stvořili jednu z mála her, v níž si člověk dosyta užije pocitů vlastní individuality. Jde o zcela záměrný, až účelový stav, který v kombinaci s relaxační hudbou napomáhá k vytvoření ideální atmosféry pro rozjímání a k navození dojmu zmíněného apoštolství. Každé vaše rozhodnutí a krok má být hodný k následování, na což je potřeba ztlumit cvrkot života, zklidnit duši a meditovat.

Talos, nová virtuální realita 

Autoři si úžasně pohráli s lidskou představivostí. Ukolébají hráče, aby se maximálně soustředil na velké myšlenkové výzvy, hraničící s absurditou, a pak mu dávkují další, ještě mnohem vyhrocenější fakta. Považte, že například svět, ve kterém se ocitáte, nakonec nemusí ani fyzicky existovat.

Talos, přistoupíte-li na jednu z teorii autorů, může být virtuální realitou ve virtuální realitě. Stačí se podívat na své tělo. Že není z masa a kostí, ale z elektrických obvodů? To není náhoda. Až se uvidíte v zrcadle a zjistíte, že se podobáte figurínám z automobilových crash testů, možná vám záblesk vědy a techniky napoví, že vaše putování po středomořském Edenu nemusí být ani tak velkolepým příběhem o vzniku nové víry, jako pouze rafinovaně napsaným počítačovým kódem.

Jestliže vypadáte, jako by vás stvořila 3D tiskárna, může být nakonec i samozvaný bůh pouhým slepencem jedniček a nul. Při tomto uvažování se již The Talos Principle vymyká běžnému chápání a nabízí teorie o tom, že pokud jste byli stvořeni v umělé realitě, je všechno kolem vás taktéž umělé a i vy sami jste neživou bytostí. Chyťte se za nos! Sítí stále náročnějších úkolů se přece prolétáte díky zlepšující se logice, přesnějším úkonům a rychlejšímu pohybu. Úplně stejně se učí i počítače.

Mezi stěnami osudu 

Myšlenkové proudy a různé pojetí realit ostře kontrastuje se samotnou hratelností Talosu, která v jádru přináší sice velmi zábavné, ale zároveň nekonfliktní a přímočaré puzzle s neměnnými pravidly a jasně čitelnou koncepcí.

Zajímavé je, že logická část hry může do značné míry reprezentovat hru jako celek. Není problém oprostit se od veškerého éterična a pojmout The Talos Principle jen jako čistě logickou záležitost s překážkovými drahami, překonatelnými pouze fyzickou dřinou a dobrým úsudkem. Chcete-li mít z této hry pouhý logický rychlík, nečekejte zbytečný odpor, Talos se velkoryse přizpůsobí.

"Božská" bludiště procvičí vaši předvídatelnost, prostorovou představivost a hlavně logiku. V útrobách rozverných labyrintů budete hledat důležité předměty v podobě tetrisových kostek, které symbolicky kompletují velkou životní skládanku, nutnou k otevření cesty za nesmrtelností.

Tyto stavební kameny jsou však v mapách důmyslně chráněny mechanickými nepřáteli a zbraněmi, které spustí smrtonosný koncert vždy, když jim nešikovně zkřížíte cestu. Aby se to nestávalo, musíte si zvyknout na základní herní premisu, spočívající v početním nepoměru rébusů k jejich možných řešením. Překážek je zkrátka v každém bludišti více než nástrojů a technik sloužících k jejich překonání v dokonale úsporných řešeních se skrývá cesta k úspěchu. Talos vás naučí myslet a jednat chytře, účelně a kompromisně.

V trojrozměrných bludištích vás budou obvykle trápit pohybové a kombinační rébusy, v nichž se postupně seznámíte se zábavnou fyzikou. Budete ovládat rušičky silových polí, pracovat s lomem světla, odporem vzduchu i s principem klonování, ne nepodobným třeba tomu z The Swapper.

Kdepak kopírka...

Jistá příbuznost některých logických mechanik je možná jedním z neduhů The Talos Principle. Pokud bychom na hře chtěli hledat aspoň nějaké chyby, šlo by zmínit právě nepůvodnost některých nápadů. Téměř vše, co uvidíte, jste už jednoduše mohli vidět jinde a jediné, čím Talos opravdu přispívá k žánrovému pokroku, je přenesení hádanek do trojrozměrného prostoru.

Určitá neoriginalita logické části hry však naštěstí v celkovém hodnocení nehraje důležitou roli. Možná je The Talos Principle z části poněkud neoriginální, ale i tak zůstává dění v jeho bludištích nadmíru zábavné, motivující i znovuhratelné. Hlavně však tento herní projekt nabízí výjimečnou směs atmosféry a hlubokých myšlenek. Samotnou herní zábavu tvůrci povýšili na nový druh filozofie, přemítající nejen o smyslu života, ale také o tom, kde vlastně leží hranice mezi obyčejnou počítačovou hrou a klasickým uměním.