The Settlers IV

Verdikt
81

Výborné pokračování Settlerů, sice jen vylepšuje předchozí díl, ale díky tažení proti Temnému kmeni dostali osadníci zase nový náboj. Jedná se o klasiku v žánru realtime válečně-budovatelských strategií. Vyznačuje se pověstně německým smyslem pro detail a poskytuje zábavu na dlouhé hodiny, ať už se rádi pipláte se svou osadou či se raději vydáváte na válečnou frontu s meči a štíty. K dispozici je dnes v Gold edici na GoGu.

Další informace

Výrobce: Blue Byte
Vydání: 30. března 2001
Štítky: budovatelská, realtime, pro hráče do 18 let, strategie

O Settlerech asi slyšel už každý. Tito roztomilí osadníci z dílen Blue Byte se totiž těší velké přízni už řadu let. Hned v úvodu si pro jistotu lehce připomeňme herní styl Settlerů, který rozhodně nezapadá do standardního modelu real-time strategií. Nejdůležitější a nejsložitější součástí je totiž ekonomika a její rozvoj. Samozřejmě vojsko a armáda jsou také velmi důležité (bez nich nevybojujete žádné vítězství), ale zbraně a vojáci zkrátka stojí až na samém vrcholu výrobního řetězce. Z toho vyplývá, že bez perfektně zvládnutého chodu vašeho hospodářství si prostě nenaverbujete žádného vojáka. Navíc stačí sebemenší chybička a soukolí vašeho výrobního procesu se v některé části zastaví a vy se můžete jít klouzat.

Prvotní je ekonomika

Krásná modelová situace nastane, pokud třeba podceníte zásoby kamene a ona zásoba dojde, aniž byste si toho všimli. Další naleziště je pak moc vzdálené a kameník odmítá jít tak daleko, pokud mu nepostavíte jeho obydlí přímo u jiného naleziště. Ale co teď? Nemáte žádný kámen, který je potřeba k postavení nového stavení kameníka, ale on ho nenatěží bez nového obydlí. Pak nezbývá než zbourat několik již postavených budov a z jejich demolice sebrat kámen na stavbu nové chýše pro vašeho řemeslníka. Takové a podobné nástrahy na vás čekají skoro všude. Stačí, aby se někomu něco nelíbilo nebo mu chyběla maličkost a celý váš průmysl se zastaví.

V prvé řadě je nutno těžit kámen a dřevo jako základní stavební suroviny. Z nich vyrobit obilné farmy, obydlí vodohospodáře, mlýn a pekárnu. Výsledkem toho všeho je jedna potravina - chléb. Dále je potřeba postavit chovatelské farmy s jatky, aby bylo nějaké maso, a rozhodně není radno podceňovat ani rybárnu. Takto si zajistíte přísun potravin pro stále hladové horníky. Těm jste už předtím museli vystavět doly v horách, kde vaši geologové našli různá naleziště. Ruda a uhlí posléze putují do sléváren, kde získáte železo, které lze posléze přeměnit na tolik důležité nástroje a zbraně. Zbraně jsou pak dodávány do kasáren a tam jsou cvičeni noví vojáci. Stejně důležité jsou i veškeré nástroje, bez nichž není možné masově provozovat některá veledůležitá zaměstnání.

Nové národy

Základní výrobní proces jsme si tedy vysvětlili, ale tím nic nekončí. Během tohoto snažení totiž musíte neustále budovat nové pozorovatelské věže k obraně území a dál rozšiřovat své hranice. Dále pěstovat plodiny k výrobě alkoholu (u každého národu je jiný) a ten obětovat v malém chrámu vašim bohům. Ve velkém chrámu pak vychovávat kněží, kteří svými kouzly a zázraky mohou vydatně pomoci vaší ekonomice nebo v bojích proti nepříteli.

Temná síla

Kampaň má svůj vlastní příběh. Zlá a temná postava jménem Morbus je odsouzena za své prohřešky nejvyšší známou instancí k trestu žití na stále zelené planetě Zemi, což je pro Morbuse trest opravdu nejtěžší. Jako je pro upíry smrtelné denní světlo, tak tím samým je pro Morbuse zelená tráva, stromy a roztomilé zvířectvo. Morbus se ale nevzdal a se svými pomocníky se jal přeměnit naši drahou Zemi v temnou a ošklivou planetu, aby se mu zkrátka žilo lépe. Výrazně mu v tom pomohl jeden z jeho nohsledů, který za pomoci ničivé rostliny dokázal přeměnit jakýkoli kus zelené krajiny na spálenou zemi se shnilými stromy a hnusnými chrobáky. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se lidé budou muset postavit tomuto zlu a čelit mu.

Tím tedy začíná hlavní kampaň a vaším úkolem nebude jen zabíjet Morbusovy bojovníky, ale (a to hlavně) rekultivovat zničenou krajinu zpátky na krásnou zeleně zarostlou plochu porostlou trávou a stromy. Jedním z nových a velice důležitých zaměstnání je rozhodně zahradník, jehož práce přinese ono kýžené ovoce v podobě znova zelené krajiny. Celé tažení se nese v tom stylu, kdy v jednotlivých misích střídáte národy a mydlíte jak temné zlosyny, tak i vaše pozemské protivníky. Jedině tak asi šlo dosáhnout rovnováhy mezi třemi různými národy v jedné kampani.

Pochopitelně má každý národ své odlišnosti a vymoženosti. Například Mayové jako jediní dokážou používat střelný prach a jejich vrhač ohnivých koulí je výborná zbraň. Jejich stavby jsou hlavně z kamene a tak je potřeba mít tuto surovinu v dostatečném množství. Své bohy uctívají tequilou. Naopak Vikingové kámen používají jen zřídka a dávají přednost dřevu. Jejich nejsilnější zbraní je Thorovo kladivo, které se nabíjí kouzelnou manou. Jedním zásahem dokáže složit menší budovu. Pokud jste ale na štíru s manou, moc si nezastřílíte. Jejich prostředkem k uctívání je samozřejmě medovina. U našich starých známých Římanů zůstalo skoro vše při starém. Jejich silnou zbraní je klasický katapult a budují jak z kamene, tak ze dřeva. Římským alkoholickým nápojem je víno, jak jinak.

Drobnosti, které potěší

Nějaké ty novinky pronikly i do systému celkového hospodářství. Třeba při výrobě masa už nejste odkázáni jen na svůj vlastní chov (prasátka byla mimo jiné vystřídána ovečkami), ale můžete postavit obydlí lovce, jehož majitel bude lovit divokou zvěř v okolí a dodávat tak maso rovnou bez pracného piplání. Zde si tvůrci možná vzali ponaučení z podobného titulu Cultures, který pojednával o životě Vikingů. Právě tam bylo možné volně se pohybující zvířenu lovit a zajistit si tak slušný příjem masité potravy.

Výbornou věcí je i možnost zakládání nových kolonií během hry. K tomu vám dopomůže kára tažená oslíkem, kterou naložíte potřebnými surovinami a lidmi. Tam, kam je pošlete, založí novou osadu. Následné zásobování (pokud nová osada není soběstačná) zajistí vaše tržiště a dopravci. Skvělým vylepšení je i fakt, že o rozšiřování území se nemusíte již starat jen stavěním nových věží s vojenskou posádkou, což jinak stojí docela hodně surovin a vojáků. Nyní stačí najmout průzkumníky a vybavit je lopatami. Ti jednak budou objevovat nová území, ale také nenápadně posunovat vaše hraniční kameny tak dlouho, dokud jim to budete přikazovat nebo je někdo z vašich soupeřů nezničí. To vám dovolí neplýtvat materiálem a stavět důmyslná opevnění právě v těch místech, kde to bude potřeba a ne po celé ploše jako tomu bylo předtím.

Tak trochu kosmetickým stavebním doplňkem je možnost stavby poutačů jako jsou různé brány, tabule, bysty, sloupy, obelisky či vázy. Zvyšují atraktivitu osady a motivují vaše vojáky (vetší celková vojenská síla). Krom nového zaměstnáni zahradníka je možné si ještě najmout třeba zloděje. Ten pro vás u soupeřů šlohne například materiál, který u vás nejde sehnat a podobně.

Settlers IV jsou samozřejmě výtečným pokračováním svých předchůdců. Je tu sice poněkud odlišný styl kampaní, kdy války mezi národy ustupují prvořadému boji s Temnou sílou v čele s Morbem, ale stejně to už chtělo nějakou změnu a toto je velmi šťastné řešení. Také těch ostatních vylepšení a novinek oproti minulému dílu mohlo být více. Čtvrtý díl by sice šel vlastně definovat jako titul, který jen vylepšuje svého předchůdce, ale nezbývá než Settlers IV více než doporučit, je to zábava, jak má být.