The Room

Verdikt
84

Vážně povedená puzzle záležitost, která nakope zadek nejedné hitovce. Za svých pár eur dostanete napínavou adventurní jednohubku, jejíž atmosféra se dá doslova a do písmene krájet.

Další informace

Výrobce: Fireproof Games
Vydání: 19. září 2012
Štítky: puzzle, mobilní hry, logické

"Další hloupá tabletová hra, která se prodává skoro zadarmo, a délkou nepřesáhne zábavu na jedno odpoledne. Určitě se blbě ovládá, vypadá odporně a je úplně o ničem." Podobně jste možná reagovali při zjištění, co je The Room zač. Vůbec se vám nedivím, ale stejně jde o předsudky živené špatnou pověstí mobilních her a pravdy je v nich opravdu málo. Ve skutečnosti je The Room hra s překvapivou hloubkou, která skvěle vypadá, a hravě strčí do kapsy kdejakou klasickou adventuru nebo zahloubanou nezávislou hru o smyslu života.

Fascinace krabicí

Kvality The Room však nejsou žádným překvapením. Cenami ověnčený počin studia Fireproof svými základy odkazuje k dobám, kdy ještě adventury patřily do ranku takzvaných AAA her a trocha duchařiny nebo vědecká záhada ještě neplatily za klišé. The Room právě tyto náměty rozvíjí, jen adventurní rozměr osekala o rozhovory a celkově se obejde se zkoumáním věcí a kamerou, co se jen tak vznáší v uzavřeném a značně potemnělém prostoru.S ničím jiným The Room opravdu nepracuje. Zkrátka jen zkoumáte místnost s mysteriózním zařízením uprostřed, postupně odhalujete jeho tajemství a pronikáte stále hlouběji do zcela výjimečné hádanky, kterou pro vás tvůrci vměstnali do prostinké krabice. I když se to nezdá, na pár hodin zábavy vám to skutečně vystačí - The Room dovede díky apelu na prostinkou lidskou zvědavost přímo ukázkově strhnout.

V jednoduchosti je krása

The Room je adventura, která až tak nevyžaduje logické myšlení, protože je spíš o hledání věcí a skrytých spínačů či odhalování pojítek mezi jednotlivými předměty. Není nic lepšího než triumfální nalezení tajného spínače po dobré půlhodině tápání. Možná to zní nudně, ale skutečnost je jiná. Tvůrci přesně vědí, kdy je na čase změnit typ logického problému a umí vás uhranout úžasnou strukturou jednotlivých mechanismů a „obyčejným“ vizuálním pozlátkem.

The Room překvapivě dobře cílí na první signální. Je až s podivem, jak dobře hra vypadá na počítačových monitorech – a na mobilních platformách neurazí už vůbec. Pravda, rozlišení a hlavně textury doznaly menších úprav, ale jinak jen těžko poznáte PC verzi od původní hry pro iPad. Snad za to může účelný minimalismus, který se soustředí jen na to důležité a nepotřebné efekty odsouvá do pozadí. Jednoduché modely a textury skvěle souzní s citlivou hrou světla a stínu a příjemně ambientní zvuky umocňují neopakovatelnou směsici strachu, napětí a touhy po objevování.

Dojem ze hry umocňuje mysteriózní námět a pokus o vyprávění příběhu. Jestli je totiž na The Room něco skutečně fascinujícího, pak způsob, jakým fungují jednotlivé mechanismy a neskutečná nápaditost s jakou autoři hádanky a problémy zabalili do dřevěných krabic a zlatavých šroubků.

Plnohodnotná tvorba

Herní mechanismy a touha vidět, co dalšího ještě po krabici a magickém očním kukátku přijde, jsou zároveň jediné a hlavní motivace k dalšímu postupu. Příběh sám o sobě hraje druhé housle - jeho enigmatické pojetí a vyprávění pomocí útržkovitých dopisů se lehce míjí se záměrem autorů vzbudit v hráči nejistotu a zaujmout záhadou takřka kosmických rozměrů. Částečně za to může i useknutý konec a přiznaná návaznost na druhý díl.

The Room se ale přesto povedlo a ani jeho konverzi není co vytknout. Technicky nikde nic nevrže a po audiovizuální stránce jsou si tvůrci jistí v kramflících. Přitažlivost The Room tedy záleží hlavně na tom, zda vám sedí lehce adventurní obsah a dokážete se oprostit od předsudků a pochybností. The Room je zkrátka plnohodnotný zážitek.

Jde sice o hru původně určenou pro dotykové displeje a kvůli dobře zpracované nápovědě i nízké obtížnosti vydrží maximálně na jeden večer. Půjde však o večer plný kvalitní zábavy, která přesně ví čím je, na nic si nehraje a netrpí otravnými neduhy. Navíc za takřka směšných pět euro.