The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Verdikt

Chystané pokračování jedné z nejslavnějších a nejoblíbenějších herních sérií vůbec. Vydání je prozatím naplánováno na rok 2017.

Konzole

Wii UWii U

Zboží.cz

Další informace

Výrobce: Nintendo
Vydání: 1. ledna 2100
Štítky: otevřený svět, zelda, adventura, akční, rpg

Jestliže jste se někdy vydali na cestu s Linkem, víte, že jeho dobrodružství dokáží překvapit pohádkovým příběhem, výbornými puzzly i roztodivnými lokacemi, co lákají k prozkoumávání. A že hratelností jsou nejblíže ke klasickým akčním adventurám, přičemž poměr boje s roztomilými nepřáteli, řešením hádanek a objevováním je precizně vyvážen. Ve šlépějích série kráčí podle cca hodinky strávené v novinářském demu i Legend of Zelda: Breath of the Wild, která však přidává i skutečně otevřený široký svět. Ne rozsáhlé a v podstatě lineární lokace, ale celou širou krajinu plnou různých bodů zájmu.

Větší volnost pro hráče ostatně dobře ilustrovalo i rozdělení dema pro novináře: nejdříve nějakých 25 minut na příběh a dalších 25 minut k volnému prozkoumávání lokace a dělaní čehokoliv, co se vám v herním světě zlíbí. Jak bude řešen pohyb po světě? K rychlému cestování využijete starobylé věže, v nichž se budete také oživovat. Šíři mapy pak hezky ilustruje fakt, že první region, který ani za necelou hodinu hraní nebude prozkoumaný celý, představuje jen 2 % z rozlohy hry.

Zlomek z celku pak autoři představují i co se týče herních mechanismů, i když v tomto případě velkoryse uvádějí, že jich prezentovali 10 % z celku. Nicméně je o co stát: Boj připomíná jakékoliv potyčky z her v sérii, kdy budete muset využít různé údery a obcházet nepřátele bránící se štíty. Zajímavé nicméně je, že v řadě lokací jde se nejdříve plížit a ukrást nepřátelům zbraně, potichu odstranit aspoň některé stráže, a pak si boj ulehčit prvotním útokem z dálky (použij luk, Luku!).

Neobyčejná atmosféra

To vše je v rámci RPG her s otevřeným světem standard, neboť drtivá většina z nich nechává hráči rozvázané ruce, co se herního přístupu týče. Breath of the Wild však jde ještě mnohem dál, což zjistíte za pár desítek minut. Vedle předem označených táborů nepřátel a zajímavých míst, jako byl třeba obří kamenný stožár, na můžete s Linkem vyšplhat, jsou totiž ve světě ukryty i složité hádanky, environmentální puzzly, bossové a mnoho dalšího. Náhodným během k táboru nepřátel tak třeba probudíte obřího kamenného obra.

Nebo odběhnete kousek dál na překrásnou louku, podíváte se na lesy Hyrule a najdete popraskanou skálu, kde položíte bombu a odkryjete tak jeskyni s truhlou. Super! Jelikož už máte nasbíráno něco hub a jablek, rozhodnete se možná vrátit na začátek, kde sympaticky bublá kotlík na vaření. Cestou na vás třeba zaútočí divoké prase. Myslíte, že uvidíte ztrapňující Game Over, nicméně jako poslední záchranu zkusíte využít systém lezení i na něco jiného než na skály, sloupy a budovy a vrhnete se k nejbližšímu stromu.

Jaké překvapení, Link skutečně začne šplhat a nakonec se usadí v jeho koruně. A vy můžete s lukem a šípy divočáka ustřílet. Z loveného se stal lovec. Na to bude nejeden hráč koukat s otevřenou pusou, podobně jako když se poprvé rozmáchne sekerou a jeden ze stromů porazí. To, že si nakonec ještě udělá vepřové na houbách, jenom nadšení podtrhne.

Průzkum hraje prim

Co environmentální hádanky? Zkusíte si třeba použití magnetu v jednom z chrámů. Zvednout magnetem kovový plát, otevřít dveře nebo přenést truhlu z nedosažitelné plošinky až k Linkovi sice na první pohled nevypadá jako bůhví jaká pecka, nicméně magnet působí velmi přirozeně. A jsme si jistí, že budování mostů, otevírání chodeb a přenášení truhel nakonec bude použito spíše v kombinaci s jinými mechanismy než takto samostatně, a doplní to náročnější puzzly.

Vedle toho samozřejmě stojí i důraz na příběh, který se začal rýsovat během hraní příběhové části. Novinkou pro sérii je kompletní dabing a hlavně možnost vybírat odpovědi v rámci rozhovorů, které v Breath of the Wild představují další z tradičních RPG prvků. Stejně jako nabízí sbírání výbavy, nutnost oprav zbraní a zbroje i management inventáře a crafting, v němž nepůjde jen o již zmiňované vaření.

Nejdůležitější ze všeho ale je, že The Legend of Zelda: Breath of the Wild zachovává kouzlo původních her, vrství zábavný boj, prozkoumávání i hádanky do kompaktního celku a k tomu všechno přidává klasický otevřený svět známý ze Skyrimu nebo Zaklínače. Už za tuhle kombinaci by řada hráčů rvala tvůrcům ruce, nicméně Nintendo s japonskou precizností a pověstnou hravostí dále ladí jednotlivé herní mechanismy, vrší možnosti a tvoří skutečně živoucí svět. Tahle Zelda by mohla zaujmout i hráče, kteří o sérii dosud nezavadili, nebo je nebavila.