The Dark Eye: Chains of Satinav

Verdikt
83

Chains of Satinav je povedená adventura s temným pohádkovým příběhem, nádhernou grafikou, zajímavými puzzly a uspokojující délkou. Fanoušci klasických adventur by si ji měli zkusit.

Počítač

WindowsWindows

12,09 €Steam

Mac OS XMac OS X

12,09 €Steam

Další informace

Výrobce: Daedalic Entertainment
Vydání: 22. června 2012
Štítky: fantasy, adventura

Das Schwarze Auge je německou alternativou Dungeon & Dragons, která se hlavně v zemi svého vzniku těší velké oblibě. Logicky tedy člověk při videoherní adaptaci takového námětu očekává, že se bude pohybovat v ranku RPG her nebo přinejhorším zabrousí do strategie. Většinou tomu tak i bývá, ale tentokrát ne. Namísto šablony výživného RPG se totiž nová hra z prostředí Das Schwarze Auge navlékla do podoby klasické point and click adventury.

Vrána k vráně sedá

Ve městě Andergast, jehož obyvatelé jsou považováni za velice pověrčivé, čeká král Efferdan na státní návštěvu vysoce postavených hodnostářů. Celé království však sužuje epidemie vran, která se nevyhne ani královu hradu. Nejsou to navíc jen tak ledajací ptáci, vyznačují se nesmírnou agresivitou a v některých případech dokonce i napadají lidi. A kromě toho přibývají i občané, kteří by přísahali, že je kvůli nim straší ve snech temné noční můry.

Královi to dělá vrásky, jelikož se před vznešenou návštěvou chce ukázat v dobrém světle. Proto vyhlašuje soutěž Čtyř dubových Listů, níž chce najít schopného ptáčníka, který by království tohoto problému zbavil. To je příležitost pro mladého Geroma, do té doby místního smolaře a otloukánka, ukázat, co v něm doopravdy vězí. Netuší však, že se s velikou pravděpodobností rozjíždí největší a nejstrašidelnější dobrodružství jeho života, v němž navštíví mnoho skrytých koutů země Aventuria, ale i mnohé další.

Hutný předkrm

Zpočátku je možná trochu obtížné vstřebat všechny informace a ponořit se do příběhu. Pokud se vám to ale povede, máte vyhráno. Čeká vás citlivě vykreslené putování s řadou dojemných momentů, díky nimž je zaručeno, že na něj budete ještě dlouho vzpomínat.

Adventurní „akci“ střídají obsáhlé příběhové sekvence, které sice nemusí vyhovovat všem, ale protože umocňují skvělou, temně pohádkovou atmosféru, zrovna do této hry padnou jako ulité. Jednoduše řečeno, bez nich by The Dark Eye: Chains of Satinav nebyla tím, čím je – překvapivě kvalitním rozšířením adventurní produkce.

Přispívají k tomu i veselé a vtipné komentáře, které se pyšní výborným dabingem, dějové zvraty na místech, kde byste to nejméně očekávali a samozřejmě i ručně malovaná grafika, která vám dokáže vzít dech s každou novou obrazovkou.

Roztomilí hlavní hrdinové tu procházejí četnými romantickými scenériemi, které střídají ponuré a strašidelné části, přičemž svým precizním a detailním provedením by grafika jen těžko hledala mezi adventurami z poslední doby konkurenci. V tomto ohledu ale zamrzí, že všechna ta krása je do poněkud strnulá – obrazovky jsou občas doslova skoupé na aktivní místa či objekty, takže vám na některých místech nezbývá nic jiného, než se jenom kochat.

Temné síly nad Andergastem

Pro začátečníky se navíc nabízí možnost hry s nápovědou, což v pokročilé fázi příběhu může pocit jisté prázdnoty či neinteraktivity ještě prohloubit. Jakmile se rozkoukají, hraní pro ně může být až příliš jednoduché – rady se dočkají nejen z komentáře k některým předmětům, ale také v různém zabarvení textu rozhovorů a popisků jednotlivých věcí, kdy je jednotlivými barvami znázorněna jejich priorita. Proto by si na tuto volbu měli dát pozor a změnit ji hned, jakmile se s jednotlivými herními principy sžijí.

Chains of Satinav se totiž v hádankách a puzzlech drží striktně lineárního designu, kdy nelze udělat jednu akci, aniž byste provedli tu předchozí. Zákys na místě kvůli tomu, že byste nevěděli, co dál dělat, nehrozí. A pokud nastane, pak kvůli tomu, že jen jdete špatně na řešení hádanky či puzzle, které jsou mimochodem příjemně logické a co do obtížnosti i vyvážené. Nemusím snad zdůrazňovat, jak obrovsky důležité to je pro jakoukoli adventuru. Vždyť právě hádanky, puzzle, rozhovory a práce s předměty jsou de facto základem adventurního designu.

Hra se vám snaží vyjít vstříc i příjemným ovládáním, konkrétně možností rychlého přesunu v obrazovkách i mezi nimi za pomoci dvojkliku, nebo listování v inventáři kolečkem myši. Prkotina, ale užitečná. A nebýt občasného mizení postaviček při rozhovorech, popřípadě nahodilé neochoty předmětů se vzájemně zkombinovat, i když by to jít mělo, byla by na tom Chains of Satinav po technické stránce téměř excelentně.

Uvedené chybky jsou však v celkovém měřítku jen plácnutím do vody a nemá šanci poškodit pozitivní image celé hry, která zvládá temně pohádkovou atmosféru bez problému udržet od začátku až do konce, což znamená něco okolo desíti hodin. A to je sama o sobě přednost, která není běžná nejenom v adventurách, ale ve hrách obecně.