Sunless Sea

Verdikt
86

Sunless Sea jakoby by vypadla z Vernových románů. Za kormidlem lodi čelíte mořským příšerám i pirátům a oceníte teplo každé ostrovní hospůdky. Naštěstí je tento podivuhodný námořní výlet sužován jen hrstkou problémů, každý s trochou průzkumnické či poetické duše by si ji měl vyzkoušet.

Počítač

WindowsWindows

18,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

18,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Failbetter Games
Vydání: 6. února 2015
Štítky: indie, umění, adventura, akční, rpg
Oceán nikdy nebyl člověku příliš nakloněn. Při zdolávání jedné námořní míle za druhou si nejeden dobrodruh uvědomí, jak strašné přírodní převaze čelí a s monotónní modrou na obzoru přehodnocuje své životní priority. Kdo hledá na moři poklady, dobrodružství nebo snad námět pro vlastní román, ten nakonec čelí hrůzostrašnému strachu o život a Sunless Sea vám takový pocit dá okusit. Ovšem nejen ten. Nakonec si řeknete, že potopit viktoriánský Londýn opravdu stálo za tohle dobrodružství.

Na moři 19. století

Jules Verne psal ve svých románech rád o čemkoliv neprozkoumaném a riskantním. Létal Na kometě, vypravoval do středu Země, ba dokonce cestoval na Měsíc, což na konci devatenáctého století muselo působit asi stejně pohádkově, jako nám dnes připadá jeho procházka Dvacet tisíc mil pod mořem. A právě motivům posledně jmenovaného románu se Sunless Sea blíží asi nejvíce.

Reflektor z lodě, která vzdáleně připomíná slávu legendární ponorky Nautilus, brzy před hráčem odhalí celou pravdu. Vývojáři z Failbetter Games vytvořili námořní simulátor, ve kterém se náročné dobrodružství spíše trpí než užívá, ale i to vás samozřejmě bude bavit. A jak!

Padlý Londýn

Zlomyslná krása Sunless Sea vychází z masochistické premisy, že daleko od bezpečného přístavu je člověk příliš křehký na to, než aby vše, co objeví, ve zdraví přežil. Hra je prodchnutá fatalistickou náladou, s níž čelíte nejen lidským protivníkům, ale i nepředstavitelným (pod)vodním tvorům. Tenhle odevzdaný styl námořního odsouzence navíc zajímavě, a to opět podle vzoru Verneových dobrodružství, kontrastuje s nádechem rozmachu devatenáctého století. Najdete ho tu v podobě typické architektury, milující vyumělkovanou ocel a cihlové komíny prvních velkotováren.

Ale z těch továren, které byly postaveny v herním Londýně, už vycházejí jenom bubliny. Královské velkoměsto bylo přejmenováno na Fallen London a autoři jej nechali utopit jako kotě. Sňatek s vodou tu rozhodně není tak idylický (a utopický), jako třeba v Rapture v době před jeho pádem.

Londýn pod vodou spíše ztichl, než že by nově ožil. Lidé pojali touhu opustit jeho přístav a vydávat se do neprobádaných končin oceánu, v němž je čeká osud podle pověstí stejně temný, jako jeho barvy. Z Londýna se prostě stalo podmořské molo a dennodenně z něj vyrážejí lodě snílků, bláznů a dobrodruhů ve snaze najít v nepřátelských vodách nový smysl života.

I vy se samozřejmě stanete lodním kapitánem a na vlnách vrtkavé štěstěny se pokusíte o nový život. Můžete dát průchod svým touhám a před každou novou hrou si určit individuální cíle a schopnosti, které potřebujete k jejich dosažení. Staňte se třeba mořským vlkem, připraveným na boj kdekoliv a s čímkoliv, anebo hledačem pokladů s touhou koupit si za kořist na stará kolena jachtu ze zlata. Koneckonců můžete zůstat i volnomyšlenkářským poetou, co mezi vodními proudy najde inspiraci k vlastním vědeckofantastickým povídkám.

Ne jeden, ale celý rod kapitánů

Vtip a jistá originalita Sunless Sea spočívá i v tom, že své životní priority můžete mnohokrát změnit, neboť hra sleduje osudy nikoliv jednoho kapitána, ale celých námořních generací. Když starší člen rodu uslyší volání nebe, odkáže potomkům majetek, zkušenost i prestiž a hra začíná od začátku. Pochopitelně ale s lepší startovní pozicí a možností dát potomkovi do vínku nové, možná ještě lepší vlastnosti než předchůdcům.

Generační řetězec, jenž v celistvosti drží například narychlo sepsaná poslední vůle či opečovávaný lodní kanón (schovaný pro milovaného syna v londýnském doku), je důkazem, s jakým citem pro detail byla Sunless Sea vytvořena. Veškerá mezigenerační sentimentálnost ale musí pokaždé ustoupit drsnému faktu, že kapitáni na moři prostě umírají a hra to neopomíná cynicky zdůrazňovat.

Hrozby a nepřátelství, kterým během průzkumných plaveb čelíte, jsou velkou výzvou a mají i mnoho podob. Protože si Sunless Sea libuje v mnohoznačné bezvýchodnosti a pocitu zoufalství, může vám poslední hřebíček do rakve zatlouct třeba obří kraken, stejně jako vlastní hladová posádka.

Jídlo nezapomenout násobit dvěma

Pravidelná smrt je v Sunless Sea přirozená jako šplouchání vln. Neexistuje nic, co by vám umožnilo přežít podmořskou odyseu na jeden zátah, ale spíš než odpor to v člověku vypěstuje všeobecný respekt k hraní a zároveň k pěstování osobnosti. Jako kapitánu lodi vám hra samozřejmě nabídne přehršel možností, jak se zlepšovat a každou výpravu s kosou pod krkem si mnohem velkolepěji užít.

Nutno podotknout, že ačkoliv samotný námořní průzkum není jedinou součástí hry, patří mezi to nejdůležitější, co Sunless Sea nabízí. Se svou lodí, kterou nákupem nové techniky neustále zlepšujete, budete obrážet neprobádané mořské končiny, narážet na nepřátelská plavidla i příšery a pomocí své lodní výzbroje a kanonády se snažíte přežít o pár mil déle.

Obecně je však k přežití na moři nutná nejen dobrá muška, ale i spousta dalších podmínek. Především uspokojené základní lidské potřeby. V zásadě platí pravidlo, že čím větší posádka, tím větší hlad. A čím větší vzdálenost od bezpečných doků, tím roste strach i nervozita.

Aby bylo možno čelit běžným problémům mořeplavectví, musíte se zastavovat na desítkách neprobádaných ostrovů, ostrůvků a skalisek a hledat zásoby potravin, zdroje paliva a místa k odpočinku. Sunless Sea počítá opravdu s mnoha faktory, a je nutné dobře zvažovat skoro každý taktický manévr. Pokud vám v půli cesty například vyhasne v palubním kotli, voda si vás podá.

Suchozemské papírování

Další významnou součástí hry je život na souši. Oproti mořeplavecké, shora viděné, arkádě s taktickým rozhodováním jde o čistě statickou manažerskou hru s prvky strategie a s mnoha formulářovými okny, v nichž se de facto odehrává i celý herní příběh. V Sunless Sea totiž platí, že co pevnina, to nějaké vyprávění. A jaké! Co taverna, to nějaký lidský osud, zápletka či pověra a čím častěji vyhodíte kotvu a zhltnete další skvěle napsanou historku, tím snadněji pochopíte smysl hry. Ve skutečnosti to není moře, co dělá atmosféru hry tak nezaměnitelnou, ale příběhy, které si o něm lidé vyprávějí.

Příběhy, báchorky a pověsti, to všechno je jistý druh obchodovatelné komodity. Na každé štaci se přímo nabízí možnost vyslechnout místní povídačky o pirátech nebo tajných skrýších a vyrazit po jejích stopách. Za dlouhý čas třeba přivezete důkaz o jejich pravdivosti v podobě zlatého pokladu či unikátních artefaktů.

Každý splněný úkol a každý předmět či jiná odměna, která se k příběhům váže, se dá přitom určitými způsoby zpeněžit, čímž se lidské povídačky v podstatě stávají bohatstvím, na kterém jste chtě nechtě závislí. Sunless Sea je vskutku podivuhodnou směsicí příjemných herních přísad. Vždyť kromě skvěle napsaných minipříběhů si hra libuje i v malých generovaných dilematech a před hráče tlačí otázky typu: Posádka hladoví, má ještě vydržet, nebo "sníme psy“...? V otázkách bytí a nebytí se hra trochu podobá simulátoru války This War of Mine.

Ach, ten boj

Každé, byť i sebemenší rozhodnutí, má přitom nezanedbatelný vliv na úspěšnost a efektivitu putování. Každý malý verdikt přinese nové položky kořisti, která zase umožní přístup k novým úkolům, a ty pak zušlechtí vaši osobnost, zkvalitní posádku i loď a přinesou skvělé prožitky z hraní.

Systém zlepšování vás bude bavit stejně jako hltání příběhové atmosféry. V otázce managementu zabrousila Sunless Sea do sice mělkých, ale velmi příjemných strategických vod a poskytne vám prostor pro hospodaření se zásobami, pro technickou údržbu a výbavu lodi, pro management posádky a také jednoduše načrtnutý trh.

Nebýt nepřehledného uživatelského rozhraní, kdy se v jednotlivých kolonkách a oknech člověk obtížně orientuje, a snad i zbytečně překombinovaného odemykání úkolů, založeném na provázanosti předchozích úspěchů, snad by byla Sunless Sea hra bez jakékoliv závažnější chyby. I když, možná snad ještě jeden problém tuhle hru sráží mírně pod hladinu. Jsou to poněkud neohrabané námořní bitvy. Přestože se souboje odehrávají v reálném čase i pohybu, hloupost umělé inteligence způsobuje, že se války podobají těm z tahové Civilizace. Nepřátelé do sebe střídavě pálí a prohrává prostě ten, komu rychleji dojdou obranné body.

Kapitán a moře

Sunless Sea má mnoho tváří, ale možná právě válčení naznačuje, že největší kvality této hry opravdu spočívají v příběhovém podání a v celkové atmosféře. Hra vás nechá rozplétat klubko mořeplaveckých příběhů, báchorek i mýtů, které si můžete v hospodách přibarvit a ještě vám z toho něco kápne.

Na moři, pokud se nenecháte otrávit tupými nepřáteli, vás pak hra nechá čelit hladu, únavě i strachu. Hlavně proto, že slávu, čest a bohatství si každý mořský vlk musí nejprve zasloužit. Mimochodem, v Sunless Sea platí i ono známé rčení, že samotná cesta může být cílem. Úspěch ať si v tomto mořeplaveckém dobrodružství každý představí po svém.