Stronghold

Verdikt
90

Od Stronghodlu toho mnozí čekali hodně a je jasné, že se většina věcí povedla, a i přes ty drobné nedostatky se jedná o velice dobrou strategii, která si našla zástupy příznivců. Jestli vás středověké téma a zaměření na dobývání a obranu hradů či pevností zajímá, neváhejte a jděte do toho! Hra je k dispozici v HD verzi, jež nabízí moderní rozlišení obrazovky.

Počítač

WindowsWindows

Good Old Games

Mac OS XMac OS X

Good Old Games

Další informace

Výrobce: FireFly Studios
Vydání: 19. října 2001
Štítky: realtime, středověk, staré pecky, strategie

Na rozdíl od nekorunovaného krále středověkých RTS Age of Empires 2 se ve Strongholdu musíte starat hlavně o správu a obranu vašeho hradu, který je trnem v oku mnoha válečníků s katapulty. Na papíře se to možná může zdát jako příliš omezený záběr na to, aby na něm šla postavit plnohodnotná strategická hra, ale opak je naštěstí pravdou.

Nástupce Age of Empires 2?

Hlavní rozdíl Strongholdu oproti AoE2 (kde se buduje rozlehlé město a válčí se jak na zemi tak na moři) spočívá v tom, že se soustředí pouze na budování a správu vaší tvrze. Pochopitelně i zde se musí nastartovat ekonomika, bez níž byste jinak nemohli získávat suroviny, komodity a cvičit vojáky. Nejdůležitější je ovšem obranyschopnost vašeho hradu, musíte neustále stavět opevnění, hradby, posty pro střelce, různé pasti atd. Pokud totiž nezvládnete tuto základní podstatu, padne vaše sídlo hned při prvním obléhání. Dále je zde kladen velký důraz na strategické přemýšlení, rozhodně se nejedná o maratón vyrábění vojáčků a následné drcení nepřítele svojí převahou. Opak je pravdou - lidské a materiální zdroje jsou omezené, kolikrát budete vy sami stát proti přesile nepřátelských vojsk a odrážet jednu vlnu útoků za druhou. Protivníci používají i různé druhy zbraní, takže nelze vymyslet jeden způsob obrany a myslet si naivně, že máte do konce hry vystaráno.

Vezměme to ale pěkně od začátku. Na každé mapě lze většinou postavit pouze jednu pevnost (pokud už tam nestojí, některé mise totiž začínají s již postaveným hradem), což je další zvláštnost této hry. Dění se skoro vždy (až na pár misí v hlavní kampani) točí jen kolem jednoho hradu a tudíž každá strana má dopředu dána svá postavení. V rámci mise tedy buď jen bráníte nebo útočíte. Obě úlohy jsou nicméně dobře vyváženy. Ti, co čelí obléhání, jsou krytí zdmi a opevněním svého hradu, popřípadě mohou spoléhat na různé pasti či vodní příkopy. Na druhou stranu útočníci jsou prakticky vždy v přesile a mohou si dovolit i větší ztráty. V pokročilejších fázích hry pak obléhatelé používají i speciální udělátka ke zdolání nebo probourání hradeb.

Bojová a ekonomická část hry

V hlavním menu hry se nalézá, na RTS celkem obsáhlé, členění kampaní a jednotlivých misí. Celá hra by se dala rozdělit na dva odlišné módy - bojový a ekonomický. V tom bojovém na vás čeká velká kampaň čítající 21 misí, jejíž první mise jsou doslova pouhou rozcvičkou, ale i zde už musíte plnit dopředu zadané úkoly. Nenechte se ovšem zmást, bojová kampaň má rovněž ekonomické nároky, jedná se totiž o komplexní tažení, ve kterém musíte bojovat i hospodařit zároveň. Hlavní náplní celé této kampaně je likvidace čtyř hlavních nepřátel. Každý z těchto chlapíků má svojí přezdívku, která je úzce spjata s jejich povahou, chováním a vzhledem. První, s kým budete mít tu čest, je nejslabší z nich a je označován jako Krysa. Následovat bude Had, pak Prase a ve finále se setkáte s Vlkem.

Průběh kampaně je čistě lineární a jdete z lehčích misí do těch těžších. Pokud začnete zabírat území jednoho z oněch čtyř hlavních nepřátel, bude třeba nejdříve odrážet jejich útoky. V následujících misích pak posílíte své pozice a pro změnu začnete vy obléhat nepřátelské hrady. Kampaň je totiž možné dotáhnout do konce pouze za předpokladu, že fyzicky zlikvidujete všechny hlavní záporné postavy. Ty si pochopitelně pro svojí smrt nepřijdou vždy až k vám, ale také si na vás hezky počkají ve svých sídlech, které musíte svým vojskem zdolat.

Správa hradu

Mít na povel takový hrad, to není žádná sranda. Nejde jen o to velet vojákům. Dřív než vycvičíte prvního rekruta, musíte mít už rozjeté vlastní hospodářství. Jeho základem jsou lidé, vaši poddaní, kteří pro vás pracují a položí za vás i život, když jim to přikážete. Nejdůležitější komoditou je jídlo, které lze naštěstí obstarat hned několika způsoby. Můžete například pověřit lovce, aby nalovil v okolí nějakou zvěřinu. Je to velmi efektivní a rychlý způsob jak přijít k masu, ale má jednu nevýhodu - pokud jste v obležení, zvěř se loví špatně. Moc lovců se totiž neprobije cestou z hradu a pak ještě zpátky, že. Pokud se dostanete do takové situace, nezbývá vám nic jiného než si vystačit s tím, co si vypěstujete v bezpečí hradeb. Například si můžete zasadit a sklidit nějaké to obilí, chovat krávy či pěstovat jablka.

Pokud je jídla nedostatek a nejsou potřebné zdroje, musíte zakročit osobně tím, že omezíte výdej jídla, které dostávají lidé na příděl. Ti pak dostanou třeba jen poloviční porce nebo doslova pár drobků. Když se situace vylepší, můžete příděly zase zvednout, a to až na dvojnásobek normální porce. Pokud řešíte dilema, kdy jedné komodity je naopak obrovský přebytek a druhé poskrovnu, je možné zakázat výdej jednotlivých potravin úplně. Tímto způsobem zařídíte, že lidem nemusíte snižovat příděly a při tom skrblíte ty potraviny, které třeba v závěru mise potřebujete odeslat na místo určení.

Dalším problémem jsou peníze. Zatímco v ostatních hrách jste si našli nějaké to naleziště zlata a už jste se maximálně tak starali o transport této vzácné suroviny, v této hře je tomu jinak. Finance získáváte totiž přímo od lidí v podobě daní. Abychom si to totiž vyjasnili, jediné, na co potřebujete peníze, jsou vojáci, určité budovy a některá zařízení. Nic jiného neplatíte, lidé pracují v podstatě zdarma nebo za nějakou imaginární mzdu, která ale asi nejde z vašeho rozpočtu. Důležité však je, že lidé peníze mají, a vy jim od nich můžete pomoci tím, že vám budou platit pravidelné desátky.

Ovládejte lid aneb hrozba mučírny

Pokud ale nejste ve válečném stavu, nebo už jste dostatečně vyzbrojeni, není důvod vaše poddané sdírat. Je to prosté, pokud jim vyprázdníte kapsy a nebudete dávat dostatek jídla, zhorší se rapidně nálada lidí, což postupně přeroste v nízkou efektivitu práce a tím i klesne veškerá produkce. Jako nejmocnější člověk máte ale na hradě možnost provozovat různé druhy politiky, které přimějí nebo donutí vaše poddané pracovat s větším nasazením za všech okolností. Řešení takové situace od vás žádá rozhodnutí, jestli se budete snažit svým lidem jejich strádání vykompenzovat jinými způsoby nebo je naopak zatlačíte do kouta a budete je držet v permanentím strachu. Ať jsou totiž lidé sebevíce naštvaní, v momentě, kdy se na hradě objeví mučírna, šibenice či katovský špalek, zmocní se jich pocit strachu a ten je přiměje pracovat i na 150% i když pomalu nemají co do huby. 

Nesmíte to ale přehnat, lidé bez jídla dlouho nevydrží a začnou postupně vymírat nebo se sbalí a utečou. Ke zvýšení produktivity nemusíte používat jen strach. Můžete na to jít i po dobrém, například tím, že začnete zvelebovat prostory hradu různými zahradními jezírky, květinami či sochami a křesťanskými relikviemi. Prostředků, jak si hrát s morálkou vašich poddaných, je tedy spousta, jde jen o to, jaký přístup k lidem zvolíte.

Z bitvy do bitvy

Přístup k dobývání je docela reálný, neplatí totiž zásada, že jediná cesta, jak se do zamčeného hradu dostat, je skrz rozbitou zeď. Krom obléhacích pojízdných věží, lze použít i chlapíky se žebříky, po kterých se celkem rychle útočníci vyšplhají na hradby. Jako vůbec nejlepší způsob je kombinovat útok katapulty, které začnou rozbíjet zdi a do toho ještě nasadit žebříky nebo pojízdné věže.

Obránci mají ale také své trumfy. Ten, kdo brání, může umístit své lukostřelce na hradby, ze kterých létají šípy o něco dál a nebo se dá lít na dotěrné nepřátele žhavý olej. To je asi nejlepší zábava vůbec (jen nesmíte mít u hradeb i vlastní vojáky). Příprava žhavého oleje sice zabere určitý čas a je třeba ho dopravit ještě na hradby, ale výsledný efekt je velmi zničující.

Náplně misí jsou ze začátku vcelku členité, ale posléze jsou spíše monotónní. V bojové kampani jde především o anihilaci nepřátel a v ekonomické zase o produkci v časovém limitu. Netvrdíme ovšem, že je Stronghold nudná hra, právě naopak, je to výborná zábava, která vám nějaký ten pátek vydrží.