Spacecom

Verdikt
77

Spacecom je povedená vesmírná strategie – minimalistická, odvážná a při prvním setkání uhrančivá. Využívá jednoduché herní principy, z nichž dokážete vytvořit promyšlené strategické postupy a drtit s nimi protivníka.

Mobilní zařízení

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

App Store
Koupit

Počítač

WindowsWindows

9,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

9,99 €Steam

LinuxLinux

9,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Flow Combine
Vydání: 17. září 2014
Štítky: indie hra, multiplayer, vesmír, simulace, strategie

Všichni dobře víme, jak jednoduché hry dokáží strhnout a pohltit. Jenomže, zahrávat si s jednoduchostí je také pekelně nebezpečné. Pokud nejste dostatečně opatrní, může nadějný titul právě díky jednoduchým pravidlům a principům vyhořet za pár hodin a zmizet z dohledu jako popel rozfoukaný větrem. Spacecom je svými principy jedna z nejméně náročných her. Sestavujete armádu jen ze tří typů lodí, obsazujete hvězdné soustavy o podobném počtu druhů a navíc tvůrci všechno předkládají v triviální grafice. Předložit něco tak minimalistického je ze strany autorů skoro hrdinská odvaha. Jak to nakonec zvládli?

Bojovat, obsazovat a ničit 

První setkání se Spacecom přináší mnoho emocí. Kouzlo jednoduchosti vás opaří. Bojové stroje se rozlišují jen posunutím obarvené části vpřed nebo vzad, zvuky hrozivě hučí na pozadí a sem tam prořízne vesmírnou tmu hlášení z bojující lodi. Temná atmosféra mezigalaktických bitev vás do hry skvěle zatáhne. Jste nejvyšší galaktický velitel a chcete se stát jediným vládcem Velkého třesku. Tušíte, že pod povrchností se skrývají hlubší mechanismy, a existuje zde spousta triků, jak zvítězit. Postupně je také začnete objevovat. Mezi galaxiemi, spojenými do pavučiny cestami, posíláte na protivníka vesmírná plavidla s cílem zničit jeho mateřskou základu i armádu nebo ho zadusit odříznutím od zásob.

Minimalismus začíná už u galaxií, kterých jsou pouze tři typy. Tedy pokud nepočítáte tu hlavní, označenou hvězdou, jejíž zničení pro vás znamená konec hry. V galaxiích, nad nimiž se vznáší ozubené kolečko, můžete vyrábět vesmírné koráby. Galaxie označené štítem vám zase generují zásoby, bez kterých nepostavíte ani jednu kosmickou kocábku. Ještě tu jsou planety s klíčem reprezentujícím opravárenství, které se hodí zejména po bitvách, protože výstavba nové lodi trvá dlouho a oprava je relativně rychlá.

Navíc, a to pozor, s každou bitvou, obsazenou nebo zničenou planetou, získávají lodě zkušenost, která je v bitvách velmi zásadní. Každou z galaxií můžete také vybavit kinetickým štítem nebo bojovou základnou, kdy obě věci zpomalují nebo zabraňují nepříteli v obsazení či zničení galaxie. Cítíte, jak se začínáme dostávat pod kůži strategii a taktice, jak se možnosti hraní pomalu nabalují? A to jsme teprve na začátku. 

Drancování galaxií 

K ruce máte tři typy lodí. Začneme u Battle fleets, určených k přímému boji s ostatními vesmírnými plavidly. Pak tu jsou Invasion fleets, pomocí kterých obsazujete nepřátelské nebo neutrální galaxie. Když se naštvete, můžete galaxii rovnou zničit pomocí Siege fleets, což je někdy jednoduší, ale ztratíte tím výhodu galaxii jakkoli ekonomicky nebo vojensky využít.

I když se nacházíme v daleké budoucnosti, i tady narazíme na základní vojenská pravidla a triky, pomocí kterých se vyhrávají bitvy a války. Předně musíte soupeře zbavit zásob buď obsazením zásobovacích galaxií, nebo přerušením cest, po kterých zásoby plují. Konstantou vojenské taktiky je samozřejmě průzkum.

Sami poznáte, jako moc je důležité vyslat vpřed pár bojových plavidel a mít přehled o pohybech nepřítele. Rozhodně zde neuspějete s přímým útokem na hlavní galaxii nepřítele. Musíte se snažit ho nalákat klamným útokem, kam pošle svoje bojové stroje, přičemž vaše druhá letka plavidel se s co největším utajením přesune k jeho zásobovací planetě a zákeřně ji zničí. Nesmíte nechat soupeře vydechnout, odhalit vaše skutečné záměry a drtit ho silnými uskupeními vesmírných korábů.

Multiplayer jako základní kámen

Spacecom je jako stvořená pro boj s lidským protivníkem. Umělá inteligence, na kterou narazíte v kratší kampani nebo ve skirmishi, není hloupá, ale radost z přelstění živého vesmírného dobyvatele je nezměrně větší. Navíc je ve hře několik velkých map pro tři, čtyři nebo šest hráčů. Prosadit se v takové vesmírné řeži není sranda, chce to hodně odvahy a zkušenosti. Každý z hráčů přijde s jinou taktikou a musíte být připraveni na vše. Kolikrát se soustředíte na nejbližšího protivníka a nevšimnete si nebezpečného pohybu a budování základen dalších nepřátel.

Je pravda, že se často prosazují armády s velkým počtem bitevních křižníků a někdy je kvůli nim problém vůbec někam doletět s invazní flotilou. Ale získat výhodu ve vybudování silné armády bitevníků má možnost každý. Pokud takovou armádu začnete tvořit hned na začátku, začnou její lodě sbírat zkušenosti z bojů a skutečně se z nich stanou neporazitelní piráti vesmíru, kteří dělají štít invazním flotilám.

Mnohokrát se mi vyplatila taktika neustálého otravování a znervózňování nepřítele jednotlivými loděmi - nenechat ho v klidu nic dělat a také tím mít jeho pohyby pod dozorem. Chce to dobrý postřeh a schopnost z některých bitev včas zdrhnout, než ztratit cenná plavidla. 

Skutečnost 

Všechny výše uvedené postupy, možnosti a nástroje boje vám dávají na každé ze zhruba desítky map volnou ruku k vytvoření unikátní neopakovatelné strategie. Což nejvíce vyniká v multiplayeru. Ostatně, tvůrci Spacecom prezentují jako multiplayerově založenou hru, i když do ní vlepili celkem zábavnou kampaň, která slouží standardně i jako tutoriál. Při pokusu hrát multiplayer ale narazíte - moc lidí ho zkrátka nehraje.

Kritiku si zaslouží i zatím odbytá podpora multiplayeru, který působí jako stůl bez židlí. S hráči můžete kecat v lobby, ale jen v nedokonalém řádkovém chatu, nevidíte rozjeté hry a obecně vám připadá, že prostředí je mrtvé. Při založení nové hry není známo kolik lidí je v lobby a zda se tedy vyplatí čekat.

Defcon, Frozen Synapse a Spacecom 

První chvilky ve Spacecom byly skvělé a první multiplayerové bitvy nadpozemsky napínavé. Spacecom to zkrátka umí, bohužel to zatím hráči neobjevili. Může za to Spacecom samotný, ne kvůli jednoduchosti, ale kvůli slabé podpoře multiplayerových funkcí. Největším problémem je ale prázdnota hry v multiplayeru.