Soul Axiom

Verdikt
54

Pokud očekáváte zábavnou logickou hru, musíte hledat jinde. Soul Axiom nabízí spoustu snadno zapomenutelných levelů a nezáživných hádanek, které se vyřeší samy. Hra navíc neexceluje ani zpracováním, ať už hovoříme o grafické stylizaci, nebo technické stránce hry.

Počítač

WindowsWindows

19,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

19,99 €Steam

LinuxLinux

19,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Wales Interactive
Vydání: 29. února 2016
Štítky: kyberpunk, first person, indie hra, sci-fi, logické

Kdo z vás by nechtěl využít možnosti si znovu prožít všechny vzpomínky? Nebo jste snad chtěli vždycky navštívit nějaké exotické místo na Zemi, ale finance vám to nedovolily? Narodili jste se v jiné éře, než ve které byste chtěli žít? Žádný problém, stačí využít nabídku společnosti Elysia a nahrát svoji duši do virtuální reality, kde může strávit celou věčnost prožíváním svých nebo cizích vzpomínek. Tuhle možnost vám nabízí Soul Axiom.

Co tady dělám?

Do hry jste vhozeni doslova po hlavě. Nejdříve volným pádem letíte vzduchem, abyste se následně probudili na palubě létající lodi. Navíc vás začne burcovat tajemný ženský hlas k tomu, abyste už konečně něco udělali, že není čas, že už po vás „ON“ určitě jde. A než se stačíte vůbec rozkoukat nebo ptát na kontext toho všeho, je před vás hozena první hádanka. A pak druhá, třetí… až se dostanete do centrálního místa Elysia, kde dostanete první schopnost a úkol. Musíte projít všechny vzpomínky i sny ostatních uživatelů a snad i zjistit, co se vlastně děje.

Prezentovat příběh s pomocí flashbacků je dnes v módě, a když se použijí správně, mohou být silným pomocníkem při budování napětí. Nestačí ale před hráčem párkrát probliknout obraz digitální průvodkyně světa Elysia, zabít digitální postavu, kterou uvidíte ani ne deset sekund, a zbytek nechat na útržcích paměti ostatních uživatelů, souvislých jako vyprávění člověka s poruchou soustředění. Proč jste v Egyptě, na vojenské základně, na jednom z pólů? Kdo ví? Zdá se, že velká část chaosu slouží jen k vytouženému zvyšování napětí.

Nestojí to za nic, ale je toho hodně

Když odhlédnete od nelogičnosti, s jakou jsou jednotlivé úrovně vyskládány za sebe, tak třeba ty se stylizací po vzoru Tronu jsou vizuálně poutavé a občas dokáží vytvořit obraz, na který je radost pohledět. To samé bohužel nejde říct o úrovních mimo tento virtuální hub - a těch je bohužel většina. S tím jak moc hra spoléhá na svoji specifickou stylizaci, působí všechny ostatní naprosto bez života. Navíc v nich chvílemi probleskují výrazné technické nedodělky.

Úrovní je okolo čtyř desítek, ale abyste se k větší části z nich dostali, musíte opět projít úrovně, které jste už jednou splnili, a najít v nich chybu, co vás přenese právě do těchto nových, poškozených levelů. Backtracking vyšel z módy před mnoha lety a Soul Axiom ukazuje proč - umělé natahování herní doby není dobré za žádných okolností.

Hra se také čas od času rozhodne, že bylo dost řešení hádanek a postaví před vás pasáž vyžadující stealth postup. Tyto segmenty se často skládají jen z kamer, které vás nesmí vidět, jinak nastane konec hry. Každou z těchto sekvencí ovšem není problém proběhnout, což vám nezabere víc než tři pokusy. O nutnosti plížit se a dávat si pozor tak nemůže být ani řeč.

Test barvosleposti

Soul Axiom se prezentuje jako kyberpunkové sci-fi, ale jediná kyber věc, která vás bude po celou hru doprovázet, jsou vaše ruce, do nichž během hry „stahujete“ speciální schopnosti. Jsou ale jenom čtyři. Pak můžete rozložit nebo složit určité předměty na pixely, potažmo předměty posouvat a ničit. Navíc je tu výše zmíněná schopnost využívat chyb v jednotlivých úrovních, abyste se dostali do těch skrytých. Všechny tyto schopnosti k sobě mají přiřazenou barvu, takže pokud uvidíte zeleně nasvícený předmět, je ihned jasné, že na něj jde použít jen zeleně označená schopnost. Hádanky tedy nejsou moc složité.

Velká část hádanek se tak mění na hledání barevně označených věcí a následně jen stisknutí a držení tlačítka myši. Pokud se má něco přesunout na určité místo, hra to provede za vás - od vás se jen očekává, že činnost aktivujete. Ani jako hra na procvičení mozkových závitů se tedy Soul Axiom neosvědčí.

Tahle realita je nestabilní

A body hra nedostane ani za technické zpracování. Na dvou odlišných počítačích hra po spuštění náhodně padala a povedlo se ji rozchodit jen s vynucením integrované grafiky. To samé platí pro zvukovou stránky, která je průměrná - často do uší bijí generické zvukové efekty jak z automatovek.

Soul Axiom je ve výsledku hlavně sbírka promarněných příležitostí. Příběh v pravém slova smyslu hra nenabízí, logické hádanky postrádají nutnost zapojit hlavu a korunu všemu nasazuje problematická technická stránka. Pokud vás zaujala grafická stylizace, kterou se hra nejvíce prezentuje, raději sáhněte po starší, ale stále skvělé hře Tron 2.0.