Small Radios Big Televisions

Verdikt
40

Zajímavý vizuál, kvalitní ozvučení a hratelnost, která nedosahuje svého potenciálu především kvůli absenci zajímavějších hádanek.

Počítač

WindowsWindows

7,19 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

$11,99PlayStation Store

Další informace

Výrobce: Fire Face Corporation
Vydání: 8. listopadu 2016
Štítky: indie hra, explorativní, bizár, adventura, hlavolamy, logické

Hranice mezi geniální hrou a zbytečnou šíleností je velice úzká. I sebeoriginálnější vizuální koncept může doprovázet strhující hratelnost. Zároveň se ale může stát, že tvůrci hráčům servírují jen grafiku bez hry. Small Radios Big Televisions se snaží být logickou adventurou v konturách prapodivných světů a výjevů, do kterých hráč vstupuje pomocí audiokazet. Zní to originálně a zajímavě, hře však bohužel chybí to důležité – zábavný obsah.

Honba za klenotem tripu 

Small Radios Big Televisions se staví do role originální, hádankami prošpikované hry, která zaujme svými barvami a zvuky. Vrhne vás do čtyř na oko různých továren, kde se snažíte vypátrat kazety, jejichž význam hra od začátku zoufale přeceňuje, a na které láká i profil hry na Steamu. Vývojáři ze studia Fire Face Corporation se chlubí víc než třiceti různými světy, do kterých při hraní nahlédnete, a hledáte v nich zázračné předměty, umožňující další posun v ději. V praxi to bohužel vypadá úplně jinak.

Během procházení továrnou narazíte vždy na několik kazet, které si můžete přehrát a pokochat se zcela jiným světem (například pobřeží, arboretum nebo železnice), do něhož vás ale autoři nepustí - ne hned. Musíte si vystačit s omezeným výhledem a nulovým pohybem. Chvíli se pokocháte, a to je vše. Většina kazet totiž potřebuje přijít do styku s magnety, aby se tak návštěva zvláštních světů stala ještě podivnější – pak v nich stačí najít snadno odhalitelný zelený drahokam, který slouží k otevírání zapečetěných dveří v továrnách, mezi nimiž putujete. Projití jedné továrny zabere patnáct až dvacet minut v závislosti na tom, jak dlouho strávíte řešením drobných hádanek, které jsou v nich rozmístěné.

Frustrující hádanky 

Určitě jste někdy hráli adventuru, ve které jste se třeba i na několik hodin (nebo dní) zasekli u jedné hádanky. Ve Small Radios Big Televisions vás nic podobného nečeká. Řešení hádanek se většinou nabízí samo od sebe nebo na něj přijdete během krátkého prozkoumání místnosti. Hlavu vám tak zamotá jenom nutnost se kvůli řešení některých hádanek továrním komplexem toulat tam a zase zpátky.

Hra je navíc, pokud jde o podobu hádanek, zoufale tuctová. Většinou jde o potýkání se s ozubenými koly a jejich propojení, ve třetí továrně pak třeba s kytkami reagujícími na světlo, kdy stačí zhasnout a problém se vyřeší. Aby si tvůrci pojistili, že na řešení hádanek přijde úplně každý, nechávají nápovědu vždy někde poblíž. Například správnou kombinaci vypínačů v jedné z továren vývojáři nechali na zdi hned vedle nich.

Opakovaný trip není tripem 

Smutné na tom celém je, že ze hry vyzařuje potenciál na opravdu zajímavý zážitek. Čas strávený proklikáváním se (při hraní si vystačíte jen s myší) nekonečnými továrnami by se dal zkrátit na minimum, zatímco by se dalo udělat hlavní lákadlo z procházení cizích lokací a řešení odlišných hádanek.

Takto zpracovaná by hra byla dost možná mnohem zajímavější, protože by naplno využila potenciál spojený s opakovanými návštěvami jiných míst, která se po vystavení magnetům většinou liší od originálu jen výrazným (až v dobrém slova smyslu šíleným) grafickým zpracováním.

Unikátní vizuální styl a éterický soundtrack jsou sice dobré základní kameny, ale když na nich postavíte hratelnost v podobě domku z papíru, není se čemu divit, že pod prvním náporem znuděného odfrknutí odletí do dálky. Small Radios Big Televisions působí na první pohled zajímavě a první návštěvy světů z kazet stojí za to díky zpracování, ale jinak hra upadá velice rychle do zoufalého stereotypu. Abstrakce je tu spíš na škodu.