Silence

Verdikt
65

okračování The Whispered World si Daedalic za rámeček nedají. Hra upouští od principů klasické adventury a snaží se tlačit na akčnější styl hraní po vzoru her od Telltale Games. Nemusí to vyhovovat každému, ale v jádru je Silence kvalitní hra.

Počítač

WindowsWindows

29,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

29,99 €Steam

LinuxLinux

29,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

$29,99PlayStation Store

Xbox OneXbox One

859 KčMicrosoft Store
Koupit

Další informace

Výrobce: Daedalic Entertainment
Vydání: 15. listopadu 2016
Štítky: indie hra, pohádka, dobrodružná, fantasy, adventura

Inspirace je důležitá. Skladatelé nám díky ní přinášejí chytlavé songy, spisovatelé čtivé romány a vývojáři návykové hry. Jenže s inspirací se to, jako s čímkoliv jiným, nesmí přehánět. Zkušení tvůrci adventur podlehli kouzlu akčně laděných příběhů od Telltale Games a rozhodli se, že pokračování The Whispered World vytvoří v tomto duchu. A výsledek je trochu rozpačitý. Místo, aby se ze hry stal obojživelník, který po vzoru adventurní série The Walking Dead pozře všechny fanoušky bez výjimky věku a herních zkušeností, vyprofilovala se jako obtížně stravitelné sousto pro většinu širší veřejnosti.

Silence začíná zběsilým útěkem dorůstajícího chlapce Noaha a jeho malé sestry Renie, kteří se před náletem na poslední chvíli ukrývají v malém protileteckém krytu. Tam si pro uklidnění vyprávějí příběh, který je přenese do pohádkového světa jménem Silence. Zde se dvojice nešťastnou náhodou rozdělí, a vaším prvním úkolem je dát ji zase dohromady. Další úkoly včetně záchrany celého Silence na vás pochopitelně čekají vzápětí.

Pokračování The Whispered World je na první pohled zcela pohlcující. Hra se prezentuje líbivým grafickým zpracováním a od začátku hraje na city roztomilostí a demonstrovanými city. Sourozenecké pouto i bezbrannost a bezelstnost malé holčičky ovšem tvůrci omílají s takovou intenzitou, že vám přibližně po hodině hraní začne to věčné pusinkování a objímání malé sestřičky lézt krkem.

Když nevíte coby…

Ještěrka Spot je aktivní pomocník, který díky svým vlastnostem dokáže přemostit průrvu v zemi nebo zaplnit trhlinu ve zdi. V kontextu hry se jedná o naprosto univerzálního pomocníka, po kterém sáhnete vždy, když vám k sobě nebude nic jiného ladit. Nápad se Spotem je sice zpočátku zajímavý, jenže tvůrci ho ve hře nadužívají, aniž by pro něj dokázali vymyslet nějaké zajímavější hádanky.

Nepříliš zajímavé jsou i zbylé hádanky. Když pomineme rádoby akční vsuvky, kdy hráči rychle vybírají jednu z uvedených možností, načež ve většině případů buď umřou a sekvenci opakují, nebo jdou rovnou dál, zbývá jenom pár kombinací. A jelikož inventář chybí, kombinace probíhají většinou pouze v rámci jedné obrazovky. Navíc hra vždy ještě zdůrazní, kam sebraný předmět vložit jeho obrysem na obrazovce.

Za celou dobu hra nabídne jednu jedinou komplexnější hádanku, kdy je třeba vyvolat několik hadů, po nichž vylezete na vyvýšené místo. Jenže, tato hádanka se naopak nese v natolik pohádkově-mysteriózním duchu a má takový přesah, že ji raději nakonec namísto logické úvahy dost možná vyřešíte klikáním na všechno možné.

Umlčení klasiky

Přejmenování hry je zavádějící. Vzhledem k početným změnám si pokračování The Whispered World fanoušci původní hry moc neužijí, jenže platí to i naopak. Hra v mnoha místech odkazuje na první díl. Když se do Silence pustí jedničky neznalí hráči, budou zmatení. Příběh sice pochopí, ale nebudou do něj naplno uvedeni. Nehledě na to, že jim unikne spousta drobností.

Silence má své silné stránky, zejména audiovizuální zpracování. V oblastech, které jsou ale pro adventury nejdůležitější, se tvůrci vydali rozporuplným směrem. Snažili se hru posunout blíže mainstreamu, což nemusí vyhovovat každému, ale pokud vám jde jen o příběh a jeho podání a nikoliv o adventurní hratelnost, Silence má potenciál oslovit.