Sea of Thieves

Verdikt

Velice nadějně vypadající pirátské online dobrodružství pro Xbox One a PC. Vydání je naplánováno na první dva měsíce roku 2018.

Počítač

WindowsWindows

Nedostupné

Konzole

Xbox OneXbox One

Xbox Store

Další informace

Výrobce: Rare
Štítky: piráti, multiplayer, mmo, e3 2017, akční, online

Studio Rare má za sebou více než 30 let dlouhou historii. Nic ale nenasvědčuje tomu, že by ustrnulo v minulosti. S dalším odkladem data vydání kooperativní pirátské akce Sea of Thieves sice testuje trpělivost hráčů už na třetím ročníku E3 v řadě, jinak ale evidentně pracuje na hře, která jde naproti současným trendům. Sea of Thieves má všechny předpoklady k tomu, aby se stala hitem mezi youtubery a zároveň pobavila i velkou část běžného publika. Oběma skupinám totiž nabízí to, co mají rády – jednoduchý koncept, nad kterým je díky absolutní volnosti vystavěna dynamická a neustále měnící se hratelnost. 

Hon za pokladem

Sea of Thieves vás překvapí už na začátku tím, že nemá prakticky žádné rozhraní. S výjimkou dvou inventářů (jeden na nástroje a druhý na questové předměty) není ve hře nic, co by vám jakkoliv pomáhalo v orientaci nebo ve snaze jet podle předem určené šablony. Nemáte mapu, nemáte quest log, není tu ani žádná nápověda nebo tutoriál. Na druhou stranu máte loď a k ruce čtyři kolegy, kteří jsou na tom, co se týče informací, stejně jako vy.

Mapa světa v podpalubí nám napověděla, na jakou světovou stranu se pustit. Jeden dostal za úkol spustit plachty, další kolega podle kompasu nastavil kormidlo a zbytek posádky zvedal kotvu. Při popisování to možná působí logicky a spořádaně, ve skutečnosti šlo ale o naprostý chaos plný roztomilých nedorozumění a vtipných okamžiků.

Pozor musíte dávat samozřejmě i při plavbě. Jeden z námořníků sleduje, jestli se neblíží nepřátelská loď nebo zda nenajíždíme do útesů, které nejsou na mapě vidět, další pak neustále v mapové místnosti kontroluje, zda máme dobrý směr. Hlídat je však třeba i plachty – kvůli směru větru a rychlosti.

Jeden za všechny

Kooperace v Sea of Thieves funguje hlavně proto, že děláte společně v podstatě obyčejné věci, které mají svou logiku a nevyžadují žádný zvláštní „skill“. Přidat se může každý a hrát spolu mohou i naprosto nekompatibilní typy hráčů – od chaotiků přes organizátory až po ty, kteří berou úkol vyloženě seriózně. Důkazem toho byla ostatně i naše skupinka, jejíž styl hraní ovlivňovali nejvíce dva ječící youtubeři, kteří kompletně ignorovali, co dělal zbytek týmu. Přesto to ostatním nebránilo, aby si v pohodě zahráli a naši dva „baviči“ se postupně do hry také dostali. Jeden z nich nakonec i našel poklad.

Ten jsme objevili na malém ostrově, na který se část posádky nechala vystřelit z děla. Pokud chcete realističnost, běžte k Ubisoftu, vzkazují lidé z Rare. Tady jde hlavně o blbnutí a zábavu. Jeden z nás pak zůstal na lodi – jak nám poradil jeden z vývojářů, je vždy dobré se jistit a nechat někoho na stráži, protože vaše loď může být při kotvení přepadena.

Skrytý potenciál

Nalezení pokladu bylo překvapivě rychlé, když vezmeme v úvahu fakt, že hráči nemají k dispozici konkrétní mapu, ale jen sérii rýmovaných hádanek, podle kterých je možné truhlu najít a následně ručně vykopat. Pak už je jen třeba hráči s truhlou pomoci zpět do lodi, protože zpátky už musíte plavat a hladoví žraloci vás prostě nenechají na pokoji. Uvidíme, zda autoři do hry zakomponují i čluny a další nezbytné námořnické propriety. Teoreticky bychom si je mohli koupit třeba právě za zpeněžené poklady. Truhly s nimi je totiž po nalezení (nebo po vyloupení jiné lodi) nutné ještě dopravit do přístavu a prodat.

Sea of Thieves působí jako ideální hra na party, i klasický online multiplayer slibuje velkou zábavu. Zvláště když vezmeme v úvahu fakt, že Rare stále představují jen poměrně malý segment hry. V plné verzi bychom se měli dočkat více obchodování, upgradů lodí, vývoje postav a dalších prvků.

Zajímavé by mohlo být třeba přebíhání námořníků od jedné posádky ke druhé a další tradiční pirátské podrazy. Už nyní ale mají Rare v rukou hru s obrovským potenciálem a jsem přesvědčený, že ani posunutí vydání na příští rok ji nijak neublíží. Přestože totiž vypadá technicky výborně a má asi nejlépe zpracovaný oceán, jaký jsem ve hrách kdy viděl, její základ spočívá v perfektně vyladěné hratelnosti. A ta jen tak nezastará.