Rise of Industry

Verdikt
65

Velice ambiciózní tycoon hrdě odkazující na své předky, kterému však ubližuje stav, v jakém se má oficiálně začít prodávat. Tohle nepůsobí jako plná hra.

Počítač

WindowsWindows

29,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

29,99 €Steam

LinuxLinux

29,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Dapper Penguin Studios
Vydání: 2. května 2019
Štítky: budovatelská, obchodní, tycoon, strategie

Nebudu lhát, jakmile spustíme novou hru a do deseti minut narazíme na bug zabraňující dalšímu postupu, byť je to jen v tutoriálu, daný titul to má v tu chvíli o mnoho těžší. Zvlášť když je ona hra, Rise of Industry, v early accessu již více než rok a zrovna tato chyba byla komunitou dávno nahlášená. Navíc s odpovědí od vývojáře doporučující celý tutoriál přeskočit a vrhnout se přímo do hry, než se tým dostane k jeho přepracování. Vzhledem k tomu, že se verze 1.0 nebezpečně přiblížila a tutoriál existuje stále ve své původní podobě, první dojem nás zanechal poněkud chladnými.

Rise of Industry je velice ambiciózním projektem. Skupinka vývojářů se rozhodla, že je na čase, aby se na trhu objevila nová budovatelská strategie. Taková, která nezapře svůj původ, ale právě naopak přinese myšlenku starých dobrých Tycoonů a dá hráčům volnou ruku v tom, aby si přišli k podnikatelskému štěstí.

Rise of Industry se na veřejnosti objevilo už začátkem roku 2017 ve velice rané fázi vývoje a o rok později se mu dostalo vydání v rámci early accessu na Steamu. Za tu dobu nasbíral tým nejen mnoho cenných podnětů od hráčů, ale také dostal hru do stavu, ve kterém si myslí, že si zaslouží označení 1.0.

S proutkem na vodu

Protože se hra jmenuje Rise of Industry, nejste po startu hry vrženi na holou pláň s cílem stvořit další metropoli nebo snad zoologickou zahradu. Vaším cílem je vybudovat fungující průmysl, k čemuž vám pomůže náhodně vygenerované město se specifickými potřebami. Přeci jen městečko uprostřed lesů moc netouží po automobilce, stejně tak velkoměsto nebude chtít mít ve svém středu ranč.

Jestliže se vám nebude dané město líbit, nemůžete si jen tak říct, že vám nevyhovují dostupné suroviny a kopcovitý terén, sbalit se a jít o dům dál. Každé město má své hranice a mimo ně nemůžete podnikat, dokud nemáte opatřené povolení. A takové povolení se neprodává jen tak někomu, každý nákup tedy doprovází aukce. A jestliže vás v aukci přehodí sok ze sousedního města, který si díky šikovně položenému uhelnému dolu stihl vydělat už i na důchod svých prapravnoučat, nezbude vám než si dále chytat ryby na svém rybníčku a doufat v zázrak.

Druhou možností je nechat si vygenerovat další mapu a zkusit štěstí znovu. Jakmile totiž budete pro své podnikání potřebovat jednu z nedostupných surovin, máte smůlu.

Zbohatni nanečisto

Jednou z věcí, kterými se Rise of Industry může opravdu chlubit, je smysl pro detail, s jakým je celý proces výroby zpracovaný. Ať už se rozhodnete podnikat v čemkoliv, nikdy to není jen jednoduché plácnutí budovy na vybraný kus mapy a sledování, jak naskakují peníze. Každý krok ve výrobě jakéhokoliv produktu něco vyžaduje, a jakmile se dané suroviny nedostává, celá produkce se zpomalí nebo úplně zastaví. Už žádné magické transportace surovin z pole až k zákazníkovi.

Vezměme si něco na první pohled jednoduchého, jako je třeba sýr. Na výrobu sýra potřebujeme vodu a mléko. Abychom nadojili mléko, musíme chovat krávy. Ty k obživě potřebují pšenici a vodu. A aby vyrostla samotná pšenice, potřebuje dostatek vody na zalévání. A až budete vesele produkovat sýr, můžete ho začít prodávat, nebo se třeba rozhodnete jít o krok dál a s jeho pomocí dělat pizzu s vidinou většího výdělku.

Produkce ale není jen o tom, postavit všechny tyto budovy a myslet si, že je hotovo. Jestliže budete mít například sklady plné pšenice, ale nikdy nenastavíte, aby se vozila na farmu, výsledného produktu se před svým krachem nikdy nedočkáte.

Čím více výrobků produkujete, tím složitější žonglování s jednotlivými surovinami je. Mladí tycooni v zácviku si tak procvičí mozkové závity při vymýšlení optimálního plánu, jak nejrychleji zbohatnout.

Jádro hry mají vývojáři slušně vyšperkované, a když se ponoříte do budování svého průmyslového impéria, budete se nesmírně bavit. Poměrně brzy se vám ale do cesty postaví více či méně velké nedostatky, které celkový zážitek srážejí dolů.

Krása se skrývá hodně hluboko

Nemožnost nákupu surovin jsme již zmínili na začátku textu, ale je důležité jít do hloubky problému. Řekněme, že jediné ložisko mědi na celé mapě je zrovna na území jednoho z konkurentů a vy jste tak kompletně odříznuti od velké části průmyslového stromu.

Přitom součástí hry je možnost prodávat přebytečné produkty státu, proč tedy nedat hráči rovnou možnost si od něj nakupovat i potřebné suroviny? Nebo ještě lépe, vytvořit obchodní vztahy s ostatními oponenty, když už vás hra neustále nutí si s nimi porovnávat množství financí ve všech možných aukcích?

S čím má také hra problém, je vůbec popsání jednotlivých technik hráčům. Vedle nefungujícího tutoriálu je i uživatelské rozhraní velice nepřehledné. Jak pracují jednotlivé herní mechaniky, je nutné zjistit metodou pokus omyl.

Můžou se o tom vést debaty, ale v dnešní době snad už není takový problém udělat hlubokou hru, která nenechá hráče tápat ve tmě a prvních pár hodin hraní zabít jen tím, že se snaží zjistit, co se po něm vlastně chce. Zvláště, když celou obrazovku zaplaví neustálá vyskakující upozornění, která ani po rozkliknutí nezmizí.

Dalším velkým nedostatkem je samotný obsah hry, tedy spíše jeho absence. V hlavním menu jsou sice tři položky pojmenované Career, Scenarios a Sandbox, ve skutečnosti se však pod nimi skrývá jedno a to samé.

Jestliže očekáváte, že vám alespoň jedna z nich nabídne nějaké specifické výzvy, jako třeba dosáhnout určitého ročního obratu jen pomocí pěstování chmele, musíme vás ihned zklamat. Career a Sandbox vás hodí na tu samou herní plochu, akorát s tím rozdílem, že v Sandboxu se nemusíte starat o peníze a vše máte od začátku odemčené. A ve Scenarios si vy sami nastavíte cíl vašeho průmyslového snažení.

Rise of Industry odvážně míří k metám nejvyšším. Avšak stav, ve kterém jej chtějí vývojáři oficiálně vydat, působí spíše jako projekt, který má ještě hodně dlouhou cestu před sebou. Doporučit se dá jedině těm, kteří si budou vědomi jeho nedostatků a chtějí být součástí dalšího vývoje. Všem ostatním bychom poradili dalších pár měsíců počkat a zjistit, kam se posune.