Pyre

Verdikt
83

Nápaditý, svěží a zábavný mix sportovního RPG, adventury a obrazového gamebooku. Nabízí propracovaný děj, výborně napsané postavy a zdařilou hratelnost v akčních částech. Všechno umocňuje neotřelý vizuální styl a fantastická hudba. Nepřítomnost online multiplayeru nebo trochu drhnoucí tempo ve střední části hry lze považovat pouze za nepatrné pihy na kráse, které není problém odpustit.

Další informace

Výrobce: Supergiant Games
Vydání: 25. července 2017
Štítky: fantasy, pohádka, indie hra, rpg, sportovní

Šla by snad od studia Supergiant Games, lidí, kteří stojí za Bastion a Transistor, očekávat nějaká obyčejná, průměrná či nezáživná hra? Stát se samozřejmě může ledacos, ovšem kdo měl neblahý pocit, že se tvůrcům napotřetí nepovede udržet si vysoko nastavenou laťku, může si s klidem oddychnout. Jejich nová hra Pyre totiž nabízí přesně to, co je potřeba - nápaditost, vyváženou hratelnost a kvalitně podaný příběh.

Pod osmi hvězdami

Devízou Supergiant Games je mimo jiné stavba poutavých a propracovaných světů. Ten, který před vás rozprostřou v Pyre, jim rozhodně portfolio nezkazí. Zpočátku o něm ale nebudete vědět skoro nic, protože vaše postava bude mít důležitější věci na práci než hloubat o folklóru tradic osmi Písařů. Jedna vědomost ale bude vám i vašemu hernímu alter egu jasná okamžitě - gramotnost je ve zdejším císařství trestná. Umíte číst. Skončili jste proto ve vyhnanství v nehostinné krajině Vespod (Downside).

Kdyby hrdina, zlámaný z pádu, pod širou hvězdnou oblohou dodýchal, opuštěný a sám, nebylo by co hrát. Nikomu jistě nezkazíme překvapení, když prozradíme, že ho zachrání partička jiných vyhnanců. Od nich se pak dozvídá o způsobu, jak získat zpátky svobodu. Možná je to jen báje, lidová pověra, a možná na tom je něco pravdy. Jistě to ale nikdo z vašich nových přátel neví, protože tajemství prastarých Zkoušek otevírajících cestu z exilu je skryto ve stránkách Knihy. A čtení rozhodně není běžná dovednost ani Vespod. To je ale náhoda...

Postupně se před vašima očima začne odvíjet procítěný příběh o cestě za svobodou a významu volnosti jako takové. Jeho těžiště tkví především v postavách, kterých na svých cestách potkáte poměrně dost, ale nenarazíte na žádnou, jíž by tvůrci věnovali menší péči. Ať už se bude jednat o přátele, rivaly či entity zdánlivě nesouvisející s ničím, každá má pečlivě vycizelovanou motivaci, svůj vlastní příběh, důvody a touhy.

Cíle velké i malé

Se všemi budete nenuceně interagovat, dozvídat se víc, lépe je chápat a možná s nimi i soucítit. Nikdo není černobílý, archetypy se téměř nekonají, každý má svou duši. Oblíbit si někoho či mít k jinému averzi je v Pyre je tak snadné, že člověk až zapomene, jak neuvěřitelně obtížné je napsat postavy tak hladce a uvěřitelně.

Jejich reakce vždy pocitově i fakticky sedí k situaci a vzhledem k tomu, že se příběh poměrně dost větví, musela jen samotná tvorba textů pro všechny alternativy dát šílenou práci. Hra vám totiž nezřídka poskytne možnost výběru, podle níž se liší například bonusy k postavám, ale můžete tím i zásadně ovlivnit i celkový "velký" konec hry. Vliv to má také na řadu dílčích minipříběhů jednotlivých charakterů. Kdybychom otrocky počítali každý rozdílný osud jednotlivých postav za jiný závěr, může Pyre dopadnout snad tisícem způsobů. Přesto v rozhovorech nenarazíte na kolísající kvalitu, rozpory či špatně podané pointy. Klobouk dolů.

Zmínku si zaslouží i pedantsky důsledné prokreslení reálií. Jak postupuje vaše dobrodružství, protagonista pokračuje ve studiu Knihy. Otevírají se další a další stránky o historii Písařů, zdejších božstev, titánů i různé příběhy o původu ras a cestopisy z dob, kdy se obyvatelé hořejšího světa poprvé podívali Vespod. Pokud se rádi ztrácíte v představách o mytologii a náboženství tajuplného cizího světa, budete v Pyre v sedmém nebi.

Astrální házená

Akční hratelnost se soustředí do samotných Zkoušek. V příběhových intermezzech vás hra spíše zásobí texty a občas umožní nějaké rozhodnutí, jakmile ale nadejde čas Zkoušky, převezmete ovládání napřímo. Zkoušky se odehrávají na oválných polích, doprostřed spadne hvězda, na krajích plápolají ohniště obou týmů. Cílem je doručit hvězdomíč do soupeřovy ohňobranky a pochopitelně zabránit tomu, aby to učinil on vám.

Všechno je samozřejmě co do příběhu pečlivě vysvětleno, ale to nemění nic na tom, že v jádru je Pyre prostě mix sportovního RPG a obrazového románu. Což, upřímně řečeno, zní jako recept na totální katastrofu, ale díky dovednému vyprávění a výborně dynamické hratelnosti při samotných kláních to překvapivě dobře funguje.

Týmy se skládají vždy ze tří hráčů, první úkol tak bude alchymie vhodné sestavy. Každá postava má diametrálně rozdílné schopnosti, rychlost, jinak se chová na hřišti. Taktik, jak pokořit nepřítele, je díky rozmanitým možnostem mužstev nespočet. Obrovití a pomalí hromotluci, kterým když se ale podaří skórovat, dostanou daleko více bodů? Mocný démon na hrotu a rychlé přihrávky? Pevná obrana vycházející ze stromového muže se skvělými defenzivními schopnostmi a v útoku mrštná tulačka? Tým postavený na létajících postavách? Kombinace předchozího? Něco úplně jiného? Co na hřišti vytvoříte, bude jen na vás. Hra je výborně vybalancovaná, takže prakticky nelze namíchat nefunkční tým, stejně jako neexistuje sestava, která by byla nedotknutelná.

Důležitým aspektem zápasů jsou aury. Každý hráč, který nedrží míč, ji má kolem sebe. Dotek protivníkovy aury pošle postavu na chvíli mimo kolbiště (jak dlouho to bude, opět závisí na typu hráče a jeho schopnostech). Většina rychlých postav zase dovede skákat a pole obsazené nepřítelem jednoduše přeletět. To se zase dá blokovat výskokem vlastního hráče. Nebo třeba můžete schválně přihrát míč nepříteli, on ho chytí, to ho připraví o auru, a v ten moment ho lze bleskovým útokem na moment vyřadit.

Každý navíc dokáže nějakým způsobem svou energii vyslat do útoku. Někdo v pomalé, ale široké vlně, jiný třeba v kruhové explozi. Přidejte ještě talismany, které různým způsobem upravují schopnosti, takže například čarodějčin výboj najednou projde přes pevné objekty, a musí být jasné, že popisem různých možností a dramatických situací, které mohou na hřišti nastat, by nebyl problém zaplnit klidně ještě několik stránek.

Zápasy mají spád, fantastickou rychlost, není nouze o strhující obraty, snahu z posledních sil, sladká vítězství i trpké prohry. Jinými slovy, je to prostě dobrá zábava. A mimochodem, Pyre počítá i s tím, že nebudete drtit jedno utkání za druhým jak sovětská sborná. Pokud podlehnete, nedočkáte se suchého game over, příběh pokračuje dál, jen trochu jinak. To, jak se vám bude v kláních dařit, pak samozřejmě také ovlivňuje zakončení hry.

Radost smyslů

Pyre má jedinečný vizuální styl. Při podrobném zkoumání sice zjistíte, že ve vrstvách popředí poměrně často používá dost neuhlazené tvary a nezvykle často sahá k plochým výplním, ale to vůbec nevadí, protože to sedí do celkové kompozice. Tu podporuje krásný čistý line-art a především práce s barvami, které není co vytknout. Divoké a odvážné kombinace vytvářejí silně surrealistický nádech a mysticky snové krajiny. Pyre vypadá, jako kdyby se potkala Toyen s Hokusaiem, opili se saké, a pak si dali art jam. Což je samozřejmě kompliment jako hrom.

Hra dokáže strhnout, nepustit, zjitřit emoce a nenuceně vás přimět k tomu, aby vám na postavách záleželo. Velkou měrou se na tom podílí i výborná hudba. Zdůrazňuje důležitost některých situací, jindy zase přináší melancholii, napětí, zkrátka funguje jak má, a poslouchá se skvěle. Pochvalu si zaslouží i hudební režie. Každá skupina aktérů má vlastní jasně rozlišitelné téma, které ale neruší, jen podtrhuje scénu. V několika chvílích se zvuk dokonce přesune z pozadí na popředí a hra spustí třeba zpívanou baladu nesenou strunami loutny, při níž je radost se jen nechat unášet k horizontu.

Jen na gauči

Ani Pyre se nevyhnulo několik drobných problémů, ačkoliv se nejedná o nic, co by vás od hry mělo jakýmkoliv způsobem odradit. Hra má silný úvod a výborně gradovaný závěr, ale ve střední části má trochu tendence sklouzávat k rutině, zejména kvůli téměř grindovacímu opakování cyklů utkání. Vyprávění je dost silné a procítěné na to, aby dokázalo vysokou úroveň zážitku udržet, ale drobné zadrhnutí zkrátka lze pocítit.

Pro asi nejpodivnější vývojářské rozhodnutí ale musíme otevřít úplně jiný soudek. Akční sportovní pasáže jsou zábavné, vyžadují přesné reakce a bleskové rozhodování, nabízejí taktickou hloubku a jsou dovedně vyvážené. Další naprosto logický krok by byl umožnit hráčům, aby si mohli ve volných chvílích dát duel v hvězdném americkém fotbalu proti sobě. Jenže ono to nejde. Respektive jde, ale pouze lokálně, na jednom počítači. Online multiplayer v Pyre nenajdete, a přitom by na něj byla jako dělaná. Škoda.

Pokud vám ale na zážitku s ostatními nesejde a hledáte spíše dobrodružství pro jednoho, není co řešit. Pyre je poutavá dobrodružná výprava, občas lehce humorná, nezřídka přátelsky rozverná, jindy zase zasněná nebo zádumčivá a vážná. Některé z postav si zamilujete, jiné možná budete nesnášet, ale nikdy se nelze ubránit váhání a hloubání o jejich osudech a niterních motivacích. Vše doplňují zdařilá sportovní utkání, kterým je kvalitně napsaným příběhem dodána patřičná váha a důležitost. Pocit, že na výsledku opravdu záleží. Sečteno a podtrženo je Pyre svěží a neobvyklé RPG, napůl sport, napůl kniha, kterou byste si neměli nechat ujít.