PUSH

Verdikt
80

PUSH je příjemná logická hra s minimalistickým zpracováním a výborným stylem učení nových principů, který se obejde bez tutoriálu.

Další informace

Výrobce: Rainbow Train
Štítky: mobilní hry, logické

Dnes se podíváme na hru, která se snaží o podobnou hratelnost jako The Witness. Ta nabídla učení logických principů na ostrově plném tajemství, a přestoře k rébusům přistupovala velmi různě, základem bylo vždy bludiště. PUSH s tím má společné více, než by se mohlo zprvu zdát.

Veškerá herní interakce je popsánu již v názvu hry. Skutečně budete jen mačkat tlačítka. Tedy skoro, neměli bychom zapomenout na celou tu část, díky které můžeme titul zařadit mezi logické hry. Začněme třeba hned od začátku. Po zapnutí se ihned přesunete do prvního rébusu. Nenajdete tu žádné intro, menu a podobně. Dokonce musíte zapomenout i na tutoriál.

Tím se dostáváme k první podobnosti s The Witness. Hra vás všechny principy a pravidla chce naučit metodou pokus-omyl. Začne proto od naprostých základů a průběžně přidává nové mechaniky. V prvních úrovních tak zjistíte, že mačkáte tlačítka. Pak objevíte, že pro postup do další úrovně musíte stisknout všechna. Dále se k tomu přidá, že rozhodující je rovněž jejich pořadí. A tímto stylem pokračujete dál a dál, až se dostanete do fáze, kdy před sebou máte opravdu zajímavou logickou hru.

Jednou z výhod je neexistence jazykové bariéry. Musíte však ukázat jistou snahu, jinak můžete učení rovnou vzdát. Určitě bych hru nedoporučil jako jednoduchý zabíječ času. Po celou dobu hraní sice budete stále jen mačkat tlačítka, ale pravidla se výrazně komplikují. Tím jsme tedy vyřešili podobnost s The Witness. Odteď nás čekají výrazné rozdíly.

Máme tu co dočinění s mobilní hrou a není tak překvapením, že se nesnaží o budování světa nebo vyprávění příběhu. Její hlavní doménou je minimalismus. Ten se projevuje snad ve všech jejích aspektech. Z jedné hádanky tak pokračujete rovnou do další, grafika je velmi čistá a nijak vás neruší od hraní. Jedinou výjimkou je hudba, která působí až příliš dramaticky, a po chvíli jsem ji raději vypnul.

S postupným komplikováním rébusů se do hry zapojí i otáčení objektů, na kterých se tlačítka nachází. S nutností mačkat tlačítka v přesném pořadí to přinese i nárok na paměť a pozornost. V některých kolech se do hry zapojí i jakýsi teleport do jiných dimenzí, takže se úroveň rozkládá na několika obrazovkách. To vše funguje výborně a jedinou výtku mám k úrovním s posouváním červené krychle. Ta totiž nepřidává žádnou intelektuální překážku, jen vám komplikuje ovládání celé hry a zdržuje průchod úrovní.

Právě otáčení ale může občas znamenat drobný problém, který pocítíte obzvlášť na telefonech s menším displejem. V leckterých případech je vaším úkolem stisknout dlouhou řadu tlačítek v přesně daném pořadí. Jediná chyba tak znamená restart tohoto procesu. Některé objekty jsou tak komplikované, že se snadno přehmátnete a stisknete jiné než zamýšlené tlačítko. Naštěstí nejde o nijak velký problém.

PUSH je velkým překvapením. Pod minimalistickým, leč velmi povedeným, kabátkem skrývá překvapivě bohatou logickou hru, která neustále komplikuje svá pravidla a všechny principy vás naučí bez jediné tutoriálové věty. Snadno ji tak pochopíte i bez znalosti angličtiny. Tedy v případě, že jí dáte šanci a věnujete nějakou tu píli. Navíc vás nebude otravovat reklamami nebo nějakými mikrotransakcemi. Za pouhých dvacet korun totiž získáte kompletní hru.