Project Highrise

Verdikt
73

Project Highrise nabízí příjemné uživatelské prostředí a spoustu hodin zábavy s obsahově bohatou simulací stavby a správy mrakodrapu.

Další informace

Výrobce: SomaSIm
Vydání: 8. září 2016
Štítky: budovatelská, manažer, simulace, strategie

Tvůrci ze studia SomaSim mají na kontě budovatelskou strategii 1849 a na Project Highrise je znát, že mají s vývojem hry v uvedeném žánru předchozí zkušenost – hra se od začátku chová přesně tak, jak člověk od budovatelské strategie očekává. Snadno tak do hry proniknete, užijete si hodiny zábavy při stavění vlastního mrakodrapu a zároveň budete stále objevovat nové prvky a nacházet větší výzvy. Ve spojení s přehledným uživatelským rozhraním jde o solidní základ pro dobrou budovatelskou strategii. 

Nejdříve postavíte skelet, vyberete místnosti, a pak už se jen díváte, jak se vám peníze hrnou na účet. Samozřejmě pouze za předpokladu, že jsou místnosti vhodně zvolené, dobře jste si rozvrhli inženýrské sítě a plníte jeden z mnoha kontraktů, které vás chytrým způsobem posouvají dále.

Silnou stránkou hry je hlavně volný režim, ve kterém můžete se stavbou začínat znovu pořád dokola. Project Highrise vás totiž nechá postavit prakticky cokoli. Ani mrakodrap ve tvaru vašich iniciál není problém. Místností navíc můžete do svého výtvoru umístit celou řadu a následná správa budovy také není triviální.

Díra na trhu

Až doposud to zní jenom pozitivně. Vždyť jde o zhmotnění budovatelských snů! Zejména pro hráče, kterým vězeňské prostředí Prison Architect úplně nesedí. Grafika obou her je totiž pojatá podobně, a stejně tak se podobají i svými možnostmi. Od budování kanceláří a bytů časem přejdete až ke stavění obchodních center, a pak začnete řešit i prvky typu měřiče na plyn. Od jednoduchých počtů se posunete až ke komplexním matematickým rovnicím a prostorovým hádankám.

Herní možnosti v Project Highrise časem pořádně nakynou, a přestože se to celé pořád ovládá s lehkostí a principy zůstávají totožné, musíte se začít rozhodovat, zda je lepší stavět spoustu menších bytů, nebo spíš několikapatrové rezidence. Anebo zda se vyplatí investovat do stavby nákladných kanceláří. Hlavně ale přijde nutnost uspokojovat potřeby jednotlivých lidí, a právě s tím se také do hry vkradou první problémy. Hra vás totiž o spoustě důležitých věcí vůbec neinformuje. Často netušíte, co se po vás chce.

Například hluk, který logicky vadí obyvatelům bytů, hra nijak neukazuje. Jeho odstranění je takřka nemožné. S přibývajícími typy místností se navíc radikálně mění pravidla hry – velmi často se nové místnosti do rozestavěných budov zkrátka nevejdou a případné bourání je zase ekonomicky silně nevýhodné. Řešit se to dá tím, že začnete stavět úplně znovu, ale komu by se to chtělo absolvovat každou chvíli kvůli novému druhu místnosti. Když vezmeme v úvahu, že hra vedle radosti z budování stojí právě na citlivém balancování mezi ziskem a ztrátou, a přeneseně tedy na volbě vhodných místností, je tohle řešení nešťastné. Zároveň je v pozdějších fázích hry obtížné cokoli budovat s orientací na estetickou stránku, což je zvláštní. Zejména s ohledem na fakt, že je hra tak silně vizuálně stylizovaná.

Uvedené problémy však hru na kolena nesráží, jen v určitých fázích znesnadňují hraní. Jako celek je tedy Project Highrise příjemné překvapení, které má své mouchy, ale zároveň i silné stránky. Příležitostné hráče určitě uspokojí lehkostí, s jakou lze do hry proniknout, zatímco budovatelští maniaci nakonec přejdou i těch několik nešvarů a využijí opravdu bohatou obsahovou nabídku naplno.

Výborný early access, dobrá hra 

Project Highrise žánr nikam neposouvá a nepřináší nic zásadně nového. Nabízí ale povedené a povětšinou i srozumitelné budovatelské jádro, které kříží s matematickými hádankami a příjemnou, přehlednou grafikou. Ne všechny herní mechanismy jsou domyšlené do konce, ale vyvažuje to kupa výborných nápadů.

Stačilo by několik vylepšení a šlo by žánrovou špičku. Tvůrci ostatně updaty pilně vydávají, otevřeli hru tvůrcům modifikací a nabízí podporu Steam Workshop – možná se tak o dotažení hry postará komunita. I bez fanouškovských výtvorů je ale Project Highrise povedená budovatelská hra.