PixelJunk Monsters Ultimate

68

Překonejte počáteční nedůvěru a nechte se zlákat šarmantní stylizací a rychlým tempem. Jakmile před vámi hra rozkvete a Tikiman se roztancuje, jen tak z rozjeté série bitev nevyskočíte.

Výrobce: Double Eleven
Vydání: 26. srpna 2013
Štítky: tower defense, více hráčů u jednoho zařízení, strategie

Projekt PixelJunk Monsters od studia Q-Games se dal v roce 2008 vnímat jako začátek slibné cesty. Jejich pojetí notoricky známého a oblíbeného žánru, kterým je v tomto případě tower defense, slibovalo naději na úspěch. Jenže čas je opravdu neúprosný. A hrát v současnosti PC verzi s názvem PixelJunk Monsters Ultimate už takovým zázrakem není.

Přestože PixelJunk Monsters příliš originální není, dokázala na PS3 dlouhé hodiny bavit. V kontrastu s ostatními PS3 hrami sice vypadala, jako by vypadla z naivně kreslené pohádky, bylo to však příjemné retro zjevení, které zafungovalo nejen na milovníky oldschool her. PixelJunk Monsters dokázala uhranout i masovější publikum a navíc dostávala velmi nadprůměrná hodnocení.

PC verze však přeci jenom vyšla s pořádným zpožděním. Čas je velmi neúprosný a PixelJunk Monsters musí čelit vzpomínkám ne na PS3 verzi, ale na hordu her stejného žánru, které vyšly na PC, mobily a tablety. A to není zrovna malá konkurence na tak letitého veterána, alespoň na herní poměry. Na druhou stranu, tower defense zas jako takový moc nestárne.

Tower defense v retro stylu

Co fungovalo před pár lety, dnes může působit jako zjevení z jiného světa. Na druhou stranu, buďme upřímní, toto zjevení umí stále výborně pobavit a nemusíte se zrovna řadit k pamětníkům. Tvůrci do původního konceptu tower defense vnesli potřebnou dávku vlastních úprav a jejich vize danému žánru vdechla větší originalitu.

Vznikl tak zajímavý mix klasiky opepřené trochu netradičními strategickými prvky, které ozvláštňují a nabízejí úplně jiný úhel pohledu. Pořád je to ale báječné stavění věžiček a bránění se před útočníky. V tomto směru tower defense hry budou vždycky stejné. Jde však o tu „vatu“ kolem, která nám umožní si daný titul zapamatovat.

V případě PixelJunk Monsters je klasický koncept ozvláštněn mnohem větším příklonem k strategii. Tower defense je převážně o rychlosti a správné volbě zbraní, které musíte včas vylepšovat. Tentokrát je vaší pevností chumel malinkatých domorodců nějakého obskurního kmene, které musíte uchránit před invazí nepřátel. Ti jsou vtipným mišmašem všelijakých brouků, strašidýlek a obříků.

Obíhačka se šamanem

Věže nestavíte pouhým kliknutím na místo určení, ale musíte si k němu dojít se svým hrdinou. Tím je nanicovatý malý týpek, který vypadá jako domorodý šaman. Jmenuje se Tikiman a pořádně se naběhá. Naivní grafika zůstala stejná, ovládání i herní systém vlastně také.

Přesunout kurzor myši a postavit věž je samozřejmě mnohem jednodušší, než když musíte dojít na místo, pokácet strom a na jeho místě postavit vybranou věžičku, co bude kosit nepřátele. Věží navíc potřebujete postavit hodně, aby obrana měla nějaký smysl. Kmitáte tedy sem a tam a hledáte správná místa, která vám napoví šestý smysl a strategické uvažování. A v tomto ohledu dokáže PixelJunk Monsters divy.

Na velmi jednoduchou obtížnost libovolnou úroveň v relativním klidu dáte, ale budete se stejně muset ohánět a dobře volit stavební místa. Pokud si však vyberete složitější obtížnost, Tikiman se opravdu pořádně zapotí. A vy s ním. Pobíhání v úzkých uličkách dostane nádech infarktového hraní a mezi jednotlivými vlnami nepřátel se budete doslova rvát o každou vteřinu s nadějí, že posbíráte maximum zlaťáků potřebných ke stavbě věží.

Prachy, věže, tance – život není peříčko

Uběhaná tower defense kupodivu funguje i na PC - baví a mise jsou tak skutečnou výzvou. Mnohem více jí to ale sluší třeba na handheldu PS Vita. Kdyby hra navíc vyšla i pro iOS a Android, najde asi mnohem větší uplatnění, než jako znovuzrozená klasika pro osobní počítače.

Víte třeba, že můžete u věže tančit nějaký pofidérní rituální tanec a tím zlepšit její výkon? Takže rychle postavit věže, tady a támhle a ještě tady jednu. Hned při první vlně pomalu upgradovat, tančit a ještě stíhat sbírat peníze. A stavět další věže! No a takhle až do úplného zblbnutí.

PixelJunk Monsters Ultimate je důkazem, že pojem tower defense je dnes velmi široký. Můžete si do počítače nainstalovat brilantní 3D záležitost s mnoha efekty nebo koupit za pár korun šarmantní PixelJunk Monsters. V případě té druhé volby nebudete s ohledem na cenu litovat, přestože nejde o nejlepší tower defense pod sluncem. Zejména hra ve dvou na jednom monitoru je zábavná, protože je naráz vše svižnější a rychlejší.