Pinstripe

Verdikt
74

Pinstripe je moudrá a chytlavá plošinovka. K dokonalosti jí schází bohatší obsah, což se snaží vynahradit zajímavou myšlenkou a kouzelnou výtvarností. Milovníkům příběhových arkád se dozajista zalíbí.

Počítač

WindowsWindows

14,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

14,99 €Steam

LinuxLinux

14,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Thomas Brush
Vydání: 25. dubna 2017
Štítky: umění, 2d, indie hra, plošinovka, adventura, akční

Pokud hledáte přemýšlivou plošinovku s trochou poetiky, Pinstripe je trefa do černého. Táta se v ní žene za unesenou dcerou, což má zajímavý podtext, a díky bonusovému hernímu módu vlastně i pokračování. Na druhou stranu tvůrci nezaměnitelným prvkům hry leccos obětovali. Pinstripe je především velmi krátká a její arkádové prvky průměrné. Kompromisy vyplynuly především ze skromných tvůrčích podmínek. 

Vzhůru do pekla 

Pinstripe vypráví o pekle a spasení, i když formou, jaká neodpovídá našim běžným představám, a závažná témata se v ní proto trochu ztrácejí. Namísto bizarního, ale srozumitelného umění Dante Alighieriho či Hieronyma Bosche, se autor hry Thomas Brush zhlédl v pohádce, a spojil duchovno se stylem Alenky v říši divů. Díky tomu si Pinstripe pohrává s rafinovanou přetvářkou. Z příběhu při povrchnějším hraní vlastně vůbec nic nevyplývá, což činí hru zranitelnou i atraktivní zároveň. Lze ji totiž hrát, a také si ji užít, více způsoby, i když ne se stejným uspokojením.

Příběhové mimikry dodávají Pinstripe zajímavou variabilitu. V roli bývalého kněze Teddyho se můžete velmi předvídatelně hnát za unesenou holčičkou, ale stejně tak i hlouběji poznávat hrdinovu minulost, a lépe pochopit temnou pointu velkorysého příběhu. Hltat plnými doušky ho však nemusíte, Pinstripe lze opravdu hrát jako odpočinkovou plošinovku, jen pak od ní nečekejte mimořádné zážitky.

Unikátní vzhled 

Zatímco většina moderních arkád neoddělitelně spojuje herní mechaniku s příběhem, v novince zůstává víceméně na hráči, do jaké míry na sebe nechá vzletné myšlenky působit. Kromě nich ho bezesporu zaujmou také skvělé výtvarné zpracování a neméně povedený level design. Brush nejenže vytvořil mistrovskou pastvu pro oči, ale zároveň umělecky zaimprovizoval, a hra získala nezaměnitelný charakter, se kterým obstojí sama o sobě.

V duchu hesla „pinstripe“, což znamená „prošití oděvu tenkým stehem“, mají postavičky, které na cestě za uneseným dítětem potkáte, charakteristicky hubené a protáhlé postavy. To ale není jediná zvláštnost, která budí pozornost. Co řeknete třeba na to, že vám při cestě do pekla nasněží, a že samotný únosce, velký ďábel, vypadá v buřince jako pan Tau? Pinstripe si pohrává s fantazií a vtipně staví dogmata na hlavu, což je nesmírně sympatické.

Pohádkové prostředí si ve hře užijete dosyta a na konci příběhu jej budete znát zpaměti, protože každou lokaci navštívíte hned několikrát. Nelineární design hry napodobuje praxi z metroidvania her, takže hlavní hrdina zamíří k úkolům a událostem různými směry. Questy od příběhových postaviček ho přinutí doslova běhat od čerta k ďáblu, ale naštěstí ne do frustrujících důsledků. Hra bystře reaguje na situaci a proměňuje se v detailech. Například zpřístupňuje dříve nedosažitelné kouty obrazovek se zajímavými výzvami a odměnami.

Hrej, jak umíš 

Systém úkolů a odměn tvoří dohromady příjemně mnohotvárné herní podhoubí. Kampaň můžete úspěšně dokončit jak s řehtajícím samopalem v ruce, tak i s obyčejným prakem. Vše záleží na sběru bonusů rozesetých v mapě. Díky nelineárnímu způsobu hraní snadno podlehnete iluzi, že se můžete svobodně rozhodovat a jednat, přestože je kampaň jasně ohraničena příběhem. Vlastní styl hraní ostatně vede k mírně odlišným dějovým zakončením.

Za nasbírané odměny si lze v improvizovaných obchůdcích pořizovat zajímavé herní předměty. Od nových šatů pouze pro ozdobu až po nutné příběhové vybavení, například lístky na lanovku k cestě do další části mapy. Na druhou stranu, výčet arkádových aktivit je tím prakticky kompletní, což signalizuje určité potíže s nedostatkem obsahu. Ve hře je všeho vlastně docela málo a kampaň samotná je krátká, což je opravdu škoda.

Smolná omezení 

Thomas Brush vytvořil Pinstripe celou sám, což se projevuje na rekordně krátké kampani, která netrvá déle než tři hodiny. Rychlému dohrání hry bohužel nezabrání ani hrstka příležitostných rébusů, které obecně nevynikají složitostí ani nápady. Stoupnout si třeba na katapult a nechat se vystřelovat k bonusům na nebi je v rámci žánru typicky průměrný puzzle, ale v Pinstripe lepší nenajdete.

Ke cti autora je třeba přičíst, že skromnost obsahu nekompenzoval přehnanou herní obtížností, což se u nezávislých her stává. Své dílo navíc obdařil solidní znovuhratelností díky speciálnímu módu Adventure Plus, který startuje po dokončení hlavní kampaně a zpřístupňuje několik tajných lokací, v nichž se dočkáte nových odměn. Můžete za ně pořídit další speciální pomůcky a prožít s nimi příběh znovu v přeci jen velkorysejším podání. Přesto zůstává Pinstripe po herní stránce spíše skromnou arkádou.

Úspornější výprava a kompaktní prostředí se pozitivně projevily alespoň na dobrém technickém stavu díla. Hře se vyhýbají bugy i jakékoliv nesrovnalosti. Zároveň není náročná na hardware a vyniká hbitým a přesným ovládáním.

Pokud tedy nemáte nic proti příběhovým plošinovkám typu Inside či Among the Sleep, s klidem vám Pinstripe doporučíme. Dočkáte se zajímavého vyprávění, když mu dáte prostor, oceníte i kouzelný výtvarný styl a nelineární level design. Hra od autora-samotáře vlastně lepší být nemohla. Určitě ale není dokonalá.