Offworld Trading Company

Verdikt
77

V obchodní strategii Offworld Trading Company se neválčí silou, ale penězi. Osloví vás komplexní ekonomická mechanika a cizokrajné prostředí planety Mars. Hra ovšem ve své základní verzi nevydrží bavit dostatečně dlouho. Trvanlivost jí dodá až ne zrovna levná série DLC balíčků.

Počítač

WindowsWindows

19,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

19,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Mohawk Games
Vydání: 28. dubna 2016
Štítky: sci-fi, vesmír, obchodní, budovatelská, realtime, strategie

Kolonizace Marsu přinese nepředstavitelné obchodní příležitosti. Vypráví se o tom v ekonomické strategii Offworld Trading Company od hlavního designéra Civilization IV Sorena Johnsona. I když se hra zaměřuje hlavně na byznys, díky komplexnímu finančnímu systému a cizokrajným kulisám rudé planety pobaví hezky zeširoka. Kvůli své komplikovanosti ale není pro každého. Grafy, čísla a složité souvislosti si žádají trpělivé učení. Po zkrocení všech zákonů trhu se ale přihlásí stereotyp. Hře schází trvanlivost, kterou si musíte dokoupit ve stahovatelných balíčcích. 

Trh vládne Marťanům

Zbavena konvenčního válčení je Offworld Trading Company čistokrevným ekonomickým simulátorem. Pohlíží na život obchodníma očima, a podstatně se tak liší od klasických budovatelských strategií. Nejde v ní o národy, ale o firmy. Také se v ní nevěří v Boha, ale v cenné papíry. A neexistují v ní vládcové, ani poddaní, jen věřitelé a dlužníci. Vše se zkrátka soustředí na finančnictví, výrobu produktů a získávání surovin. V neposlední řadě nejde o tahovou, nýbrž o real-time strategii. Čas se dá naštěstí ručně regulovat.

V závodě o zplundrování Marsu se stanete šéfem jedné z firem, které chtějí tamním koloniím dodávat zboží a služby. Marťanští kolonizátoři se etablovali podobně jako kdysi Američané v Novém světě. Na rudé planetě vytvořili pulsující kapitalismus a místo silou válčí penězi. Bez politiky to však nakonec nepůjde. Bez dobrých vztahů s koloniemi, které zásobujete, váš byznys neporoste. Města sice přímo neovládáte, ale s jejich samosprávou přijdete do styku v řadě klíčových záležitostí.

Ekonomické řetězce

Když na předměstí marťanských metropolí začnou své továrny stavět první firmy, jako šéf jedné z nich zkusíte vydělat jmění. S konkurencí začnete soutěžit o to, kdo v metropolích lépe nasytí obyvatelstvo, postaví kvalitnější bydlení a nabídne zajímavější pracovní příležitosti. Podle toho jste také hodnocení. Zvítězit v Offworld Trading Company znamená dovést firmu k ohromnému bohatství skrze chytré investice a strategická rozhodnutí.

Přestože hra zdánlivě připomíná klasické 4X strategie, má mnohem blíže k ekonomickému tycoonu. Standardní budovatelské mechanismy se v ní uplatňují pouze v začátcích každé podnikatelské kampaně. Tehdy firmy hledají své první zdroje surovin, budují základní energetickou síť a zajišťují dodávku potravin. Jakmile se jim však podaří zajistit základní obslužnost oblasti, promění se hra ve spletenec mnohem náročnějších distribučně-obchodních procesů.

Časem se přestanete zabývat obyčejnostmi. Třeba jak získat z marťanské přírody vodu. Jednak to už budete dávno umět, ale hlavně z ní elektrolýzou začnete získávat i palivo do velkých továren na mnohem pokročilejší, třeba chemické, výrobky. Vaší starostí (a radostí) se stane, jak dobře zpeněžit dokonalejší produkty, a do jaké výroby ještě investovat. Jak zkrátka ekonomicky porazit konkurenci.

Hra naštěstí neunavuje malichernostmi. Můžete se soustředit na zábavné budování složitějších ekonomických vztahů, protože ty podružnější jsou chytře automatizovány nebo zcela chybí. Neřeší se například skladové přebytky, protože se prodají na trhu. Stačí si počkat na solidní výkupní ceny. Netřeba se ani zabývat dopravou surovin. Jakmile postavíte důl nebo továrnu, automaticky začnou posílat své produkty do dalších výrobních článků korporace.

Některé aspekty lze nicméně automatizovat aspoň volitelně. Například můžete dovolit, aby továrna ke své produkci nakupovala suroviny z trhu, pokud je zrovna nemá skladem. Téměř každou automatizační volbu lze realizovat jak v konkrétních případech, tak i globálně, tedy pro všechny budovy stejného typu. Šetří to čas a zpříjemňuje hraní.

Povedený interface

Ovládání hry je vůbec dobře navržené. V pravou chvíli nabídne chytrou klávesovou zkratku, užitečnou informaci, srozumitelný symbol nebo kontextovou nabídku. Díky tomu máte vždy dokonalý přehled o přebytcích či ztrátách a můžete jednodušeji řešit obchodní problémy. Dokonale přizpůsobivý interface je ostatně nutností. Ekonomické jádro je opravdu náročné na pochopení. Při seznamování se všemi různými možnostmi a volbami možná i zpanikaříte.

Ekonomiku hry tvoří třináctka obchodovatelných produktů od kyslíku přes karbon až po elektroniku. Dále podobný počet produkčních budov a také pár bonusových, které se staví za opravdu hodně peněz nebo za odměnu. Například v dokonalém Optimalizačním centru lze každičký výrobní proces vtipně zefektivnit, a ještě více zbohatnout. Komplikovaná je ale hra zejména proto, že na rozdíl od Civilization nedávkuje obtížnost postupně. Většina možností se odemyká záhy po startu, což nutí obsáhle myslet po většinu hrací doby. Chce to pevné nervy.

Ustát podnikatelský tlak dokáží jen ti netrpělivější. Varujeme všechny, kteří by se snad nechali zmást infantilním grafickým stylem. Nedejte na roztomilé symboly a pastelové barvy. Obchod tahle hra bere skoro tak vážně, jako Europa Universalis historii. Na ekonomické jádro se navíc nabaluje i mnoho drobnějších, ale stále důležitých aktivit.

Čas od času budete například soutěžit v aukcích o lukrativní pozemky. Působnost firem je totiž teritoriálně omezená a časem nastává doslova rvačka o prostor. Budete také zkoumat nové technologie a uplatňovat vědecké patenty. Například teleportace dramaticky urychlí dopravu zboží. Jednou dokonce začnete vysílat rakety s nákladem až na Zemi. Samozřejmě za úžasné výdělky. Zároveň se také budete muset poprat s průmyslovou špionáží.

Škodím, tedy jsem

Záškodnictví je nejčastějším druhem kontaktu mezi herními soupeři a zároveň kořením zábavy. Není nic lepšího, než když se vám podaří zmanipulovat tržní ceny, a konkurenti pak na chvíli prodávají zboží s domněle vysokým výdělkem, ale při tom skoro zadarmo. Samozřejmě umí oplácet. Zvlášť pokud využívají pokoutný Černý trh. Jeho prostřednictvím lze podněcovat stávky dělníků, krást suroviny nebo ničit cizí vylepšení. Oč chudší je daná oblast na přírodní zdroje a podnikatelské příležitosti, o to více se vy i soupeři budete uchylovat k nefér praktikám.

Hra vyznává pravidlo, že čím více pokročilých technologií, zdrojů a nápadů daná firma uplatňuje, tím zranitelnější se pro své sousedy stává a musí vynakládat vysoké sumy na svoji ochranu. V byznysu asi opravdu ještě více než ve válce platí, že vyhrává ten nejlépe připravený. Konkrétně v Offworld Trading Company je to majitel korporace, která nakonec majetkově ovládne konkurenci a vytvoří monopol. Jako klíčový ukazatel úspěchu se proto stává hodnota akcií na burze. Svět financí budete sledovat často a rádi.

Ve střehu se virtuální podnikatele snaží hra udržet i průběžnou změnou soutěžních podmínek. Každá oblast, kam vás za investicemi pošle, má různou velikost, zásoby surovin i zastoupení soupeřů. To jednak předurčuje cenu některých produktů (co je vzácné, to je drahé), dále povahu konkurenčních střetů (některé firmy jsou agresivnější než jiné) a nastiňuje základní směr celého ekonomického rozvoje v lokalitě.

Vliv na byznys má koneckonců i samotný výběr obchodní společnosti. Každá jde do soutěže s jinými přednostmi. Například vědecky založená firma disponuje technicky vyspělou ocelárnou, která si sama těží rudu, čímž odpadá starost s dolem jako ekonomickým mezičlánkem. Zefektivňuje to byznys.

Plíživý stereotyp

Na druhou stranu, pokud přečkáte prvotní šok z grafů a statistik, může na vás překvapivě dolehnout tíha stereotypu. Ten se dostavuje už po několika hodinách podnikání. Přes všechnu složitost a proměnlivá pravidla se hra bohužel ukazuje jako silně předvídatelná a má tendenci se opakovat. Její ekonomické jádro se vůbec nevyvíjí. Jak už bylo zmíněno, veškeré herní vlastnosti jsou brzy k dispozici, a proto vlastně není co objevovat.

V singleplayerovém skirmishi je každá soutěž v zásadě stejná. Totéž platí o hlavní kampani, která je pouhým slepencem jednotlivých misí bez hlubšího podtextu a smyslu. Kromě několika vzletných slov na úvod hra ani moc neřeší, proč vlastně na Marsu jste, a co všechno to znamená. Ne, že by chybějící scénář úplně kazil dojem. Ale, upřímně řečeno, čísla a grafy ještě v žádné hře dobrou atmosféru nevytvořily.

Stereotyp může kromě multiplayeru účinně zahnat stahovatelný obsah. DLC balíčky přinášejí spoustu nového: mapy, frakce, suroviny, budovy, vědecké patenty i achievementy. Naneštěstí distributor hry Stardock Entertainment vyznává podobně drsnou obchodní politiku jako firmy ze hry samotné, a za rozvoj obsahu si nechává draze platit. Dokonce ani nástroj na tvorbu uživatelských map není zdarma. Nechcete-li se singleplayeru vzdát, buďte připraveni, že vám to vleze do peněz. A tentokrát těch opravdových.

I přes dílčí neduhy je však Offworld Trading Company příjemnou hrou na vysoké úrovni. Soren Johnson a jeho tým z Mohawk Games vytvořili projekt, který sice nedosahuje kvalit těch nejlepších budovatelských strategií, ale díky sázce na trh a finance se jim zároveň ani moc nepodobá. A to nezbývá než ocenit. Originalita se pouze nespojila s úplnou dokonalostí.