NHL 15

Verdikt
60

V oblasti zpracování zápasů představuje NHL 15 solidní základ pro budoucí ročníky. Nový engine však zatím jen vystrkuje růžky a NHL 15 proto působí jako hra vydaná v půlce vývoje. Chybějící herní módy, spousta technických chyb a osekané možnosti hraní ve stávajících režimech dávají vzpomenout na to, jak moc nás předchozí díly rozmazlovaly, a jak moc nám taková péče nyní chybí.

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

Alza

PlayStation 3PlayStation 3

Alza

Xbox OneXbox One

Alza

Xbox 360Xbox 360

Alza

Další informace

Výrobce: Electronic Arts
Vydání: 12. září 2014
Štítky: sportovní
NHL 14 byla jediným sportem od EA, který se nedočkal next-gen verze, a výsledkem byla hra, která se v rámci přechodu mezi dvěma ročníky lišila od svého předchůdce jen minimálně. První hokejovou hrou, která používá Ignite engine, je tím pádem až NHL 15 ve verzích pro Xbox One a PS4. A přestože by nezasvěcený pozorovatel čekal, že lidé v EA Sports měli dost času, aby hru dokonale přizpůsobili novým technologickým podmínkám, výsledek je rozpačitý.

Hroutící se novostavba

Kdybychom sérii NHL, tak jak se v průběhu let vyvíjela, přirovnali k postupné výstavbě domu, na který se každým rokem něco přidá a něco dalšího se opraví, NHL 15 by byla skutečně jakousi zhroucenou novostavbou. EA Sports nezačali stavět na předchozích ročnících. Starý barák zbourali a pustili se do budování něčeho, na co neměli evidentně čas, ani peníze.

Zatímco v předchozích ročnících bylo běžné, že hra zachovávala stávající módy a přidala k ním pravidelně další a další, letos přišlo znatelné zeštíhlení nabídky. Především online režimy, tedy to nejatraktivnější, co NHL v posledních letech nabízí, tvůrci osekali až na kost a přes internet si aktuálně zahrajete pouze bodovaný zápas a Hockey Ultimate Team.

Chybí nejen online nájezdy, ale i online manažerský mód GM Connected a týmová online hra. Posledně jmenovaný mód sice tvůrci do hry vrátí během několika týdnů formou patche, ale otázka je, koho bude v dané chvíli ještě zajímat. Mimochodem, že byla NHL 15 šita velmi rychlou jehlou svědčí i fakt, že prvního updatu (o velikosti 1,2 GB) jsme se dočkali jen pár dnů po vydání.

Svázané ruce

Offline režimy jsou na tom o něco lépe než online hra. Přesto oproti loňskému ročníku nebo verzi pro staré konzole řada oblíbených módů chybí a troufnu si tvrdit, že je většina hráčů považovala za tak integrální součást hry, že si až nyní uvědomí, jak moc jim chybí.

V NHL 15 zůstala jen Exhibice, Be a Pro, Be a GM, Hockey Ultimate Team, Trénink a NHL Moments Live. Zejména absence klasické sezóny a turnajového módu je nepříjemná pro každého, kdo nechce řešit vyloženě manažerské starosti, ale rád by si užil kompletní ročník soutěže se svým oblíbeným týmem. Chybí ale i loňská novinka Live the Life, retro mód NHL Anniversary nebo Be a Legend. Mnohem nepříjemnější je ale skutečnost, že i módy, co přežily čistku, jsou značně omezené.

Člověk by ještě přežil neexistující Winter Classic nebo Zápas hvězd, jiné úpravy jsou ale více než kosmetické. Nejmarkantnější je to v režimech Be a Pro a Be a GM. V prvním jmenovaném, tedy v módu, kde hrajete sezónu jednoho vybraného hráče, si kupříkladu nemůžete svého hokejistu sami vytvořit a editovat. Začít musíte také rovnou v NHL, neexistuje možnost propracovat se do nejvyšší soutěže z farmářských týmů.

Vrcholem všeho je fakt, že přímo ve hře neexistuje možnost přeskočit chvíle, kdy jste na střídačce! Čas i hra se v tu chvíli sice automaticky zrychlí, ale to zdaleka nepomůže. Be a Pro se tímto stává volbou jen pro naprosté masochisty, případně pro lidi s akutním přebytkem volného času.

Manažerský mód Be a GM se také moc nepovedl, protože omezuje zapojení nižších soutěží do celého systému. Nejen, že týmy z AHL nemůžete vést, ale především draft, který v tomto módu oddělovat dobré manažery od těch špatných, probíhá v NHL 15 automaticky.

Útok v oslabení

Okleštěnou herní nabídku by mohl omluvit jen obrovský kvalitativní skok ve zpracování zápasů. A nutno uznat, že v tomto ohledu už tolik stesků a nadávek směrem k EA Sports nepoletí. Přestože není všechno ani zdaleka dokonalé, rozdíl mezi NHL 15 a NHL 14 je obrovský a poznáte jej během několika odehraných sekund - nejenom kvůli novému typu dynamické kamery, která ale nemusí sedět každému.

Hratelnost NHL 15 je úplně v pořádku a hra nabízí zajímavý a nepředvídatelný hokejový zážitek. Nepředvídatelný proto, že s novým enginem tvůrci do hry zařadili i nový fyzikální model, který ovlivnil chování hráčů i puku. Na dvou nejvyšších obtížnostech je hra o něco pomalejší než předchozí ročník a působí „realističtěji” v tom smyslu, že se hráči po ledě pohybují s větší setrvačností. Není třeba vůbec jednoduché nasměrovat bodyček k úspěšnému konci.

Střety hráčů tak často končí buď pouhým otřením se o protivníka, nebo naopak pádem obou hokejistů, kdy se puku zmocní nejčastěji právě sražený hráč. Velmi věrohodně vypadá i odrážení puku od mantinelů nebo od brankáře a vývojáři nezapomněli ani na nové pravidlo se zakázaným uvolněním, které umožňuje rozhodčímu fouknout do píšťalky dřív, než se puku někdo dotkne. Hra je díky tomu rychlejší a plynulejší.

Relativně spolehlivé výkony podávají i brankáři, které je možné i velmi nevybíravě otravovat ve chvílích, kdy se ocitnou mimo brankoviště. Nicméně zrovna u gólmanů se nejčastěji projevuje množství chyb, které souvisí s novou fyzikou. Ruce procházející skrz jiné hráče nebo mantinely se ještě dají prominout, ale zmatené chování gólmanů při závarech před brankou už ne.

Technické nedostatky se ale projevují i jinde. V některých okamžicích třeba zažijete takzvanou „magnetickou hokejku”, která přitáhne puk na čepel nejbližšího hráče, projde skrz nohy obránce a bleskově vystřelí nechytatelnou střelu pod víko.

Žádné zásadní problémy se zápasy ale jinak v NHL 15 nečekejte. Spoluhráči by si mohli lépe najíždět do volných prostorů a nemuseli by se snažit vykrývat místa, která hlídáte se svým hráčem vy. Používání skill-sticku (ovládání hokejky pravým kloboučkem) je až přehnaně účinné a umožňuje dělat nereálně kličky i hráčům ze čtvrté lajny. Ale celkově jde o vykročení správným směrem.


Stojí jen základy

Pokud bych měl jmenovat jedinou věc, ke které nelze mít v souvislosti s NHL 15 žádné větší připomínky, je to prezentace zápasů a technické zpracování celkově. Do hry se po letech vrátila počáteční videa představující domácí města a EA Sports přišli s novými komentátory ze stanice NBC - Mikem Emrickem a Eddiem Olczykem. Oba dva vás před každým utkáním uvítají i vizuálně, osobním rozborem před zápasem. Hlášky v komentáři se samozřejmě opakují, ale nedochází k tomu tak často, jak byste možná čekali.

Ucházející je ale i grafika - modely hráčů jsou neuvěřitelně detailní, diváci skandují hesla a vyvěšují transparenty, arény jsou propracované do nejmenších detailů, v přerušeních vidíte střídačky s diskutujícími hokejisty a podobně. Vesměs povedené jsou i obličeje hokejistů, i když zde se vývojáři pokoušeli o zapracování mimiky, která vypadá, mírně řečeno, trochu nepřirozeně. Jinak ale NHL 15 vypadá skvěle a skok z generace na generaci je bez pochyby znát.

Jenže co je to všechno platné, když ostatní nedílné součásti hry značně zaostávají. Chci věřit, že se EA Sports podaří do NHL 16 implementovat všechny prvky, na které jsme byli zvyklí z předcházejících let, a celá série se ocitne opět na vrcholu. Next-gen verze NHL 15 je ale zatím jen malou ukázkou potenciálu, který Ignite engine nabízí.

Na závěr ještě jedno upozornění. Dlouholetí hráči série NHL to vědí, ale ostatní by mohli být nepříjemně zaskočeni skutečností, že NHL 15 pro Xbox 360 a PS3 je naprosto identická s NHL 14 pro stejné platformy. Nic z výše řečeného pro PS3/X360 verze NHL 15 neplatí. 

Hokejem nepolíbení hráči často tvrdí, že každý nový ročník NHL je vždy ta samá hra, jen s upravenými soupiskami. Většinou nemají pravdu. Ale v případě NHL 15 pro X360 a PS3 to pravda je. Jestli vlastníte některý z předchozích dvou ročníků NHL pro staré konzole, nevyhazujte své peníze za NHL 15 oknem.