MotoGP 15

Verdikt
68

Milestone se vrací na závodní okruhy v solidní kondici. Nové MotoGP potěší fyzikou, ovladatelností i obdivem k motocyklové historii. Zbytek hry ovšem, jako obvykle, není oslňující.

Počítač

WindowsWindows

19,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

PlayStation 3PlayStation 3

Xbox OneXbox One

Xbox 360Xbox 360

Další informace

Výrobce: Milestone
Vydání: 24. června 2015
Štítky: motorky, simulace, závodní

Motocyklové závodění je navýsost adrenalinový sport, v němž se bojuje naplno v každé vteřině a na každém metru asfaltu. Poněkud jiná dynamika panuje ve vývoji motocyklových her. Chybějící konkurence a okrajovost žánru způsobily, že vývojářská studia, především Milestone, mohou tvořit čistě podle vlastních měřítek kvality, což není úplně nejlepší podhoubí pro inovace. V MotoGP 15 se nicméně pomalá evoluce projevila vcelku pozitivně. Nový díl je zase o "prsa" lepší než ten minulý, a tak jde celkově vzato o velmi zajímavé závodění s kvalitním fyzikálním enginem, motivujícím ovládáním a propracovaným historickým obsahem. Přesto se nezbavíte pocitu, že nový díl známé motocyklové série mohl být ještě lepší.

Se Schwantzem o závod

Výčtem svých základních vlastností MotoGP 15 nikoho nepřekvapí. Jen pro absolutní novice zopakujme, že díky oficiální licenci můžete za řídítky těch nejrychlejších motorek světa vyhrát celkem osmnáct Velkých cen ve třech výkonnostních třídách od Moto3 přes Moto2 až po královskou MotoGP. Jako vždycky…

Stálí příznivci virtuální jednostopy budou muset v aktuálním díle hledat spíše drobné novinky, které studio Milestone poschovávalo v herní technologii a některých soutěžní módech. Byl by hřích například nezmínit, že lépe než kdy dříve jsou ve hře zpracovány motoristické dějiny. Mód zvaný 2-Stroke Events nabídne opravdu skvělý výběr závodních scénářů, dotýkajících se doby, kdy pod nejlepšími závodníky úpěly dvoutaktní motory.

V příjemně propracované sérii osmnácti historických výzev se ujmete role závodních legend z minulých dekád, jakými byli Kevin Schwantz nebo Garry McCoy, a s nejdůstojnějším obdivem také znovu prožijete nejlepší léta Maxe Biaggiho či Valentina Rossiho. Vůbec nejlepší je ale na historickém módu spojení reálných výzev s fiktivními. Kdyby u každé autoři férově nepřiznali barvu, nedokázali byste určit, které akce a honičky si vymysleli, a které se skutečně staly. Tak dobře jsou všechny zpracovány.

Opět lepší požitek z jízdy 

Kontrast mezi současnou a historickou podobou závodění se v MotoGP 15 naštěstí neprojevuje pouze ve jménech jezdců a na vzhledu jejich motocyklů. Milestone pokračují v dobré práci i na svém fyzikálním enginu a díky tomu novinka přináší zatím nejintenzivnější prožitky z jízdy. Díky propracovanější ovladatelnosti si vychutnáte ještě zřetelnější rozdíly mezi starou a moderní závodní technikou a zároveň pocítíte výrazně odlišné projevy současných kubatur.

Chování motocyklů se zkrátka stalo opět o něco uvěřitelnější, přibyly nové animace pohybu motorky i jezdce, stejně jako rozsah možností, lépe řečeno situací, kdy hráč nad strojem upevňuje nebo naopak ztrácí kontrolu. V novém MotoGP se například mnohem realističtěji přenáší váha jezdce do všech směrů a hráč také složitěji pracuje s brzdami, plynem, řazením i aerodynamikou. To má jednak pozitivní, ale i negativní dopady na celkovou preciznost závodění. Jezdcova řidičská odpovědnost se zkrátka opět zvýšila, což je moc dobře.

Protože motocykly nyní reagují opravdu věrně na jakékoliv pobídky, musíte si zejména v elitní kategorii zvykat na velmi nervózní vyjíždění ze zatáček, na divokost akcelerace a také na docela pomalý nástup brzdného účinku. To dohromady vydá na slušnou porci hodin usilovného tréninku, jaký byste od MotoGP možná ani nečekali.

Elektronikou za větší klid 

Ve spojení s ohromující dynamikou pohybu ve vysokých rychlostech (snad až přehnanou) může nováčkům závodění s nejsilnějšími stroji působit dočasnou nevolnost, nemluvě o frustraci, plynoucí z častých výletů mimo trať. Naučit se vyhrávat s motorkami, které za pár vteřin upalují třístovkou, je vážně kumšt.

Na druhou stranu, to poslední, co by se mainstreamové závodní hře mohlo stát, je rozčílit hráče přehnanou obtížností. Poměrně vysoký realismus závodění si proto hráči v MotoGP 15 mohou redukovat škálovatelným systémem elektronických pomocníků.

Kdo nechce být rušený od nácviku čisté jízdy, není ostudou, když počítači například přenechá automatické zalehávání jezdce do aerodynamického posedu, kontrolu trakce nebo společné ovládání obou brzd. Volby jsou odstupňované podle síly účinku, takže ani s pozapínanými asistenty (v rozumných mezích) nepřijdete o příjemný kompromis arkády a simulace, kterým se MotoGP 15 může chlubit.

Stále stejný pohled 

Poněkud méně zřetelný pokrok zaznamenali tvůrci Milestone v grafickém zpracování. S trochou nadsázky lze říct, že motocyklová série vypadá i přes průběžné nasazování nových enginů či jejich úprav pořád stejně. Efekty počasí ani nasvětlení v novém MotoGP ničím nepřekvapí, většina současných motoristických her prostě vypadá lépe.

Podobně sterilní podobu má i singleplayerová kampaň hry. Místo jakéhokoliv vzrušení budete opět počítat pouze suchá čísla ze závodních statistik, bezobsažně klábosit s virtuálním týmem a sbírat imaginární fanoušky, což je asi největší zbytečnost, co kdy svět motoristických her poznal.

Můj vlastní tým 

Ve víru drobných změn však byla jezdecká kariéra ozvláštněna alespoň v manažerské pozici. Hráč má nyní možnost založit svůj vlastní tovární tým, a tak už není omezený pouze na vyjednávání s týmy o nových kontraktech. Může závodit a de facto i podnikat sám. Kupte tedy motorku, vyhrávejte závody, kupte lepší a vyhrávejte jich víc...

V novém manažerství nečekejte nic vyloženě nepovedeného, ale ani převratného. Jde o pokrok přesně ve stylu Milestone, tedy "udělali jsme aspoň něco"...

A přesně taková je i MotoGP 15 jako celek. Obsahuje malé a docela příjemné změny k lepšímu, ale aby si zasloužila vyšší hodnocení, nesmělo by na hrách od Milestone být tolik vidět, že hlavním důvodem jejich každoročních návratů je draze nakoupená licence. Skutečně špičková kvalita si v MotoGP 15 pole position nevyjela.