Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Verdikt
94

Čtvrtý díl ještě dále vyladil již tak výborný koncept předchozího MGS3: Subsistence, něco z něho odstranila a něco přidala naopak navíc, takže vám ve výsledku nabízí zcela unikátní herní zkušenost, kterou byste si v žádném případě neměli nechat ujít. Jestliže ještě nemáte doma PlayStation 3, je čtvrtý MGS jedním z pádných důvodů ke koupi.

Další informace

Výrobce: Kojima Productions
Vydání: 12. června 2008
Štítky: third person, stealth, akční

Očekávaný a dlouho vyhlížený díl, připravený exkluzivně pro konzoli PS3. Hideo Kojima dopředu avizoval, že hodlá uzavřít celou ságu, která započala svou existenci, jakož i existenci samotného stealth žánru, před více než dvaceti lety. To sice nakonec nedodržel, ale Metal Gear Solid 4 (dále jen MGS4) měl ambice si ze všech 3D epizod vzít to nejlepší a k tomu ještě zodpovědět všechny v průběhu těch roků eventuálně vyvstavší otázky, které se ctí téměř všechny splnil.

Pohlednice z války

Nanotechnologie natolik mocně hýbou virtuálním světem MGS4, že se vedle stárnoucího Solid Snaka, kterého se zde ujmete, probudí k životu fůra postav z MGS univerza, co k dění přirozeně mají co říct. Tentokrát můžete vsadit na opatrné karty a to pomocí speciální kamufláže OctoCamo, jež mění vzor dle objektu, ke kterému se přitisknete. Můžete téměř dokonale splynout s okolním prostředím, a posléze pomalu a obezřetně obejít postavení ozbrojených složek.

Zde je však třeba uvést věci na pravou míru. Jestliže bylo v předstihu deklarováno, že ve zdejším ozbrojeném konfliktu (potažmo dalších střetech v jiných částech světa) se můžete přiklonit na tu či onu stranu, není to pravda. Volba spočívá pouze v tom, jestli zdejší válku ignorujete a nebudete do ní zasahovat - a nebo podáte pomocnou ruku rebelům, z čehož získáte určitý a mnohdy nikoliv nezanedbatelný profit. I díky téhle herní nuanci seznáte, že MGS4 je skutečně mnohem akčnější než jeho předchůdci, neboť se mnohdy zúčastníte regulérní války.

Hrubou silou nebo potají?

Hodně akční je koneckonců i samotný závěr hry, ale zatímco po většinu herního času se k problémům můžete postavit zcela odlišnými způsoby - tedy buďto pomocí stealth aktivit nebo hrubou silou - na konci vám zbývá už jen ta hrubá síla a lineární tunel. Je za tím cítit snahu o větší dramatičnost a gradaci, což funguje. Možnost řešit rozličné situace mnoha různými způsoby, využívat přitom alternativní cesty vpřed: to je vklad, který MGS4 povyšuje nad veškerou konkurenci.

Chcete nějakou lokaci projít tiše, opatrně, aby vás nikdo neviděl? Můžete použit kradmé plížení mimo dosah zorného pole vojáků, aplikaci kamufláže nebo tradiční propriety. Sem vedle lepenkové krabice patří nově i notně prostřílený plechový sud, odlákání pozornosti a následně tichá pacifikace za pomoci nože, pistole s tlumičem, speciálních úchopových technik pro boj na blízko… Tohle všechno jsou známé ingredience, které vám umožní se na každé otevřené mapě vyřádit celé hodiny! 

Cože? Raději se tudy chcete prostřílet? Žádný problém, žádaná satisfakce je i tady stoprocentně zaručena, byť AI má určité stereotypní modely chování, z nichž nechce (ovšem asi ani nemůže) slevit.

Šikovné hračky 

V boji se hodí nejrůznější chemické preparáty, jež je třeba použít adekvátně vyhrocené situaci, z níž se však lze povětšinou stáhnout a schovat se někde v členitém herním prostředí. O postavení stráží nyní víte díky několika užitečným nástrojům. Především jde o udělátko označované jako Solid Eye, které vedle skvělého režimu nočního vidění supluje i dalekohled, nemluvě o šikovném radaru v rohu obrazovky. Tahle kombinace několika jedinečných vlastností bude jednou z nejvíce využívaných věcí v MGS4. 

Pak je tady malý, ale šikovný robůtek Metal Gear Mk.II, kterého ovládáte na dálku, a který vám tak umožní přesně zmapovat pohyb a patrolující rutinu vojáků, nebo jiných subjektů strážících danou lokalitu. V posledku se připomíná speciální prstenec okolo vaší postavy, jenž dává na srozuměnou, jakým směrem se vůči vašemu postavení nachází potenciální hrozba. 

Kupa překvapivých momentů 

Dočkáte se nejrůznějších překvapení, jimiž prosvítají záblesky čiré geniality se smyslem pro neobyčejný detail, podtrhujících fakt, jak moc je MGS4 vlastně propracovaný. Do téhle kategorie se řadí voják, který si intuitivně zakryje tvář před vámi namontovaným světlem na kvér, co jej vzápětí pošle k zemi. Nebo naprosto strhující zasněžený duel odvíjející se na bílých pláních, jež bičuje nemilosrdný blizard a smrt není do posledního kroku vidět. Nebo kapky vody či krve na displeji, co výrazně napomáhají intenzitě a uvěřitelnosti okamžiku, který se odvíjí před vašima očima.

Můžete se těšit na obligátní jízdu v ozbrojeném dopravním prostředku, stopování či sledování žádaného subjektu… a mnoho dalších momentů, jenž určitě příjemně překvapí. Výrazně oživují dění a napomáhají překlenout lineárnější fáze hraní až do vpravdě spektakulárního finále. Dojem z celku je jasný - máte před sebou zcela mimořádné herní představení s výjimečně namíchanými herními ingrediencemi, které je důstojným pokračováním legendární herní ságy.