Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Donkey Kong Adventure

Verdikt
82

Velmi solidní rozšíření, které přináší perfektně šáhlý příběh, bitvy okořeněné novými prvky i zábavné puzzly. Přestože už chybí původní „wow efekt“ a některé části herních mechanismů přináší lehký stereotyp, jde o zábavný a originální přídavek.

Další informace

Výrobce: Ubisoft
Vydání: 26. června 2018
Štítky: datadisk, tahová, humor, dlc, taktická, strategie

Zamíchat legendárního zlo potírajícího instalatéra, šílené králíky a tahovku ve stylu XCOM vypadalo zpočátku jako pořádně šílený nápad. Jak jsme se ale dozvěděli v září loňského roku, šlo o šíleně dobrý nápad. Mario + Rabbids Kingdom Battle, přístupná strategie, která mísí taktickou hratelnost s humorem, si získala srdce hráčů po celém světě. K původně oznámeným drobným rozšířením se po obrovském úspěchu hry přidalo rovnou celé nové dobrodružství s Donkey Kongem.

To nenavazuje na konec původní hry a jeho zápletka je opět příjemně ztřeštěná. Záporák Rabbid Kong vběhne do létající mezidimenzionální pračky a spustí tak její cestovatelský mechanismus. Oblíbenou Rabbid Peach (její selfíčka opět hrají nezapomenutelnou roli) nenapadne nic lepšího, než do startující a blesky sršící pračky připojit k nabití svůj RabbidPhone.

Samozřejmě je tak i s arcizlounem přenesena na ostrov, který je domovem hodného Donkey Konga a šíleného důchodce Rabbid Crankyho. Trojčlenný (resp. čtyřčlenný, i s Beep-O, jež slouží jako kurzor) nesourodý tým se tak vydává na cestu za pomstou a záchranou světa před temnou banánovou energií a zlým Rabbid Kongem…

Základní herní mechanismy jsou stejné jako v původní hře. Tedy zjednodušený moderní XCOM, kde můžete v jakékoliv posloupnosti vystřelit, použít speciální schopnost a pohnout se, přičemž pohyb lze kořenit narážením do nepřátel a skoky s odrazem o spojence. Tím nejdůležitějším dochucovadlem DLC jsou však jak výborně navržená bojiště, na nichž je radost využívat speciální trubky k pohybu nebo se houpat s Donkey Kongem na pampeliškách, tak unikátní mechanismy spojené s novými charaktery.

Donkey-Cranky-bim-bam-bum

Začněme Donkey Kongem: ten je totiž na rozdíl od králíků příliš velký na to, aby se od svých přátel odrazil a někam dál doskočil. A proto volí, řekněme, nekonvenční taktiku. Jakéhokoliv přítele, nepřítele i blok na bojišti totiž může splácat do kuličky a po provedení pohybu hodit na kýžené místo.

Coby hráči vám tak nabízí skvělé možnosti, jak někam dostat své spojence, anebo jak zranit více nepřátel naráz. Vedle toho má perfektní bumerang, jenž umožňuje zasáhnout hodně soupeřů najednou, je obecně velmi silný a ustojí spoustu zásahů, přičemž na blízko jsou smrtící jeho tlapy.

Rabbid Cranky naopak plní svou roli důchodce, a přestože se nerad pohybuje, má místo hole zabijáckou brokovnici, se kterou dokáže divy. Vedle standardního skákání pak má bonus za spolupráci s Donkey Kongem – když ten jej někam hodí, dokáže Cranky svrchu pokropit brokovnicí pěkných pár nepřátel v okolí místa, kam má dopadnout.

Jak tedy jistě chápete, synergie Donkey Konga a Rabbid Crankyho je v mnoha soubojích klíčová a hledání jejich optimálního využití ve spojení s užíváním si nových taktických možností výborně osvěžuje známou formuli.

Jakkoliv se může po představení dvou nových charakterů zdát, že pevným určením aktivní trojice přijde hra o část svého kouzla, není tomu tak. Obětuje sice možnou znovuhratelnost s jinými hrdiny, ale na druhou stranu umožňuje plně se soustředit na návrh map, v nichž nové schopnosti budete muset zábavně kombinovat.

Tvůrcům se navíc daří obměňovat cíle jednotlivých misí tak, že děláte každou chvíli něco jiného. Jasně, pořád poznáte základní hru, ale rozhodně si neříkáte, že jste za své peníze dostali posté ohřátou jednu a tu samou polévku – už jenom kvůli tomu, že hra rozhodně staví na unikátních schopnostech Donkey Konga. To vše je ještě podpořeno příjemně gradující obtížností bitev.

Nicméně k obtížnosti máme jednu výtku: mimo speciálních výzev po dohrání jsou bitvy o něco lehčí než v původním titulu. Lze to sice přičíst větší zkušenosti hráče a faktu, že zdraví si králíci nově v rámci kapitol nepřenáší z jedné bitvy do druhé, a také tomu, že hra je více postavená na Kongových dovednostech. Je však otázkou, zda by přeci jen trošku vyšší obtížnost nebyla občas k užitku, jelikož je pravděpodobné, že DLC budou hrát hlavně zkušení matadoři původní hry. I tak je to ale zábava.

Průzkum Kongem

Méně změn (a méně péče) bylo věnováno průzkumné fázi hry, v níž objevujete roztomilé králíky povalující se tu po pláži, tu v džungli nebo v podzemí, všímáte si jejich vtipného chování, a hlavně řešíte hádanky, abyste se dostali do truhel s cennými artworky nebo dokonce zkušenostními body.

Autoři si s jednotlivými světy opravdu vyhráli, a pokud jdete po hlavní cestě, je radost je objevovat: některé povinné i nepovinné unikátní puzzly (u nás vede „přelévání vody“) vás mírně potrápí a zaměstnají šedou kůru mozkovou trochu jiným způsobem.

Škoda jen, že nepovinné hádanky schované kousek mimo hlavní cestu už tak zábavné nejsou. Zrovna u nich totiž autoři příliš invence neprojevili a až na několik výjimek pouze recyklují typově známé rébusy z původní hry.

Jasně, chápeme, že ne vždy lze vymyslet něco geniálního, ale posouvání bloků nás začalo v některých fázích už solidně nudit – a je to škoda, protože svět láká k objevování a logické úkoly umí autoři soudě dle některých unikátních hádanek vymyslet perfektní.

Další samostatnou kapitolkou je pak humor, který je snad ještě o něco vychytanější než v původní hře. Možná to je i soustředěním se na oblíbenou postavu (Rabbid Peach) a stanovením optimální míry úchylnosti, jakou jsou hráči ještě schopni skousnout. Také pomáhá velké množství zábavných příběhových animací, které sice nepřináší tak úžasné charaktery, jako byl třeba Fantom opery z původního Mario + Rabbids, ale bránici polechtají spolehlivě.

Banány jsou dobré, i když se trochu zajídají

Donkey Kong Adventure je dlouhé DLC, které by si zasloužilo spíše označení datadisk, ale v nastavené, takřka desetihodinové době, pokud započítáme i pokoření výzev dostupných po dohrání hry, zvládá stále bavit. Ano, některé části herní formule působí po hodinách hraní původní hry a DLC až příliš familiárně, ale úpravy udržují hru dostatečně svěží.

Přesto doufáme, že případný druhý díl se odliší o něco více – po delším hraní už dost možná pocítíte, že by nebyla od věci o něco větší změna herního systému, a přestože pocit zmizí poté, co si dáte od hraní pauzu do dalšího dne, jde o neklamnou známku vkrádajícího se stereotypu.

Všem milovníkům Mario + Rabbids ale musíme Donkey Kong Adventure doporučit – jde o další nášup toho, co vás na původní hře bavilo. A pokud jste základ minuli a rádi byste jej vyzkoušeli až teď, jděte rozhodně do zlaté edice: ta totiž obsahuje všechna DLC přímo na cartridgi. A za těch pár stovek tenhle nášup určitě stojí!