Mario + Rabbids Kingdom Battle

Verdikt
90

Výborná ukázka zpřístupnění a oživení žánru taktických tahovek se spoustou spousty drobných inovací a nápadů. Mario + Rabbids Kingdom Battle je zábavnou, příjemnou a hravou trefou do černého, která by neměla žádnému majiteli Switche chybět.

Konzole

Nintendo SwitchNintendo Switch

Zboží.cz

Další informace

Výrobce: Ubisoft
Vydání: 29. srpna 2017
Štítky: taktická, humor, tahová, strategie

Mario je zkušeným harcovníkem různých her, ale v taktické tahovce jsme ho zatím ještě neviděli. Známá herní postava zatáhla do téhle žánrové premiéry i několik svých kamarádů, a všichni jejich fanoušci si mohou kolektivně oddechnout. Tvůrci z Ubisoftu totiž se svěřenou látkou naložili s péčí, před kterou se klaní i Šigeru Mijamoto. 

Lets-a-go!

Mario sice figuruje v názvu hry i na jejím obalu, ale dobrou polovinu hry ovládáte robotický vysavač. Vedle ikonických postav Nintenda dostal Mario k ruce i trhlé králíky (rabbids). Roztomile otravní tvorové se do Mushroom Kingdom dostali zajímavým nedopatřením, prošpikovali ho specifickým humorem a je jen na vás, abyste království obrácené vzhůru nohama zase narovnali.

Králíci s sebou přinesli do poklidného království humor plný záchodů, sebevražedných aktivit a spodního prádla. Společně s abnormální mírou debility však tihle chlupáči přinesli i výzvu. Někteří z nich jsou totiž zlí, jiní zase hodní, ale všichni to jsou hrozná paka.

Zatímco si ti zlí hrají na nepřátele, hodní mají rádi cosplay a jsou fanoušci Nintenda. Za Maria a jeho kamarády se s gustem převlékají, čímž vznikají králičí verze Maria, Luigiho, Peach a Yoshiho. Postavy tu jsou ale jen špičkou záchodového zvonu. Největším artiklem celé hry je totiž svět a jeho zpracování.

Propracované, líbivé a detaily prošpikované Mushroom Kingdom je natolik osobité, že se nejednou pasujete do role turisty. Bezcílně pobíháte, prohlížíte si všechna zákoutí a prostě se kocháte. Samozřejmě ne v soubojích, kde se naopak musíte na dění soustředit. Ale o tom až za chvíli. Prozkoumávání herního světa totiž tvoří překvapivě velkou část hry.

Prozkoumávání & puzzly

Po každém vyhraném souboji se kamera plynule přesune do jiné pozice, abyste mohli v reálném čase ovládat vysavač, se kterým šmejdíte ve světě a řešíte hádanky. Zpočátku jsou triviální, postupem času ale naberou na obtížnosti, kdy třeba manipulujete s několika velkými kusy úrovně. Celkově ale hádanky nejsou frustrující nebo zásekové. Zůstávají pořád hravé a často vás odměňují nejen mincemi, ale i různými zbraněmi, artworky a figurkami.

Všechny hádanky jsou výsostnou doménou hlavního hrdiny - vysavače BEEP-0, který s každým dalším světem získává nové schopnost. Zatímco na začátku neumí skoro nic, postupem času se naučí manipulovat s krabicemi nebo sbírat sochy, což mu nejenom umožní řešit hádanky kvůli dalšímu postupu, ale zároveň i hádanky, které vedou ke skrytým pokladům.

Mario time!

Na výběr je osm hrdinů - Mario, Luigi, Peach, Yoshi a jejich králičí varianty. Postavy hra přiděluje postupně a třeba na Yoshiho si musíte počkat skoro až na konec hry. Postavy můžete mít v jednu chvíli pod palcem tři, přičemž během prozkoumávání se k vám přidá ještě BEEP-0. Robotický vysavač ovládáte ve všech nebojových pasážích, zatímco po vstupu na bojiště tenhle hrdina zmizí (respektive se z něj stane kurzor) a všechno musí odpracovat Mario a jeho parta.

Hrdinů tu sice není přehršel, ale zase jsou všichni unikátní, zábavní a s výrazným charakterem. Každý má také nějakou unikátní zbraň, schopnost nebo sekundární možnost útoku. Zatímco Mario je univerzální střelec, Rabbid Peach má štít a léčí. Yoshi zase vládne rotačním kulometem a Luigi je zdejší rychlonožka se sniperským vysavačem.

Sestavu postav v praxi ale zase tolik řešit nemusíte. Hra je dostatečně benevolentní, a tak si můžete tým seskládat nejen podle schopností, statistik a tabulek, ale i podle sympatií. Na vaše svěřence je každopádně zábavné se jenom koukat. Každý má totiž spoustu hravých animací, které mu vdechnou stokrát víc života než několikanásobný počet polygonů.

A také je vždycky zábavné slyšet Maria, když svým roztomilým hláskem pronese „Mario time!“, jen aby vteřinu nato vykoukl zpoza krytu a s velkou bouchačkou dal nepřátelskému králíkovi Critical Damage. A ještě ho tím zapálil.

Lets-a-overwatch!

Jakkoliv je velká část hry věnovaná prozkoumávání a puzzlům, jádro hry tvoří bez pochyby souboje. Jsou tahové, taktické a jednoduše popsatelné jako přístupný, jednodušší a flexibilnější XCOM.

Hra nechává pořadí činností na vás a namísto toho drží na vodítku Chain Chompa. Postavy mají hlavní útok, sekundární útok, pohyb a dvě schopnosti plus sklouznutí. V rámci jednoho tahu můžete s každým hrdinou udělat od každého něco – vystřelit s jednou zbraní, použít jednu speciální schopnost, sklouznout se a udělat pohyb.

Na pořadí, v jakém tyhle činnosti uděláte, nezáleží. Záleží na prostředí. Na mapách se totiž často vyskytují králičí trubky, které vám z pohybu postavy téměř žádná políčka neodečítají. Navíc můžete ještě s postavou skočit na parťáka, odrazit se od něj a dopadnout o kus dál – představte si to jako zdejší variaci dashingu z XCOM s tím, že pak ale můžete ještě vystřelit.

Všechny prvky lze navíc různě kombinovat a v praxi se tak můžete rozběhnout dopředu, po cestě podklouznout pod nepřítelem a tím mu udělit poškození. Pak můžete naběhnout do roury, vyskočit z ní na druhé straně, vlézt do další roury, vyskočit z ní, odrazit se od parťáka, skočit na hlavu nepříteli, odrazit se od něj kus dopředu, schovat se za kryt, vystřelit, a ještě použít speciální schopnost. Tohle všechno v rámci jednoho tahu.

Díky takovému řetězení pohybů není hra tak striktní jako XCOM. Je nesmírně dynamická a v jistých chvílích připomínají souboje spíše hádanky. Musíte totiž zvážit všechny útočné, obranné i pohybové možnosti všech tří postav, pozici vlastní, nepřítelovu i statických a pohyblivých prvků v prostředí a vymyslet, jak to všechno naskládat za sebe, abyste maximalizovali poškození nepřátel a minimalizovali to svoje.

Stejné trumfy na vás však mohou vytáhnout i nepřátelé. Zatímco se kryjete z obou stran a ze stoprocentního krytu na králíky vytahujete jen zbraně a prostředníčky, mohou i oni využít systému potrubí a vzájemného odrážení se tak, že stojí během jednoho tahu za vámi, a pak jste namydlení. Pokud tedy nemáte celé okolí pod palcem díky zdejšímu ekvivalentu overwatche z XCOM, a králíci vám nezničí krytí.

Hra vás podobnými situacemi netrestá, a naopak se vám snaží vyjít vstříc bez zbytečných průtahů. Nejenže máte na začátku každého zápasu možnost zapnout Easy mód zvyšující vaše životy, kdykoliv si také můžete přeskládat body ve stromu schopností. Aniž by vás to stálo jedinou minci, aniž byste se kvůli tomu museli vracet k zámku Peach… Experimentovat tak můžete bez jakékoliv penalizace. Nejde vám nějaký souboj? Dejte Mariovi k ruce jinou dvojici, kupte zbraně s jinými efekty, přeskládejte strom schopností. Udělejte cokoliv je potřeba a kdykoliv je to potřeba.

Postup také hodně závisí na typu bojové mise. Ne vždy jde o to zabít všechno co se hýbe. Někdy musíte zabít jen určitý počet nepřátel, jindy se zase dostat na určité místo a několikrát musíte někoho, kdo se nemůže bránit, dostat z místa A do místa B. Sice to může znít na jedno brdo, ale v praxi může mít i drobná odchylka nemalý vliv na hratelnost, a tím ji udržovat pořád svěží.

CO-a-OP

Hlavní příběhovou a dostatečně macatou kampaň doplňuje také multiplayer ve formě lokální kooperace. K tomu vám stačí jen jeden Switch a jeden kamarád. Kooperativní režim nabízí z každého světa čtyři úrovně a jejich obtížnější varianty, a dále dvě tréninkové mise.

Sama o sobě vás dokáže kooperace zabavit na pěknou řádku hodin. Jen si musíte zvyknout na trochu jiná pravidla. V kooperaci byste prozkoumávání hledali marně, a tak jen bojujete. Každý dostanete do rukou dva hrdiny dle vlastního výběru a společně se pustíte do stejných typů misí jako v kampani. A i když na to budete dva, zapotíte se v obtížnějších misích možná ještě víc než v kampani.

Spolupráce je tak postupem času stejně nutná a klíčová, jako je zábavná. Jen je možná škoda, že tvůrci nepřidali ještě i nějakou formu kompetitivního režimu nebo možnost hrát online. Třeba příště, pokud nějaké příště tedy bude.

Not-a-great!

Mario + Rabbids žádnou viditelnou slabinu nemá. Širší výběr postav by sice neuškodil, stejně jako třeba unikátní strom schopností pro každou postavu. Není to ale nic, co by hře podkopávalo nohy. Leckteré schopnosti se duplikují a nemalá část celého stromu je u většiny postav stejná či velmi podobná. Univerzálnost na škodu samozřejmě není, ale větší variabilita by také neškodila.

Stejně tak nelze říct, že by nám chyběl ekvivalent základny z XCOM. Nejde ale přehlédnout, že celou lokaci kolem zámku Peach vývojáři trestuhodně nevyužili. Vzhledem ke kdykoliv přístupnému Battle HQ se nemáte k zámku důvod vracet.

Lehké náznaky budování Mushroom Kingdom byly například i v mobilním Super Mario Run a Mario + Rabbids by z nich mohla jen těžit. Hře by totiž podobný systém dodal další vrstvu, silnější pocit progrese a pořádný důvod se k zámku vracet.

Nejen kvůli absenci základny, ale také kvůli přístupnosti a relativní jednoduchosti nemá Mario + Rabbids potenciál zaměstnat vás na stovky hodin, jako právě XCOM. Desítky hodin kvalitní zábavy ze hry ale bez problémů vytěžíte.

Lets-a-buy!

Mario + Rabbids Kingdom Battle je trefa do černého. Nepůsobí navíc ani jako 3rd party hra, ale jako nová hra od Nintenda. Je to kouzelná, příjemná a zábavná tahovka, ze které ta osobnost i roztomilost doslova přetéká. A díky bývalému dvornímu skladateli Rare Grantu Kirkhopeovi se i skvěle poslouchá.

Majitelům Switche bychom hru nejenže doporučili, ale nebáli bychom se ji zařadit na (zatím ještě pořád krátký) seznam titulů, které musíte mít. Bez ohledu na míru zkušeností se sérií XCOM nebo s žánrem tahových strategií/akcí obecně. Mario + Rabbids totiž v rámci svého žánru dělá něco podobného jako Hearthstone v rámci sběratelských karetních her - bere určitý koncept a v parádní podobě jej dokáže zpopularizovat i mimo fanouškovskou základnu. A dělá to zatraceně dobře.