Light

Verdikt
50

Zábavná minimalistická stealth akce, která skončí ještě předtím, než se stihne pořádně rozjet. Kdyby jí autoři věnovali více času a nám tím pádem více levelů, mohli jsme mluvit o skvělém zážitku a ne kratičkém experimentu.

Další informace

Výrobce: Just A Pixel Ltd.
Vydání: 14. července 2014
Štítky: experiment, hack, stealth, indie hra, akční

Grafické pozlátko vysokorozpočtových her potěší, ale velmi často se za dvěma zcela odlišně vypadajícími hrami může skrývat velmi podobný herní systém, který k vám jen hledá cestu v jiném vizuálním kabátku. Kupříkladu o Light se s trochou nadsázky se dá říci, že funguje jako kombinace Watch Dogs a Hitmana. Šmejdíte kancelářskými prostory, garážemi a soukromými domy, hackujete počítače a terminály, hledáte tajné složky a přitom se snažíte vyhnout všem nepřátelům.

Budiž světlo

Jak už naznačuje i samotný název hry, při návrhu grafického stylu autorský tým vsadil na hru světla a stínů, které budete využívat při postupu jednotlivými úrovněmi. Hlavní "postava" v podobě bílého čtverečku vydává světlo, které prostupuje místnostmi, ale samozřejmě se zastaví o stěny a objekty. Díky tomu máte skvělý přehled o tom, kde vás mohou protivníci vidět. Okolí kolem vás příjemně problikává, při hackování pak na obrazovce naskakují pixelovaté efekty a celkově má Light překvapivě půvabný technologický šmrnc.

Nepřátelé jsou pak také znázorněni jako čtverečky, tentokrát však červené barvy. Každý z nich vidí ve znázorněné výseči, která je značena červeně. Schematicky jednoduché a intuitivní. Když se ocitnete v nepřátelském zorném poli, protivník se aktivuje a začne vás pronásledovat. Situace se dá samozřejmě řešit útěkem, nepočítejte však s tím, že vás strážný přestane hledat moc rychle. Hra na kočku a myš, například při obíhání skupiny stolů, tu prostě nestačí a k záchraně je obvykle třeba utéci hned přes několik místností najednou.

S nožem na krku

Všechny své protivníky, cíle i náhodné „kolemjdoucí“ můžete i zabít. Tím se můžete alarmu vyvolaném při spatření protivníkem vyhnout, ale pokud vás někdo uvidí při zabíjení, je aktivováno dvouminutové odpočítávání, na jehož konci se uvedou do stavu poplachu úplně všichni protivníci a to už je krizová situace. Na to abyste misi v klidu dokončili, je ale většinou dvouminutový limit dostatečný, jelikož prostředí ve hře není zase tak rozlehlé a mise jsou koncipované na krátké herní sekvence.

Mrtvé nepřátele můžete schovat do některé ze skříní, nebo je alespoň obrat o oblečení. Význam převlékání je však neznámý, protože i v převleku za nepřítele vás kamery a nepřátelé v pohodě zmerčí a ani se nestane, že by nový převlek pomohl třeba k otevření dříve nedostupných dveří. Do nich se totiž obvykle dostanete hackováním, což probíhá značně jednoduchým způsobem. Ve své podstatě jde jen o pouhé zakliknutí bodů, které chcete hacknout. Ale když vám přitom nepřítel dýchá na záda, je tahle minihra překvapivě napínavá.

Zabíjení na body

Abyste měli další motivaci pro dokonalé splnění mise, tvůrci do Light zakomponovali systém hodnocení. Na konci každého levelu vám hra vypočítá vaše skóre podle toho, jak rychle jste jím stihli prolétnout, nebo zdali jste přitom spustili alarm či někoho zabili.

Motivující však není silně vyzdvihovaný příběh o projektu „Light“, v němž hrajete důležitou, vzhledem k vaší ztrátě paměti ale zcela neznámou roli. Děj je pak odvyprávěn skrz pár obrazovek, které rychle přeskočíte, protože vás ruší zrovna ve chvílích, kdy jste zcela ponoření do hry a nechcete se odpoutávat od akce. A když jste v tom nejlepším, hra vás hodí zpět do základního menu a je konec. Celkem je tu tucet misí a víte, jak byla řeč o tom, že jsou vážně krátké? Přesně tak, celou Light projdete za necelou hodinu čistého herního času a to to počítáme i případné záseky. To je hodně málo i na malou, nezávislou herní produkci.

Divíme se, že když už autoři obětovali čas vymýšlení grafické stylizace a herních prvků, nenapumpovali do hry více obsahu. Po Light sáhněte, jen pokud zrovna máte chuť na něco experimentálního a nevadí vám extrémně krátká herní doba. Je to škoda. Herní prvky samy o sobě fungují, plížení se úrovněmi je zábava, ale hra má životnost jepice.