Jagged Alliance: Rage!

Verdikt

Druhý díl Jagged Alliance se dodnes udává za příklad jako jedna z nejlepších tahových strategií všech dob, což má po dvaceti letech už přeci jen trochu hořkosladký nádech. Zkrátka už je na čase, aby dorazil hodnotný nástupce. Zda se jím stane nová Jagged Alliance: Rage!, se dozvíme 27. září.

Další informace

Výrobce: Cliffhanger
Štítky: tahová, vojenské, taktická, strategie

Postradatelná parta žoldáků se nevzdává a po dvaceti letech je opět připravena vrhnout se do akce proti diktátorovi. Ivan Dolvich, Helmut „Grunty“ Grunther, Charlene „Raven“ Higgins a spousta dalších navrátilců z původních Jagged Alliance se vám za tři týdne předvede v celé své stařecké kráse v novém spin-offu Jagged Alliance: Rage!

Stále jde o taktickou tahovku, ve které ovládáte několik málo postav, s nimiž se snažíte plnit rozličné cíle na tropickém ostrově. Mise si vybíráte sami na přehledové mapě a kromě vyvražďování nepřátelských táborů zahrnují i čistění vody a ovzduší od zplodin a chemikálií. Tím nepomůžete jen nebohým obyvatelům ostrova, ale i své jednotce.

Křehčí těla s ochablou kůži je třeba opečovávat. Špatná kvalita vody a vzduchu jde ruku v ruce s nemocí, a nevyhnete se ani různým fobiím a závislostem.

Jagged Alliance: Rage! hodlá příběhově navázat na úplně první Jagged Alliance z roku 1995. Má to jen jeden háček: odehrává se o dvacet let později. Co to pro partu žoldáků znamená? Jsou staří. Trápí je kdejaké stařecké problémy a syndrom vojáků vracejících se z války se jim nevyhnul, takže dělají stále to, co umí nejlépe. A třeba takoví Expendables nám ukázali, že i na stará kolena se dá rozpoutat peklo.

Jagged Alliance: Rage! je ale mnohem víc o plížení. Ne že by zde nebyla možnost rozeřvat mocná AK-47 (přesně tak, dědkové odmítají jít s dobou), ale ochablé svalstvo toho přeci jen už tolik nevydrží. Zranění se přenášejí z jednoho tahového souboje proti neúměrné přesile do druhého, nemluvě o dalších problémech a potřebách našich přestárlých hrdinů.

Úvod bude sice sérií lineárních misí, ale jakmile se dostanete z jedné šlamastyky, ocitnete se na ostrově pod nadvládou diktátora. Zde si už sami vybíráte, do jakých misí se pustíte. V jedné je cílem vybít nepřátelský kemp, v další osvobodit zajatce, ovšem čekají vás i zajímavější úkoly.

Diktátorova výroba čehosi pochybného silně znečišťuje okolí. Pokud své žoldáky vystavíte takovému svinstvu, mohou onemocnět. To samé platí i v případě pití kontaminované vody. Jsou to prostě lidé, kteří potřebují jíst a pít, léčit se z nemocí a zranění, utišovat svou touhu po alkoholu a tak dále. Pokud tyto potřeby nenaplníte, jejich efektivita v boji půjde spolu s vámi ke dnu.

Souboje jsou čistě tahové, kompletně založené na akčních bodech. Ty se týkají jak pohybu, tak střelby, při které sami volíte cíl – nohy, tělo, hlava. Šanci zasáhnout zvýšíte utracením akčních bodů navíc. Osvobozováním strategických míst napomáháte obyvatelům ostrova a zároveň si vylepšujete tým. Ten je v tomto případě tvořen pouhými dvěma členy, které si na začátku hry vyberete z nabídky starých známých podle unikátních schopností.

Jak už bylo řečeno výše, někdo je alkoholik, druhý se bojí tmy (ve hře se střídá den a noc), třetí tmu naopak miluje, další nesnese pohled na mrtvé civilisty… Mají samozřejmě i kladné vlastnosti, z nichž jedna souvisí s titulním systémem Rage. Hrdina dostane za každé utržené zranění speciální bod, kterým může aktivovat určitou schopnost – například se nepozorovaně proplížit nepřátelským zorným polem nebo získat víc akčních bodů.

Ale i v tomto případě se najde handicap. Chudák Grunty má tak slabé srdce, že když nestihne vyventilovat získané Rage body, zemře na infarkt. Zní to, jako by se volba dvojice starala o solidní znovuhratelnost. S každým vojákem si musíte dávat pozor na něco jiného. A to nejlepší na závěr: celou hrou můžete projít v online kooperaci s kamarádem.

Na papíře to nezní vůbec špatně a bylo by už načase vymanit se z šedých vod průměrnosti.