Hearthlands

Verdikt
80

Hearthlands je komplexní budovatelská strategie ve stylu série Majesty, která nabízí poměrně propracovaný mikromanagement a zcela originální prvky. Svými nedostatky, jako je třeba absence příběhové linky, připomene skromné vývojářské podmínky, ve většině případů se ale budete bavit jako u kvalitní AAA hry.

Počítač

WindowsWindows

19,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

19,99 €Steam

LinuxLinux

19,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Sergio & Simon
Vydání: 28. dubna 2017
Štítky: středověk, indie hra, budovatelská, fantasy, strategie

Zatímco světem stále ještě rezonuje neskutečný úspěch Cities: Skylines, na scéně se objevila další nadějná budovatelská strategie. Jmenuje se Hearthlands, vzhledem k netradičnímu pojetí z ní nebude na větvi každý, ale své fanoušky si zaručeně najde. Spíš než SimCity nebo Cities: Skylines by se Hearthlands dala přirovnat k sérii Majesty. Ve hře se stáváte panovníkem jednoho ze 4 kmenů, který se pak snažíte dovést ke slávě. Nepřímo, tedy stavěním správných budov na tom správném místě, nikoliv klikáním na poddané a jejich posíláním po městě.

Podmínky jsou zpočátku velmi skromné. Vytyčíte, kde se má postavit pár domečků, farma, skladiště a distribuční síť a čekáte, až se k vám přistěhuje první člověk. Jakmile má domek obyvatele a zajistíte mu všechno potřebné, v následujícím měsíci se rozroste a poskytne vám více pracovníků. Tihle pracovníci potom vystaví další potřebné budovy jako je udírna, pekárna, krejčovská dílna nebo tesařství. A nakonec vám pomohou s obranou města, respektive s výstavbou zbrojíren, kasáren nebo třeba hradeb, protože vaše království má pochopitelně mnoho nepřátel, počínaje pavouky a čarodějnicemi ze sousedství, konče panovníky z jiných zemí. Ale netěšte se, že to všechno zažijete hned.

Salámy už nechceme!

Na začátku hry se budete maximálně tak bránit. Peněz ani vybavení není tolik, protože třeba k výrobě rytířů potřebujete železné brnění, které se vyrábí ze železa, které se vyrábí z železné rudy a uhlí, které se vykope v dole/vypálí ze dřevěných kulatin, které se pokácí v lese, který musí zasadit lesník atd. Tím chceme naznačit, že některé výrobní řetězce jsou poměrně složité a abyste je dobře zakomponovali do celkového chodu města, musíte se hodně snažit.

Mikromanagement v Hearthlands je propracovaný, takže v několika prvních rozehráních dost možná budete řešit jenom to, že vám skladiště zavalily salámy a už nezbylo místo třeba na židle a obilí. V Hearthlands je naštěstí dostatek prostředků, jak můžete mikromanagement vyvážit, od dočasného zavírání budov a určování, jakou surovinu a jaké skladiště může přijmout a jaké nikoliv, přes příděl obyvatel na jednotlivé činnosti, až po rozlišování, kde je skladiště/budova postavena.

Když pomineme fakt, že některé budovy vypadají stejně, takže když chcete zjistit, co se v nich vyrábí, musíte na ně kliknout a číst, je vyvažování ekonomiky a práce s městem obecně zábavná. Tvůrci navíc slíbili, že do budoucna propůjčí vlastní vzhled každému objektu, takže ani v tomhle snad Hearthlands nakonec strádat nebude.

Ekonomika je křehká

Vystavěním města v Hearthlands jenom začínáte. Proto nevadí, že ve hře nenajdete žádnou příběhovou linii, že mapy se náhodně generují a pak se vždycky jedná o dobrodružství ve stylu nekonečné hry. Příběhy v Hearthlands si totiž tvoříte sami tím, s jakým národem do hry vstoupíte a jaké cíle si vytyčíte.

V základu je samozřejmě zcela nezbytné bránit se veškeré havěti, která na vás postupně útočí. Musíte tak postavit zbrojírny i kasárny, do nichž naženete dostatek lidí. Tato armáda pak bude bránit například loupežné výpady goblinské sebranky z vašeho sousedství. Pokud ji však ještě o něco posílíte, můžete ji poslat zajmout doly a území, na nichž se nacházejí vzácné předměty. Tím si pak připravujete půdu pod nohama a opět své panství posunete o krůček dále. Některé budovy, jako třeba hradby, a některé předměty, jako třeba železné brnění, lze totiž postavit/vyrobit pouze z natěžených surovin.

A tak se oklikou opět dostáváme k poměrně propracovanému mikromanagementu. Hearthlands nabízí široké možnosti, mnohem lepší však je, že tyto možnosti na sebe navazují a tvůrci je dokázali využít. Nikdy tak nemáte pocit, že něco je zbytečné, nebo že něco můžete obejít. Musíte být poctiví, jinak se vám třeba po deseti hodinách práce najednou všechno rozsype kvůli maličkosti.

Kromě drobných voleb vás do kolen může dostat špatná diplomacie. Ve svém okolí postupně nacházíte další vládce, kteří mají svoje vlastní motivace. S jinými národy můžete obchodovat, to je základ, ale na řadu přichází i politika. Cizím národům můžete podlézat, stejně dobře je však můžete vykořisťovat nebo jim vyhlásit válku. Zajímavé je, že volba často není jenom na vás. Cizí králové, byť jsou řízeni počítačem, jednají celkem přirozeně. Když budete politiku ignorovat, nebo když ji povedete špatně, někde vám to přeteče a opět nastane problém.

Zázraky na počkání

Pomyslnou třešničkou na dortu Hearthlands jsou pokročilé budovy. Když ve hře postavíte knihovnu, její zaměstnanci budou běhat po městě a z pokročilých budov sbírat znalosti podobně, jako sbírá výběrčí daní peníze. Znalosti jsou vedle peněz základní surovinou, jenom si za ně namísto budov koupíte nové technologie a možnosti (odolnější brnění atd.).

Velmi zajímavou položkou jsou také body kouzlení. Za ně si otevíráte nové kouzelnické třídy, které nabízejí desítky kouzel, například léčení morem nakažených obydlí, uzdravení zraněných vojsk nebo magický útok (něco jako fireball). Všechna kouzla navíc můžete upgradovat a tím zvýšit jejich účinnost. Kouzla, která jako jediná ve hře ovládáte zpříma, Hearthlands propůjčují jedinečný, téměř až božský punc. Pokud totiž své království vystavíte od základu dobře, právě na kouzlech svou silnou ekonomiku pocítíte – skomírající království vám dovolí tak možná jedno kouzlo a to zcela výjimečně, rozkvétající království vám dá možnost metat hromy a blesky skoro bez omezení.

Ačkoliv rozdíly mezi čtyřmi národy v Hearthlands by občas mohly být větší, tvůrcům se podařilo všem prvkům dodat jistou váhu a všechny je propojit tak, aby i na tom nejmenším detailu záleželo. Nejednou se vám stane, že vaše ekonomika padne. A když už si myslíte, že máte vyhráno, vstoupí do hry nadstavbové prvky v podobě kouzel a armády. A ty vás u hry přikovají na další desítky hodin. Tím chceme říct, že pokud máte rádi budovatelské strategie, Hearthlands byste měli minimálně zkusit. Třeba vás mile překvapí.