Grim Fandango

Verdikt
90

Grim Fandango je i přes chyby a nedotaženosti fantastickou adventurou, kterou si pravděpodobně zamilujete. Je k dispozici v remasterované verzi, která vychází vstříc modernímu konceptu ovládání a vůbec se v dnešní době hraje lépe. Pokud vám tato adventurní klasika unikla, nezbývá, než doporučit právě tuto novou verzi.

Počítač

WindowsWindows

Nedostupné

Další informace

Výrobce: LucasArts
Vydání: 30. října 1998
Štítky: umění, pro hráče do 18 let, staré pecky, adventura

Co se stane po smrti? To je otázka, která trápí všechny věřící. Bude to kotel žhavé vody? Andělské chóry? Napichování na kůl? Zástupy panen? Čert s vidlemi? Reinkarnace? Ne, hlavně ne reinkarnace! Nikdo nechce být švábem! Oproti věřícím to mají pragmatici a ateisté lehčí. Buď neočekávají nic, nebo se chtějí nechat překvapit. Nikoho by ale nenapadlo, že se pár sekund po zhasnutí života objeví smrtka a jako cestovní agent mu nabídne tour-de-záhrobí. Přesně to se děje ve světě Grim Fandanga a ne, vy nejste ten nebožtík. Namísto toho jste Manny Calavera, úředník ministerstva smrti s teleskopickou kosou, kterému tak trochu nevychází život. Vlastně: Smrt. Kartu remasterované verze s odkazem na obchod naleznete zde.

Schaferem sepsaný noirový cestopis Mannyho Calavery skrz několik záhrobních světů je otevřenou učebnicí pro všechny adventuristy – autory i hráče. Jako skleněné koule na vánočním stromku ji zdobí vynikající dialogy, zajímavé postavy, svižný spád vyprávění, neobvyklé prostředí a vynikající jazzová hudba Petera O'Connella. Ti, kteří nikdy s Grim Fandango netančili, se mohou přesvědčit, že si vavříny zaslouží po právu.

Manny jde do světa 

Můžeme začít třeba u Mannyho Calavery. Bezesporu patří do panteonu nejpropracovanějších hrdinů, jací kdy kráčeli po našich monitorech. Manny je šikanovaným a podceňovaným úředníkem, který se rozhodne zvrátit svůj osud a vydá se na dlouhou cestu posmrtným životem, aby našel krásnou mrtvou Mercedes a zachránil tím svojí existenci.

Je to vlastně jako film Walter Mitty a jeho tajný život, jen namísto dobrodružné cesty po celém světě procházíte říší stínů. Každé prostředí má jiné obyvatele a zdařile čerpá z jiných inspiračních zdrojů, třeba z art deca nebo noirových klasik jako Casablanca a Maltézský sokol.

Ono proklínané pravidlo tří (tedy „udělej tu samou činnost třikrát, aby ses pohnul dál“) nebo naprosto mimoňská řešení připomínají, že byť je hra součástí zlatého fondu, není rozhodně bezchybná. Pakliže jste neprožili devadesátá léta s adventurami, připravte se na několik pekelně tuhých momentů. Naštěstí na rozdíl od devadesátek máme dnes internet s návody, takže si tu jízdu mrtvou krajinou užijete bez vrásek na čele.