Ghost Recon: Shadow Wars

Verdikt
69

Tahová strategie se spoustou taktických možností, s vyváženou obtížností, která přibližuje hru širšímu publiku. I přes absenci kvalitního multiplayeru a hlubší atmosféry je hratelnost taktické části na takové úrovni, že jde o titul hodný opatrného doporučení.

Konzole

3DS3DS

Další informace

Výrobce: Ubisoft Sofia
Vydání: 25. března 2011
Štítky: tahová, taktická, moderní válka, strategie

Jméno amerického spisovatele Toma Clancyho je asi většině hráčské veřejnosti alespoň minimálně známé. Ale co takový Julian Gollop? Nevíte? Tak to zkusíme obráceně. Starší z vás si jistě pamatují na oceňované hry UFO: Enemy Unknown (1994) nebo X-COM: Apocalypse (1997). A právě jejich tvůrcem je britský vývojář Gollop, aktuálně zaměstnaný v kancelářích Ubisoftu v Sofii, kde pracoval na launchovém titulu pro Nintendo 3DS. Když se tato informace poprvé objevila, vzbudila velká očekávání, protože titul Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars měl patřit do stejné žánrové škatulky jako jeho předchozí mistrovská díla, tedy taktických tahových strategií.

Možná jsou teď fanoušci série Ghost Recon zklamaní, že nedostanou svou oblíbenou střílečku, ale všichni víme, jak to s podobnými projekty na handheldech dopadá. Žánrový odklon ke strategii je tudíž více než rozumným krokem. Pokud bychom měli tento titul přirovnat k něčemu již známému na DS, byla by to jistě série Advance Wars. Jen s tím rozdílem, že místo rozsáhlých armád s rozličnými jednotkami velíte „pouze“ šestici prvotřídně vycvičených vojáků (abychom byli korektní, tak i dvěma vojačkám).

Herní plocha je rozdělena mřížkou, na které jsou naznačená políčka, kam až se může postava pohnout, odkud může útočit a tak dále a v jednotlivých kolech se střídáte se soupeřem. Počítat musíte i s terénem, dobře se schovávat za různé výklenky a krabice a dobře si navzájem krýt záda. Platí zde klasická šachová poučka o promýšlení několika tahů dopředu.

Každá z šestice postav má svoji vlastní specializaci (commando, sniper, gunner, medic, recon, engineer) a tady vyvstává první potíž. Postavy mají obličeje, jména a hlasy, takže každý má jakousi svoji osobnost. Jenže větší klišé byste u jednotlivých odborností hledali marně. Přitom vytvořením zajímavých postav by herní prožitek umocnilo mnohem více, když už ty samé „ksichty“ budete potkávat celou dobu.

Bohužel, příběh taky hraje nižší soutěž. Váš tým vyvolených je vyslán do Evropy, kde se ruští ultranacionalisté snaží navrátit moc ruskému impériu, aby zabránili návratu studené války. Ale jako základní rámec to postačí a těžiště celé hry je někde jinde. Zklamaní budou hlavně ti, kteří mají zkušenost právě se sérií UFO, protože podobně chytlavou atmosféru byste zde hledali velmi těžko.

Ze všech rozjezdových her pro 3DS má Shadow Wars jednoznačně nejdelší singleplayerovou kampaň, která čítá 37 misí, a herní doba se pohybuje někde okolo 40 hodin. Hodně záleží na vašich schopnostech a na tom, jaký ze tří obtížnostních stupňů si vyberete (lze tak učinit před každou misí). Čím těžší zvolíte, tím agresivnější jsou vaši nepřátelé a tím méně lékárniček a nábojů najdete. Navíc se stále musíte mít na pozoru, protože jedno špatné rozhodnutí může způsobit smrt jednoho z vašich vojáků a tím i neúspěch celé mise, která může v některých případech zabrat i hezkou hodinku.

Vstřícný krok pro méně hardcorové hráče je zabudovaný systém dovolující uložit si pozici kdykoliv během vašeho kola a kdykoliv ji zase nahrát. Fajnšmekři si ji samozřejmě mohou dát celou znovu. Díky dobře vybalancovaným úrovním obtížnosti je hra přístupná nově příchozím bez větších zkušeností s podobným typem her, ale na své si přijdou i pamětníci série UFO/X-Com. Postupem v kampani se odemykají jednotlivé mise ve skirmish módu.

Hru více hráčů prostřednictvím internetu zde bohužel nenajdete, i když by měla velký potenciál na prodloužení herní doby a zvýšila by cenu celého titulu. Jediná možnost, jak změřit síly s živým soupeřem, je tedy „na živo“, tedy že si s kolegou půjčujete jedno 3DS mezi sebou.

Trochu paradoxní je ovšem pojetí trojrozměrného zobrazení. Ano, graficky vypadá 3D efekt pěkně a úrovně mají hloubku, ale do hratelnosti nepromlouvá ani malinko. S kamerou je sice možné pomocí analogu pohybovat, ale pouze o 180 stupňů a navíc se vždy hned vrátí zpět. Nakonec se stejně vyplatí celé 3D vypnout a ušetřit tak baterii. Ale i tak, pokud nepovažujete žánr tahových strategií za nejnudnější na světě, nabízí Shadow Wars velkorysou porci taktické zábavy.