Get Even

Verdikt
77

Rozvrstvení příběhu a jeho dávkování prostřednictvím kratších vzpomínek by nemuselo vyhovovat fanouškům hororových her nebo čistě stříleček. Radost ale udělá fanouškům hrillerů a napínavých příběhů, což rozhodně není málo.

Počítač

WindowsWindows

29,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

$29,99PlayStation Store

Xbox OneXbox One

599 KčMicrosoft Store
Koupit

Další informace

Výrobce: The Farm 51
Vydání: 21. června 2017
Štítky: first person, psychologický, horor, akční

Lidé mají k hraní her rozdílné motivace. Když pomineme fakt, že by se nejspíše daly sjednotit do nadřazené množiny „relaxace, zábava, odreagování“, můžeme narazit na hromadu motivací specifických. Někdo ve hrách hledá hutný příběh, jiný strhující akci a napětí, pořádné dobrodružství, nebo třeba setkání s roztomilými růžovými králíčky. Jiný se nejraději při hraní her bojí. A tak po trošku zpackané Friday the 13th netrpělivě vyhlížel například právě Get Even, která se v prvé řadě tvářila jako horor. Výsledek ale nabízí poněkud jiný zážitek. 

Ani horor, ani střílečka, ani sci-fi adventura

Spojení horor a Get Even funguje zvláštním způsobem. Ne že by Get Even ve strašení selhávala, ona ho prostě jenom neřeší. Její tempo sice občas sklouzne k plíživému napětí, a také se v ní dočkáte několika lekaček, na druhou stranu se však nebudete cítit tak ztracení a osamocení, jako v případě klasických hororových her. Get Even vám totiž dává do rukou střelné zbraně, které jsou často mnohem mocnější, než obyčejné pistole.

Pokud bychom tedy Get Even měli nějakým způsobem charakterizovat, jde částečně o horor: akční hru, střílečku a částečně i sci-fi záležitost. Probouzíte se ve zdánlivě opuštěném ústavu, v těle ledově chladného žoldáka a zabijáka Blacka, který ztratil paměť. Amnézie však není trvalá, rozkutálené vzpomínky se mu začnou postupně vracet. A nejsou zrovna příjemné.

Brzy se dozvídáte, že za návratem vašich vzpomínek stojí anonymní únosce „Red“ a jeho léčba prostřednictvím unikátní technologie – retro náhlavní soupravě, kterou disponují i další pacienti, na něž cestou narážíte. Obvykle bez předchozího varování.

V každé chvíli máte k dispozici mobil s mapou, termovizní kamerou, baterkou a skenerem. S těmito pomůckami pomalu odkrýváte svoji minulost a řešíte různé logické úkoly. Například jdete po stopách rozžhaveného vedení, abyste našli elektrický zdroj, nebo šmejdíte po stěnách a hledáte skrytou nápovědu ke kódu od zamčených mříží.

Do boje se vzpomínkami

V některých vzpomínkách dostanete do ruky také zbraně, díky který se můžete vydat na zteč, ačkoliv hra vás v těchto úsecích nabádá spíše k opatrnému postupu. Nikdy prostě nevíte, co přesně se po vás chce. A nikdy si nemůžete být jistí, jestli jeden výstřel nespustí nežádoucí řetězec událostí, který vás dohoní ve chvíli, kdy to nejméně čekáte. Do vývoje příběhu Get Even se totiž promítají vaše rozhodnutí v určitých situacích podobně, jako v třeba Until Dawn.

Kohoutek ale stejně musíte zmáčknout, protože narazíte na vyloženě akční pasáže, kde se pro svou bezpečnost musíte ukrývat před kulkami a pálit za roh. K tomuto účelu máte k dispozici mocnou pomůcku, za jejíž pomocí zbraň ohnete do požadovaného směru, a pak míříte skrze mobilní telefon.

Ve skutečnosti může být toto zařízení dobrým pomocníkem, ve hře se ale moc neosvědčilo. Pálit na nepřátele, kteří o vás nic nevědí, nebo kteří na vás nemohou zaútočit, je šílená nuda. Nehledě na to, že vám to může zkazit pocit, jaký jste statečný hrdina.

V akčních pasážích moc nesedí ani sci-fi podkreslení. Ve vzpomínkách se zastřelení nepřátelé rozplývají v kostičkovaných obláčcích, takže se někdy do dění nemůžete ponořit a uvěřit mu. A tím se vlastně dostáváme k jádru celé věci.

Ačkoliv vás Get Even dokáže pořádně vystrašit a dokonce i zabavit nějakou tou akcí, jejím hnacím motorem je vyšetřování uplynulých událostí, spojování střípků vzpomínek a příběh jako takový. Pokud ke hře sednete, abyste se dvakrát třikrát lekli, nebo abyste se někam prostříleli, tak vás pravděpodobně nebude moc bavit. V příběhu a podání různých výjevů je však hra povedená - obsahově i vizuálně.