Galactic Civilizations III

Verdikt
82

Vesmír v Galactic Civilizations III je tak velký, že by se Josefu Spejblovi určitě nevešel do kredence. Gigantické prostředí, velkorysý editor a stále se zlepšující vyváženost hry, to je snad pádná omluva všem zklamaným pamětníkům galaktické série za to, že ji nový díl v jádru vůbec nezměnil. Pro fanoušky vesmírného budování, boje a správy impéria příjemná volba.

Další informace

Výrobce: Stardock
Vydání: 14. května 2015
Štítky: sci-fi, vesmír, tahová, budovatelská, taktická, pro hráče do 18 let, simulace, strategie

K dobývání hvězd a herního mainstreamu se letos vrátila Galactic Civilizations III. Věrní fanoušci oblíbené galaktické série sice čekali více důležitých změn než jen třeba lepší grafickou podívanou, ale přesto, nebo právě proto, oslovuje aktuální díl širokou hráčskou základnu. Galactic Civilizations se tak musí líbit všem, kteří si nechtějí vesmír pouze představovat, ale touží jej na vlastní oči poznat. Pohledné a také přehledné herní prostředí navíc giganticky nabobtnalo a hra se chlubí i velkorysým editorem, stále se zdokonalující umělou inteligencí a přísunem nových příběhových kampaní.

Hledání ideálu

To nejlepší na tahových strategiích asi je, že lze objevovat, válčit, budovat a růst prakticky v jakémkoliv čase i místě. Doslova magnetem herních vývojářů se stal v poslední době vesmír. Není divu. Nekonečně rozsáhlý časoprostor dokáže ideálně posloužit nekonečné herní fantazii.

Vývojářům ze Stardock určitě fantazie nechybí, ovšem názory na její patřičné využití se mohou různit. Z toho důvodu je posuzování kvality třetího dílu galaktické série nebývale individuální - v rozsahu od úplného zavržení až po nekritické ovace. Objektivně lze prohlásit, že se do hry upřímně zamilují pouze úplní nováčci. Pro dlouholeté příznivce ságy půjde spíše o starou známost.

Na nezkušené zapůsobí Galactic Civilizations III opravdu impozantně. Třeba díky poutavě vykresleným národům. Pohled do rudých očí vůdce „N-1“, který jako by z čočky vypadl rozzlobenému „Číslo 5 žije“, je na designérskou jedničku s hvězdičkou. Ačkoliv v charakteristice národů dostala prostor typově obvyklá sorta vůdců, dohromady tvoří velmi povedenou směs sci-fi a pohádky.

Urob si sám

Tvůrci si ovšem v nápaditosti klidně nechají poradit a to je na hře snad to nejpozoruhodnější. Výraznou vlastností novinky je téměř nekonečná míra individualizace. Národy, stejně jako galaxie, ve kterých žijí, si nakonec mohou hráči sestavit z desítek parametrů úplně sami. Třetí díl Galactic Civilizations je díky obrovské editační svobodě jednou z mála strategií, u které člověk dobrovolně a rád prosedí několik hodin ještě před prvním tahem.

Vysoké míře individualizace nasadil korunu rozmáchlý editor jednotek. Dá se říct, že rozvíjí někdejší možnosti Alpha Centauri do rozměrů, které už hraničí s maniakálností. S editorem se lze skamarádit ze dvou perspektiv. Buď jako „nákupčí“ budete na Steamu stahovat celou plejádu lodí a nepřeberného množství doplňků, nebo jako jejich výrobce pokryjete neustále se zvyšující poptávku.

Rychlé rozkoukání

Překvapivé ale je, že komplikovanost editoru kontrastuje se snadno přístupným zbytkem celé hry. Do Galactic Civilizations III je i při její vysoké komplexnosti velmi jednoduché proniknout. Hráči, kteří tuto strategii vyzkoušejí vůbec poprvé, nebudou mít s jejím ovládáním, uživatelským rozhraním ani principy hratelnosti žádný problém.

Z hlediska přehlednosti nelze nové tahovce skoro cokoliv vytýkat. Kamkoliv se podíváte, uvidíte to, co byste si přáli vidět a cokoliv, co zrovna hledáte, najdete tam, kde byste to intuitivně očekávali. Autory je nutné pokárat snad jen za nesmyslný nadbytek některých příkazů.  Například „Done“ neznamená to samé co „Save“, což si bohužel uvědomíte až při marném hledání (ne)uložených pozic. Zároveň Stardock stále nedokázal naplno využít potenciál myši. Jak snadné by například bylo rušit produkty z výrobní fronty prostým kliknutím pravého tlačítka…

Na osvědčených základech

Komplexita hry spojená s příjemnou srozumitelností (až na výjimky), bude všem novým hráčům Galactic Civilizations určitě po chuti. Poněkud odlišné první dojmy si však ze hry vytvoří staří příznivci ságy. Ti zjistí, že po dlouhých devíti letech od druhého dílu vyrobil Stardock cosi, co se mu opravdu věrně podobá.

Faktem zůstává, že Galactic Civilizations III staví nejen na osvědčených základech, ale i z vyzkoušených materiálů. To znamená, že v hratelnostním jádru jde o téměř totožnou hru jako před devíti lety. Jen nepatrně rozvíjí všechny své tradiční prvky, ať už jde o rozmáchlé cestování po galaxiích, vědecký pokrok na několika frontách, kolonizaci planet či boj s konkurenty jak na poli diplomatickém tak válečném.

Povedená výpravnost

Každého určitě upoutají povedené videoscény, věnované významným událostem v životě národa, například při zakládání první kolonie nebo při premiérové těžbě drahocenné suroviny. Snaha autorů dostat hráče autenticky do víru dění se opravdu povedla. Občas si budete připadat jako v dokumentárním filmu o dobývání vesmíru, v němž hrajete hlavní roli.

Povedené technické zpracování se projevuje i v práci s mapou. Při maximálním přiblížení dá grafika vyniknout krásám snad všech vesmírných objektů - zářícím hvězdám, černým dírám, asteroidům, zkrátka všemu fascinujícímu, co vesmír ve své nekonečné štědrosti nabízí. V míře detailů jde hra tak daleko, že se můžete zblízka dívat, jak Měsíc obíhá Zemi, a mít při tom strach, že vám cvrnkne do nosu.

Zároveň si však hra zachovává i velkou dávku praktičnosti. Se zmenšujícím se měřítkem jsou objekty postupně nahrazovány jednoduššími symboly. Přestože by mohla být mapa pro správu říše ještě přehlednější, a pokud jde o hledání vlastních jednotek i přesnější, snahu autorů o důstojný kompromis mezi grafickou podívanou a praktičností je nutno ocenit.

Větší než Beyond Earth

Galactic Civilizations III se v tomto vlastně dosti podobá konkurenční Civilization: Beyond Earth. Asi to není náhoda, vždyť obě hry operují s totožným tématem. Stejnou látku ale Galactic Civilizations III naštěstí nabízí v trochu jiných konturách.

Novinka především operuje v mnohem větších fyzických rozměrech. Milovníci dlouhých vzdáleností a spousty kolonizovaných světů (planet), opravdu se těšte!  Šance na vybudování gigantické supervelmoci je v této hře velká. Prostor, který pro ni hra dokáže nabídnout, může být opravdu tak rozsáhlý, že si leckdo ani neuvědomí důsledky z toho plynoucí. Zejména ty desítky minut než dojde na první diplomatické kontakty a ty dlouhé hodiny před první opravdovou válkou.

Beyond Earth boduje spíše éteričnem. Soubor životních kréd, rozmluvy s planetou a filozofičtěji založený výzkum v ní reprezentují určitý duchovní přesah. Naopak rozmáchlá Galactic Civilizations III nejraději počítá čísla. Hlavně vzdálenosti, planety a letecké flotily, prostě to, co tvoří jádro její pragmatičtější hratelnosti, a co lze po všech možných upgradech a změnách dramaticky upravovat k obrazu svému.

Zatímco Beyond Earth je sci-fi román prodchnutý uměleckostí, Galactic Civilizations III je tlustý vesmírný atlas s detailním popisem všeho, kam jen oko dobrodruha dohlédne. A tak to má být. Jestliže se třetí díl nedokázal úplně vymanit z tradice vlastní série, nabízí dostatek lákadel alespoň pro hráče odjinud.

Navíc se hra stále technicky zlepšuje. Od doby jejího představení veřejnosti, třeba tvůrci neustále zdokonalují zejména umělou inteligenci. Národy již nyní reagují mnohem uvěřitelněji, přirozenější je vedení mírových koalic i válek, stejně jako otázka obchodu či sdílení vědy. K lepšímu požitku z hraní autoři vybalancovali dokonce efekty různých vylepšení kolonií, a zrovna tak chování jednotek ve válečných konfliktech.

Mimochodem, do hry přibývají i nové příběhové kampaně, aktuálně například ta za veverčí rasu Snathi. Stardock se zkrátka snaží smazat stín pochybností nad celkovým přínosem třetího dílu tím, že ho postupně piplá k dokonalosti. Nutno přiznat, že je na dobré cestě.