FIA European Truck Racing Championship

Verdikt
66

Závody tahačů na pomezí simulace a arkády nabízejí vynikající kariéru, ale totálně pohořely v multiplayeru. Pro fanoušky truck racingu existují levnější a lepší varianty.

Počítač

WindowsWindows

39,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

PlayStation Store

Xbox OneXbox One

Microsoft Store
Koupit

Nintendo SwitchNintendo Switch

Nintendo eShop

Další informace

Výrobce: N-RACING
Vydání: 18. července 2019
Štítky: auta, simulace, závodní

Máte někdy pocit, že po celodenním náročném shonu je nejlepší relax na závodní dráze? A co taková závodní dráha plná obřích kolosů s váhou kolem 5 tun a výkonem cca 1000 koní? Že takového drobečka v garáži nemáte? No tak to ale vůbec nevadí, protože díky právě vycházející závodní simulaci FIA European Truck Racing Championship ani mít nemusíte. Pojďme tedy spolu vyjet na trať a zjistit, jaké tohle závodění vlastně je.

Tuzemská inspirace

Předtím, než se vrhneme přímo na trať, si ale shrneme pár základních faktů a zajímavostí. Simulátory tahačů jsou tu díky české sérii Euro Truck Simulator 2 (a bratránkovi American Truck Simulator) od roku 2012 a za tu dobu si vydobyly skoro až neuvěřitelné postavení na herním trhu. Tyto dvě série dlouhodobě hrají desítky tisíc hráčů, rekord těch současně připojených v evropské verzi přesáhl 47 tisíc.

Možná to byl právě pohled na tuto statistiku, který studio N-Racing společně s vydavatelem Bigben Interactive přesvědčil, že popularita simulátorů tahačů je již na takové úrovni, že jednak unese další titul, jednak že by byla škoda si z této popularity neukrojit krajíc i pro sebe.

Série Euro Truck Simulator 2 je navíc zaměřená více méně na strategii a řízení samotné, ačkoli je na něm titul samozřejmě postaven, je strategii podřízeno. Vytvořit tedy novou hru, kde ovládání vozu bude to hlavní a jediné, vlastně zní jako docela dobrý nápad. Nebo ne?

Těžko říct. V minulosti jsme se totiž už se závody tahačů setkali několikrát. A nedá se říct, že by to alespoň jednou z těchto všech případů dopadlo dle očekávání tvůrců.

Pokusy a omyly

Vydavatel Bigben Interactive není nováčkem na poli závodních simulací. Mezi jeho vydané tituly se řadí zejména známá a docela oblíbená série WRC Rally, závody motorek TT Isle of Man, ale také simulace tahačů z roku 2003, která vyšla pod názvem Truck Racer. Byla to v podstatě čistá arkáda, která upadla v zapomnění pár dnů po vydání.

Bigben Interactive však nejsou jediní, kdo již tuto tematiku ztvárnili, ve hře jsou i daleko zvučnější jména. Kunos Simulazioni je dnes již v povědomí jezdců zapsána jako společnost, která závodní hry vytvářet prostě umí. A v rámci jejich velmi oblíbeného titulu Assetto Corsa jsme se mohli setkat se závody tahačů hned dvakrát. Pro hru vznikly totiž dva mody, Volvo FH a Formula Trucks, a oba byly velice povedené. FFB a fyzika byly díky základům samotné hry Assetto Corsa zpracované velmi dobře a řízení a závodění byla paráda. Jediným problémem těchto modů tak nakonec bylo, že je nikdo moc nehrál. Společnost Kunos Simulazioni však tato skutečnost trápit nemusela, protože se jednalo o „pouhé“ fanouškovské výtvory.

O něco horší situace pak nastala u vývojářů Reiza Studios ve hře Automobilista. Ano, ve hře, která je dodnes řazena mezi to nejlepší, co na poli zpracování jízdního modelu a fyziky vozidel vůbec můžete u závodních simulací najít. Dnes nejlépe zpracované závody tahačů s názvem Formula Truck jsou oficiálním DLC přímo od Reiza Studios. A i když celkové ztvárnění je bezchybné, snad až na zastaralou grafiku, problém je opět stejný: V multiplayerovém lobby bychom server, kde se závody tahačů jezdí, hledali marně. A vlastně ani u Reiza Studios nešlo o vyložený propadák. I když byla popularita malá, stále se jednalo pouze o DLC.

Každopádně je evidentní, že takto zaměřená nová samostatná hra to nebude mít lehké. Takže to najednou nevypadá tak růžově jako pohled na čísla Euro Truck Simulator 2, co říkáte. I přesto N-Racing společně s Bigben Interactive uvádí na trh zcela novou hru FIA European Truck Racing Championship.

Jedná se o oficiální ETRC hru pro PC, Xbox One a PS4, kde jsou zastoupeny týmy ve svých skutečných barvách, stejně jako jsou zahrnuty oficiální značky tahačů, Volvo, Man, Freightliner a Western Star, v celkovém počtu 45 tahačů, 20 týmů a 14 okruhů, mezi kterými najdeme zvučná jména jako Laguna Seca, Fuji Speedway, Hungaroring a další.

Už od prvního oznámení hry ji provází jedna velká a zásadní otázka: Bude to arkáda, nebo pořádný simulátor?

Až na kamínky dobré

Při spuštění hry nás uvítá menu, které již dobře známe z her TT Isle nebo WRC. Dobře, tak tady si vývojáři opravdu nedali moc práce. Nicméně menu je přehledné a jedná se o závodní titul, tudíž není potřeba zavádět novoty za každou cenu. Bez většího zaváhání tak spouštíme quick race a rozjíždíme se k prvnímu závodu.

To, čeho si všimneme jako prvního, je grafické ztvárnění hry, které je… vlastně dost těžké zhodnotit. Grafické orgie, kterých jsme se namlsali v nové hře Assetto Corsa Competizione, nečekejte ani náznakem.

Vyloženě špatná ale grafika určitě není. Modely vozidel jsou ztvárněny přesně a detailně. Trať samotná by určitě zasloužila víc života, například v depu nebo na tribunách, kde modely postav mají daleko do propracovanosti. Okolí tratě, horizont a výhledy do dáli také patří mezi to méně povedené. Naopak grafické ztvárnění mokré závodní trati nevypadá vůbec špatně a velice pěkně se na něj kouká.

A bez debat stejně tak příjemně se celá hra i poslouchá. Zvuky obřích tahačů jsou přesně takové, jaké by člověk očekával, a to nejen zvuk samotného motoru, ale i zvuky řazení, brzd a pneumatik odvalujících se ve smyku do prudké zatáčky. Tohle všechno je ztvárněno na výbornou a zvuková stránka vás velice rychle vtáhne do závodního děje.

Pokud bychom chtěli srovnávat s těmi nejlepšími, pak možná ve hře chybí doprovodné zvuky, jako jsou například kamínky, které naráží do spodku auta při vyjetí z tratě. Pokud ale tyto zvuky vyloženě nehledáte, chybět vám při hraní nebudou.

Nemorální hra

Není tedy moc na co čekat. Zuřivě sešlápneme plyn až na podlahu a mezi ostatními trucky se po dlouhé rovince řítíme do první zatáčky. Tahač se vskutku rozvážně rozjíždí, nicméně v momentě, kdy sepne turbo, ucítíte (uslyšíte) tu správnou sílu stovek koní a ručička tachometru se dá konečně pořádně do pohybu. Vtom vám hra ženským hlasem suše oznámí, že jste v prvním kole a tím pádem by tedy bylo vhodné a vlastně i dobré, kdybyste toho zkusili využít a získali rychle nějakou tu pozici k dobru.

Pokud navštěvujete závodní simulátory alespoň sporadicky, pak víte, že tohle je tabu. Snažit se vyhrát závod v T1 se rovná zbabělé šílenosti, kterou pokud provedete na online public serveru, jste záhy odsouzen ostatními hráči ke 100letému banu, pojídání vlastního volantu, případně k proplacení nákladů psychologické péče všem, kterým jste po těžce vybojované kvalifikaci zničili závod vlastně ještě předtím, než začal. Vulgárních výrazů, a to i přesto, že jsou v komunikaci striktně zakázány, se na vaši hlavu snese více než supů na mršinu na slunci. Tohle se prostě nedělá. Nicméně tady nás k tomu hra přímo vybízí? Veškeré naděje jsou ztraceny, z toho simulátor jednoduše nebude.

Dobrá, pokud nás hra nepřímo nabádá k tomu, že opatrnost není zrovna výraz patřící to truck racingu a vzhledem k tomu, že nejsme nikde na online serveru, jdeme do první zatáčky hezky arkádově, doslova po hlavě. I když netušíme, co čekat, brzdový pedál sešlápneme jako jedni z posledních, zato ale bezpochyby nejvíc agresivně. A nestačíme se divit.

Jakmile se kola zakousnou do asfaltu, truck se vzpíná, co může. Váhu pěti tun je možné doslova vnímat, jasně cítíme přenášení váhy ze zadní nápravy na přední, ztráta trakce je na volantu příkladně čitelná, smyk se celkem podaří zvládnout a jakmile máme pocit, že jsme z nejhoršího venku, opět zuřivě sešlápneme plyn. Vtom se tahač rozmotá tak, že skončíme v nejbližší bariéře. Evidentně to bylo příliš brzy a horlivě.

Chvíli zůstaneme koukat do prázdna a přemýšlíme nad tím, jestli to, co jsme právě zažili byla náhoda, přílišná obava z toho, že European Truck Racing není nic jiného než arkáda a teď jsme překvapeni, že není. Anebo jestli ve studiu N-Racing odvedli až takhle dobrou práci na jízdním modelu. Restart, znova, tentokrát opatrně.

Ono to jezdí pěkně!

Správnou odpovědí je první možnost. Jízdní model hry opravdu příjemně překvapil – na volantu je radost pustit se s tahačem na trať. Není tak detailní a má vlastně i docela daleko ke kvalitám již zmíněné Automobilisty, přesto se nebojíme označit ho za více než povedený.

Obsahuje totiž všechno to, co by mělo řízení trucku obnášet, tedy například nutnost pečlivě plánovat brzdné body, kdy prostě musíte počítat s tím, že vezete několik tun, v zatáčkách doslova cítíte smyk a hlavně jej po celou dobu můžete správně kontrolovat. Stejně tak při dávkování plynu je třeba být obezřetný a opatrný a dělat to v závislosti na mnoha aspektech tak, jak to v závodním simulátoru má být.

Pokud bychom měli v jízdním modelu hledat chyby, pak možná bychom zmínili zvláštně odstupňované řazení. Rychlost 1 a 2 použijete při rozjezdu a rychlost 4 pak na těch nejdelších rovinkách. Jinak na 80 % okruhu stačí, když budete mít zařazen třetí rychlostní stupeň. Což je zvláštní. Nikdy jsem v závodním tahači neseděl, ale nepřijde mi to reálné.

Kde se naopak tvůrci snaží realitě přiblížit, je nutnost chlazení brzdové soustavy. Tuto činnost je možné pomocí asistentů zvládnout automaticky, je ale také možné chlazení pomocí vodní nádrže dávkovat ručně. Je to zpestření, které jsme nikdy nikde předtím neviděli. Jestli je to ale zpestření příjemné, či otravné, spíše necháme na vás.

Hra vás jednoduše při přehřátí brzd upozorní na to, že je nutné použít vodu z nádrže pro jejich ohlazení, což v praxi znamená zmáčknutí předvoleného tlačítka na volantu. Postupem času na upozornění nečekáte a prostě stříkáte vodu na brzdy už v průběhu brždění. Nikdy se nám nestalo, že by voda v nádrži při závodě došla. Její množství je tedy dostatečné. A vlastně po nějaké době už tuhle činnost děláte automaticky, takže říct, že by nějak komplikovala ovládání vozu, určitě nejde.

Co k tomu dodat? S klidným srdcem můžeme prohlásit, že European Truck Racing je ve svém srdci opravdu simulátor, ve kterém si řízení tahačů prostě užijete.

Polovičatá řešení

Ostatní aspekty řízení už ale tak povedené jako jízdní model nejsou. U všech typů závodů si můžete vybrat, zda budete závodit v ETRC nebo ve World Series. Tahače ETRC jsou lehčí a obratnější, jsou ale náchylnější k přetáčivosti, zatímco tahače série WS jsou větší, těžší, tudíž hůře ovladatelné, ale jsou rychlejší. A jaký má výběr série dopad na jízdní model? Bohužel těžko postřehnutelný.

A stejné je to u změny počasí. Pokud byste se těšili na to, že si vyzkoušíte, jaké to je řídit tahač na mokré vozovce, musíme vás zklamat. Rozdíl v řízení nečekejte. Jediný rozdíl je v grafickém ztvárnění.

Model poškození, alespoň ten grafický, v podstatě také neexistuje. S truckem můžete dělat psí kusy a nebude to na jeho vzhled mít dopad. O trochu lepší je to s fyzickým modelem, protože truck můžete zničit natolik, že další jízda bude sice možná, ale řízení ztratí veškerou přesnost. Stejně tak, pokud nechladíte brzdy, dojde k jejich poškození, což násobně prodlužuje brzdnou dráhu. A vzhledem k tomu, že zejména u tahačů jsou brzdy jednou z nejdůležitějších součástí, nečekejte, že s poškozením brzd bude možné závod vyhrát.

A nejsou to jediné nedodělky. V multiplayeru nenajdeme žádný rating, který by vás motivoval k dosažení lepších výsledků. VR nebo Track IR bychom taktéž hledali marně. Na výběr máme několik typů kamer, jenže u klasické kamery z kokpitu není nijak možné upravit FOV, kameře přímo z helmy by pak slušela daleko větší dynamika a natáčení hlavy směr apex.

Z těchto pohledů se hra jeví buď jako nedodělaný simulátor, nebo jako arkáda, a v podstatě napříč celou hrou je cítit snaha ji vydat s co nejnižším rozpočtem. Tento pocit pak sílí, když místo Hungaroringu je ve hře fiktivní trať. Že by nezbyly finanční prostředky na licenci?

Multiplayerový karambol

Jednou velkou katastrofou je pak multiplayer. S trochou nadsázky by šlo říct, že ve hře vlastně žádný multiplayer není. Tedy, nabídka tu je, to ano. Ta skrývá možnosti jako vytvořit vlastní server, ve kterém si můžete nastavit parametry závodu. Následně spustíte lobby, ve kterém čekáte, až se k vám přihlásí někdo ze spoluhráčů. A čekáte. A čekáte. Nepřihlásí. Ve hře je tak málo lidí, že můžete čekat dlouhé minuty, a pokud máte štěstí, budete mít v lobby nejvíc jednoho soupeře. Hra poté po spuštění doplní chybějící sloty pro hráče vlastní AI.

Ta samá písnička pak nastává, když dáte vyhledat již existující lobby. Čekali byste, jak je dnes zvykem, že se před vámi zobrazí seznam serverů, který můžete filtrovat pomocí tratí, počtu hráčů apod.? Chyba lávky. Ve většině případu si přečtete chybovou hlášku, že není možné se připojit (zřejmě proto, že žádná lobby není aktivní). A pokud se to podaří, hra vás automaticky přiřadí k otevřené lobby, kde... čeká jeden jediný hráč. A závod se opět automaticky doplní AI závodníky.

Pokud to i tak zkusíte, většinou závody dopadají tak, že váš protivník je naprosto na jiném výkonnostním konci než vy, a tak hrajete vlastně singleplayer s AI. O nějakém online soupeření nemůže být vůbec řeč. Stejně tak hra neobsahuje herní chat, ale těžko říct, jestli by zrovna tady bylo něco takového vůbec využitelné.

V den uvedení hrálo European Truck Racing ve špičce nejvíce 115 hráčů, následující den 70 a dva dny poté 50 hráčů. A to je jednoduše katastrofa. Tato situace do posledního puntíku odráží všechno vyřčené v úvodu recenze. O závody tahačů prostě není zájem. Nebo přinejmenším není dostatečný zájem na to, aby utáhl samostatnou hru. Z našeho pohledu je to veliká škoda, protože je to opravdu zábava.

Pravda, je tu ještě jeden potenciální záchranný kruh. Pokud se to dá považovat za multiplayer, a tvůrci tvrdí, že ano, je možné pro hru ve dvou hráčích využít splitscreen. Nicméně tady jsme už ve vodách nefalšované arkády.

Jako být skutečným závodníkem

Nevadí. Pokud tedy, s opravdu těžkým srdcem, zapomeneme na multiplayer, můžeme se zaměřit na singleplayerové módy. Kromě Quick Race hra nabízí i Championship, kde si můžete sestavit vlastní strukturu šampionátu a utkat se na trati s umělou inteligencí.

Nastavení AI se povedlo a jednotlivé úrovně odpovídají tomu, co by člověk čekal. Na normální obtížnost soupeři skoro až uhýbají, kdežto při nastavení nejtěžšího stupně obtížnosti jsou nepříjemní, bojovní a agresivní. Nastavení soupeřů tedy pokrývá dostatečnou škálu jejich dovedností tak, aby si každý mohl vybrat. Při správném nastavení se vám pak dostane napínavých závodů se souboji kolo na kolo. A to je přesně to, proč není FIA European Truck Racing Championchip vůbec špatnou hrou. V kombinaci s krásně povedeným jízdním modelem a příjemnou grafikou je to prostě zábava.

Ale asi nejzajímavějším prvkem celé hry je kariéra. Abyste ji vůbec mohli zahájit, bude zapotřebí projít řadou testů, po jejichž správném zvládnutí vám bude udělena závodní licence. Jedná se o takového průvodce ovládáním tahače. V průběhu jednotlivých úkolů si osvojíte správné zvládnutí trucku v těch nejběžnějších situacích a budete tak připraveni do závodů. Po získání licence následně budete muset prokázat, že jste dobrý řidič, a pokud se vám to podaří, kontrakt jedné ze stájí na sebe nenechá dlouho čekat. Tak, jak se postupem času budete zlepšovat, se bude prodlužovat i doba, na kterou jsou kontrakty uzavírány.

Vaše finální pozice v závodě potom určí výši příjmů, reputace a vašeho postavení v týmu. Převezmete zodpovědnost za vylepšování a opravy tahače pomocí vydělaných kreditů a budete se muset postarat i o takové věci, jako je spokojenost týmu, pro který závodíte.

Simulace, nebo arkáda?

Ve hře je obsaženo vlastně vše, co potřebujete, abyste vyjeli na trať, parádně se odreagovali a užili si prostředí závodních tahačů.  Ale ne vše je v takovém stavu, jaký by si opravdová simulace zasloužila. Hra nedostala žádný day 1 patch, vývojáři na dotazy skoro nereagují a čekat, že hra vygeneruje balík peněz na další opravy, se zřejmě nedá.

Proto už FIA European Truck Racing Championship nejspíš zůstane navždy v té podobě, v jaké je dnes na Steamu. Možná někdy v budoucnu uvidíme druhý díl, ve kterém budou některé zmíněné nedostatky opraveny.

A co vy? Měli byste zkusit současný díl?

Nejdůležitější je, jak se na hru vlastně budete koukat. Pokud spíš jako na simulaci, a pokud se vám závody tahačů líbí, je daleko rozumnější a levnější volbou sáhnout po titulu Automobilista (28 eur) s DLC Formula Truck (6 eur). Za celkovou cenu 34 eur tak dostanete jednu z nejlepších závodních simulací a k tomu obrovské množství dalších tratí a vozů všech tříd. Nebo si ve slevě pořiďte Assetto Corsa (20 euro) – ušetříte ještě víc a s modem zdarma dostanete neméně kvalitní simulaci trucků.

Pokud máte rádi multiplayer a daleko raději než s AI jezdíte s reálnými soupeři, pak platí stejné doporučení jako v předcházejícím odstavci. Bohužel v žádné hře dnes není dostatek online hráčů zatížených na truck racing. Pokud se ale sem tam objeví liga, do které je možné se zapojit, zapomeňte na to, že se bude konat ve FIA European Truck Racing Championship. Tyto závody jsou vypisovány ve hrách, které to se simracingem myslí vážně a mají pro tyto účely vyvinuté prostředí, tedy buď Assetto Corsa, nebo opět Automobilista.

Pokud se ale na hru budete dívat spíše jako na arkádu, nezáleží vám na multiplayeru a chcete si prostě zajezdit kariéru nebo šampionát ve FIA European Truck Racing Championship a zároveň přehlédnete pár nedostatků, potom ano, tuhle hru můžeme velice rádi doporučit. FIA European Truck Racing Championship si totiž užijete a hra se vám odvděčí zábavou a velice pěkně zpracovaným jízdním modelem. Navíc, každý nový fanoušek truck racingu se počítá.