Fallout Shelter

Verdikt
60

Hit mezi strategiemi s modelem bezplatného hraní je rozhodně kvalitativním skokem kupředu a není sebemenší důvod, proč mu nedat šanci. Neúplný design hry ale naznačuje, že možná ještě více než hráči byli úspěchem Fallout Shelter překvapeni samotní vývojáři, pro něž šlo zřejmě spíše o "bokovku".

Mobilní zařízení

AndroidAndroid

Google Play
Stáhnout

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

App Store
Stáhnout

iPadiPad

Nedostupné

Další informace

Výrobce: Bethesda Softworks
Vydání: 15. června 2015
Štítky: postapokalyptická, budovatelská, platby uvnitř hry, taktická, zdarma, fallout, pro hráče do 18 let, rpg, logické, simulace, strategie

V dnešní době jen zřídkakdy dojde na překvapivé vydání nového titulu, tím spíše, když nese jméno známé značky. Budovatelská strategie Fallout Shelter, oznámená a zároveň vydaná u příležitosti představení Fallout 4 na výstavě E3 2015, proto oprávněně působí jako malý zázrak. Mobilní free-to-play titul, v němž hráč buduje svůj vlastní protiatomový kryt, si během měsíce vysloužil skoro až kultovní status i mezi konzervativnějšími hráči.

Fallout Shelter se zaměřuje výhradně na stavbu a management podzemního protiatomového krytu neboli Vaultu. Ve dvourozměrném pohledu (engine však nabízí velmi povedenou 3D grafiku) z boku hráč pod sebe vrství přístupové výtahy, obytné místnosti, generátory elektřiny, čističky vody a další místnosti, zatímco dává bystrým okem pozor na přibývající obyvatele a několik dalších surovin jako stav vody, jídla a elektřiny.

Je nutno se zbavit se tanečků kolem bublající horké kaše na stole: jak už zaznělo, Fallout Shelter je totiž free-to-play hra, která nezapře duchovní návaznost na game design titulů společnosti Zynga (FarmVilleCityVille) a jí podobných. V praxi to znamená například těžení surovin skrze periodické klikání (mačkání) užitných budov pro „sebrání" surovin, natěžených v uplynulých několika minutách, a další podobné drastické odlišnosti od etalonu běžných budovatelských strategií (SimCity, Transport Tycoon).

FarmVille nové generace

Fallout Shelter znovu naznačuje, že problém současné verze f2p/sociálních strategií není v jejich samotných principech, ale míře nastavení free-to-play mechanik. Dokud totiž hra běží bez nutnosti nákupu, jde o příjemný zážitek. Snad odlišný od SimCity a dalších klasik budovatelského žánru, ale jistá proměna hratelnosti sama o sobě přece ještě nemusí být ztělesněným zlem. Naopak, ono periodické „manuální" těžení surovin kráčelo vstříc mobilnímu hraní s jiným tempem hratelnosti a jinými kvalitami.

Nejprve ze všeho je tak třeba z plných plic říct, že ve Fallout Shelter chybí jakékoliv sociální elementy známé z FarmVille a jejích klonů. Designově Fallout Shelter sice působí jako sociální hra, jakékoliv formy multiplayeru je ale kompletně prosta, snad krom (prozatím) nepříliš rozvinuté možnosti sdílet obrázky ze hry na sociálních sítích. Už to samo o sobě generuje polovinu dobré pověsti hry.

Druhé velké plus je bezproblémové zakomponování mikrotransakcí. Při placení reálných peněz je sice možné Fallout Shelter hrát rychleji a vyhnout se nekonečnému čekání, na druhou stranu si lze Fallout Shelter užívat poměrně normálním tempem i zcela zdarma. Díky tomu, že nejde o kompetitivní titul, kde byste soupeřili s jinými hráči, odpadá tlak na nakupování lepších předmětů a hráč se může jednoduše věnovat piplání svého vlastního krytu.

Sociální inženýrství pro začátečníky

Některé obyvatele krytu je pak možné (nutné) vyslat ven do Pustiny, což lze sledovat skrze textové informace o postupu daného dobrodruha. Zde hraje výraznější roli výbava. Panáci mohou umřít jak venku, tak uvnitř Vaultu. Naštěstí ale můžete (musíte) jak přijímat nové osadníky, tak své vaultery i rozmnožovat vzájemným párováním!

V rámci tohoto prvku máte hned několik odlišných možnosti. Lze se starat o své svěřence, optimalizovat povolání dle jejich schopností a každých pět minut starostlivě kontrolovat vaultery vyslané hledat do Pustiny užitečné předměty. Těhulky a caparti, kteří se poflakují po Vaultu, pak v případě ohrožení většinou hystericky pobíhají obrazovkou, neumírají ovšem zdaleka tak často, jak by jeden od Falloutu čekal – respektive, neumírají vůbec.

V neposlední řadě se správou obyvatel souvisí i komediálnost hry. Výborně napsané průpovídky vaulterů, které trousí při sebemenší příležitosti, třeba i nehodě při plození, se ruku v ruce s jejich autonomním chováním mnohdy krásně perou s vašimi požadavky nebo jiným aktuálním děním ve hře. Není nic rozkošnějšího, než když váš hlavní voják zrovna nemůže jít vypomoct s přepadením Vaultu bandity, protože si vytváří svého několikátého potomka, což neopomene nějak jadrně okomentovat. Fallout Shelter je tak často hrůzný, jak často je i neskrývaně vtipný. Přesně tak, jak se na tuhle značku sluší a patří.

Gary...

Nejpozději po deseti hodinách rozkošné zábavy ale vytanou na povrch také nepříjemnosti celého konceptu. Navzdory příslibům simulačního jádra totiž možnosti Fallout Shelter zůstávají v zásadě povrchní. To se projevuje i na nemožnosti tak esenciálního řízení Vaultu, jakým je kanonické využití krytů k těm nejbizarnějším pokusům na lidech. Jak možná víte, zatímco v prvním Falloutu byly podzemní kryty prostě jenom podzemními kryty, Fallout 2 retroaktivně obohatil herní mytologii o Vaulty jako dílo šíleného sociálního inženýrství, páchané americkou vládou / Enklávou na nebohém obyvatelstvu.

I když tento nápad tak trochu pošlapal atmosféru první hry, jedná se o jeden z nejlepších příkladů politické satiry v herní historii, jehož potenciál mohou RPG Fallouty těžit do aleluja. Můžete si sice pojmenovat všechny obyvatele Gary, ale iniciovat maniakální občanskou válku, genové inženýrství první jakosti či jednoduše sestavit Vault s 99 ženami a 1 mužem se vám však nepodaří.

Další problémy hry pak mají už zcela objektivní charakter. Třeba právě reprodukování paňáců, které jinak disponuje i vcelku svěžími detaily jako nemožností párovat mezi sebou rodinné členy nebo nemožnost vyslat na průzkum Pustiny těhotné ženy ještě ale neznamená, že vám zbytek osadníků stárne. Dochází tak k paradoxu, kdy se Vaultem prohání už několikátá generace od počátku hry, zatímco generace první nezestárla ani o fous.

Jak se člověk přejí situační komedie páchané na vaulterech a hra kvůli simulačnímu omezení přestane vonět příslibem dalších diametrálně odlišných dobrodružství, je se zábavou amen. Nemůže za to ani free-to-play systém, ani prvky sociálních her, ale jednoduše a prostě povrchní design. 

Člověka ale napadá, že jde přece o hru zdarma, tak s čím si vlastně dělat hlavu? Snad proto, že navzdory potenciálu a honosnému jménu je Fallout Shelter hra s krátkou životností a jádro hry naznačuje, že tomu tak rozhodně být nemuselo. Alespoň pokud tedy Bethesda v následujících měsících hru neověsí celou řadou DLC modulů – a klidně i za poplatek. Jinak po hře za půl roku neštěkne ani pes. A vzhledem k pověsti jiných dílů značky by takový výsledek byl spíše zklamáním.