F1 2017

Verdikt
92

O titul mistra světa se ve F1 2017 bojuje na závodní dráze i v zákulisí. Codemasters stvořili nejlepší formulové závody historie, ve kterých se snoubí skvělý jízdní model s dokonalým managementem závodní stáje. Budete se cítit jako opravdová sportovní hvězda.

Počítač

WindowsWindows

54,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

54,99 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

Zboží.cz
$59,99PlayStation Store

Xbox OneXbox One

1 799 KčMicrosoft Store
Koupit

Další informace

Výrobce: Codemasters
Vydání: 25. srpna 2017
Štítky: auta, simulace, sportovní, závodní

Ještě žádnou hru ze světa Formule 1 nebylo tak snadné hodnotit. Další díl v sérii od Codemasters je koktejlem toho nejlepšího, co se kdy v žánru urodilo, a proto lze jen chválit. Autoři našli nový recept na zdokonalení zdánlivě zakonzervovaného sportovního odvětví a F1 2017 je díky tomu bezkonkurenční jak na závodním okruhu, tak i v zákulisí. Soutěžní mumraj, již téměř k nerozeznání od televizního přenosu, a neobyčejně osobní atmosféra přinášejí dosud nejautentičtější zážitek ze světa rychlých kol.

Cizelování nápadu 

Od úplné dokonalosti dělí F1 2017 jeden důležitý, ale zato snadno omluvitelný fakt. K unikátnímu spojení formulového simulátoru a manažerské strategie došlo již v předchozím díle. Skvělý nápad tedy autoři nyní „pouze“ vyšperkovali v detailech, nicméně povedlo se jim vylepšit vše, co si předsevzali. Management soutěžního týmu obohatili o nové prvky, aniž by jej zbytečně zkomplikovali, a jízdu samotnou vyladili tak, že je mimořádně zábavná dokonce i při zcela vypnuté elektronické asistenci.

Díky základním podobnostem se s novinkou nejsnadněji seznamují znalci předchozího dílu. Již vědí, že po změně kurzu celé herní série se úspěch na dráze neobejde bez usilovného tréninku a vývoje soutěžního monopostu. Přípravná část v boxech je stejně významná, ne-li důležitější, jako samotný boj na dráze, a to příjemně odráží opravdový svět motorsportu. Jezdec zkrátka není jen ten, kdo otáčí volantem, ale zároveň je nenahraditelným zdrojem informací pro týmové techniky, což platí přinejmenším od dob technického mága Nikiho Laudy.

Technologické závody 

Poctivý trénink se stal znovu prostředkem, jak sbírat arkádové body, které jsou investicí do pokroku celého továrního týmu. Paralelně se samotným závoděním ve hře probíhá jakási neoficiální soutěž stájí ve vědecko-technickém zdokonalování. Honba za propracovanější aerodynamikou, výkonnějšími motory, lehčími podvozky a vyšší spolehlivostí se realizuje skrze několik různých tréninkových programů v rámci každé Grand Prix.

Trénink má pro pokrok týmu cenu zlata. Například traťová aklimatizace, při které vůz míjí arkádové check pointy, pomáhá při nácviku ideálního průjezdu zatáčkami a zároveň ověřuje konkrétní nastavení vozu. Jednou pomyslnou ranou tím přicházejí o život hned dvě mouchy, protože jednak si skrze zábavnou mezihru dokonale zapamatujete každičký metr tratě, ale hlavně poskytnete technikům důležité provozní údaje.

Ráj vědomostí 

Na tréninkových misích není úžasné jen to, že dokonale zapadají do portrétu skutečného života v padoku, ale zároveň tyto „mezihry“ opravdu pobaví. Ukazuje se, že z opovrhovaného prvku, jakým formulový trénink vždycky byl, dokáže šikovné studio vytvořit důstojnou část hry, ba dokonce její přednost.

Celkově vzato zahrnuje taktická část hry řadu ukazatelů a hodnocení. Prakticky každou informaci lze nicméně vstřebat dvojím způsobem, buď skrze jednoduchá sdělení v grafice a komentáři, nebo v komplexních grafech a statistikách určených fajnšmekrům. To se hodí zejména u přenastavování podvozku, kdy člověk bez hlubšího zájmu o věc může rychle volit z několika zřetelně znázorněných schémat, jiný ale může klidně hodiny laborovat s desítkami detailů. Výsledky ve výkonech jsou pak pochopitelně odlišné, naštěstí ale ne zábava, kterou si každý užije dle svého gusta.

V menu máte skvělý přehled také o zmíněném technickém pokroku, znázorněném ve vědeckém stromu takřka tak košatém jako v Civilization. Vývojová část hry je již opravdu tak komplexní, že by si neutrhla ostudu ani v žánru klasických strategií. Monopost lze postupně zdokonalovat v téměř stovce drobných aspektů, od lepšího designu přítlačných křídel, až po úpravu tlaku vzduchu v turbodmychadlech, což je ohromný pokrok oproti loňskému dílu, ve kterém se vůz vylepšoval v „pouhých“ pětadvaceti položkách. Celkové zdokonalování stroje je zároveň opět jen tak rychlé, jak poctivě se získávají zkušenostní body z tréninku. Lepší způsob motivace a zároveň zábavný odraz reality nenabídne snad žádná jiná závodní hra.

Dobrý hospodář vyhrává 

F1 2017 je oproti minulému dílu vyleštěna v mnoha drobných detailech, a pokud jde o další novinky, skvělým bonusem je simulace opotřebení materiálu. Hráč nyní musí doslova hospodařit s omezeným počtem převodovek, motorů a několika dalších součástek. Všechny se totiž stejně jako ve skutečnosti unavují, což se musí řešit pečlivým sledováním jejich provozních vlastností a průběžnými výměnami, aby stroj nastupoval do závodů v co možná nejlepší kondici. Do hry tak vstupuje nový taktický prvek, když vedle týmové režie a závodní strategie musí jezdec myslet také na to, že pouze dokonalé propojení co nejméně opotřebovaných dílů vede k úspěchu. To je samozřejmě s blížícím se závěrem sezony čím dál obtížnější.

Vrcholem hry je stejně jako loni kariérní režim s dlouhodobým závodním angažmá. Na rozdíl od žánrové konkurence se tvůrcům z Codemasters opět podařilo věrně podchytit život v pojízdném závodním cirkuse a s několika detaily navíc vás čeká velmi osobní spojení s profesionální stájí. Diskuze s manažery, přípravné rutiny v boxech a dumání nad vývojem vozu, to vše budete činit ve společnosti skutečných lidí, a nikoliv jen tabulek a grafů. Myslím, že právě toto nejlépe charakterizuje hru od skutečně zapáleného studia nejen s dostatečným finančním rozpočtem a zkušenostmi, ale i chutí k tvorbě a láskou k řemeslu.

Jako na opravdové Velké ceně 

Pohledy do předstartovního mumraje v boxech, zejména v den závodu, berou dech. Styl záběrů a jejich střih v podstatě odpovídají televizním přenosům. Dokonalejší je i grafické představování tratí a též televizní komentář, který si všímá zajímavých výsledků z kvalifikace, ambic jednotlivých týmů, zajímavostí na trati i počasí. Shrnuto dvěma slovy: fantastická prezentace!

Snad ještě dokonalejší než zamávání Kimiho Raikkonena do kamery je závodění samotné. Jízdní model se od minula o něco zjemnil a nabízí již opravdu přesně to, co by fanoušek čekal od poctivého žánrového kompromisu mezi arkádou a simulátorem.

Chování formulí je nyní čitelnější a snadněji předvídatelné. Aniž by tedy jízda ztratila přirozenou divokost a dravost z minula, je vůbec poprvé v historii zábavnější řídit monoposty bez jakékoliv elektronické asistence než s ní. I na nejobtížnější nastavení se totiž stroje nechovají přehnaně zákeřně a umějí spolupracovat. Plyn, převodovka a řízení dodávají za jízdy natolik podrobnou odezvu, že lze i bez automatické kontroly trakce chytře potlačovat přirozenou přetáčivost podvozků a přesně odhadovat fyzikální limity, za kterými se již bourá.

Lákavá historie 

Navýsost podrobný jízdní model si nejlépe vychutnáte při jízdě v jednom z jedenáctky historických monopostů, které ve hře slouží coby příjemné zpestření. Stroje, které před vámi sedlali kupříkladu Ayrton Senna (dominantní McLaren MP4/4), Damon Hill (agilní Williams FW18) či Michael Schumacher (do detailu vybroušené Ferrari F2002), můžete zkusit jak v samostatných výzvách, tak i v rámci tréninkových vsuvek uvnitř kampaně a s chutí si zrekapitulovat zázraky technického vývoje za posledních třicet let. Staré vozy, ač výkonem konkurenceschopné, trpí přeci jen tužším řízením a celkově těžkopádnějšími podvozky. S velkou nadsázkou řečeno se jako by celá závodní technologie postupem let převlékla z ocele do plastu…

Díky záplavě příjemných novinek není F1 2017 pouhým updatem loňského dílu. Autoři to ostatně dokládají poněkud svéráznými výsledky práce s technologií. Grafika nového dílu je na první pohled hezčí a při stejném nastavení detailů dokonce plynulejší než loni. Na druhou stranu se ale zpomalilo nahrávání uložených pozic a různých herních sekcí, což by se vyloženě technickému updatu asi nestalo. Jinak řečeno, i tvůrci Codemasters jsou jen lidé, kterým se při záplavě různých vylepšení nemusí povést vše na sto procent. Loňské nahrávací časy byly nicméně tak bleskurychlé, že zpomalení těch současných je velmi relativní.

V cílové rovince Codemasters opět jednoznačně vítězí. Nepolevili v nasazení a zalili novým asfaltem tu správnou cestu, jakou by se měla vydat každá závodní série. Formuli 1 vylepšili jak při jízdě samotné, tak i mimo ni, čímž ze hry učinili komplexní studii života pilotů nejrychlejších aut světa. To se ještě nikomu nepodařilo, a není proto ostuda rozloučit se marketingovou frází: F1 2017 je opravdu tou nejdokonalejší a nejnapínavější videohrou o Formuli 1 vůbec.