Everspace

Verdikt

Everspace je chystaná vesmírná střílečka, která i v momentálním stavu vypadá více než dobře. Vyjít má již brzy, a lze si ji pořídit a zahrát už nyní v programu předběžného přístupu.

Počítač

WindowsWindows

27,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

27,99 €Steam

Další informace

Výrobce: ROCKFISH Games
Štítky: sci-fi, first person, vesmír, arkáda, vesmírný, roguelike, akční

Řada z vás si jistě vzpomene na indie hit FTL: Faster Than Light z roku 2012. A když překonáte zděšení, že už to jsou čtyři roky, co vyšel, ačkoliv se to zdá jako včera, uvědomíte si také, že se na jeho úspěchu snažilo svézt už docela dost jiných titulů. Ty se většinou lišily zasazením, zatímco principy hratelnosti zůstávaly podobné. Tvůrci Everspace z německého studia Rockfish na to jdou trochu jinak - zůstávají ve vesmíru, ale upravují žánr.

Vesmírná odysea

Everspace je vesmírná akční arkáda nejčistšího zrna. Žádné hrátky s fyzikou nečekejte, na gravitační praky okolo planet zapomeňte a smiřte se s tím, že ve zdejším vesmíru nemá objekt pohybující se třetí kosmickou rychlostí pražádný problém zastavit na dvou metrech. Pokud vám podobné věci kopřivku nezpůsobují, Everspace si vás dost možná získá. Potenciál syndromu návykovosti lze totiž dost silně pocítit již nyní, ve značně očesané a nekompletní verzi hry.

Krom faktu, že nebudete strategicky ovládat celou posádku korábu, ale místo toho usednete za knipl mrštné kosmické stíhačky, je ve hře rozdílů oproti FTL pomálu. Cílem je proletět náhodně generovanými sektory až na blíže neurčený konec. Každý sektor se rozděluje na několik dílčích částí, mezi nimiž provádíte hyperprostorové skoky. Ty samozřejmě stojí palivo, kterého máte standardně na čtyři cesty. Primárním cílem je tedy vždy natankovat a o zbytek už se postará náhodně generované prostředí.

Můžete narazit na obchodní lodě, nepřátelské stíhače či asteroidy plné těžitelných krystalů. Někdy vám bude stát v cestě rušička hyperpohonu, kterou je třeba nejdříve najít a vyřadit z provozu. Jindy budete řešit dilema, zda riskovat útok na dobře bráněnou nákladní loď. Určitě má dost drahocenného paliva, které tak nutně potřebujete, ale majestátní raketové věže a sveřepí obránci se nebudou rozpakovat vás smést z oblohy. Věříte svému stroji a pilotním schopnostem? Nebo radši zkusíte skok bez dostatku paliva, což se může povést, ale také můžete doletět rozložení na atomy?

Stokrát a ještě jednou

V současném stavu hry není událostí a nástrah, které na vás čekají, nijak moc. To samozřejmě znamená, že se poměrně záhy začnou opakovat, ale i přesto není snadné Everspace vypnout. Za to může mimo jiné i mámivé roguelike kouzlo. Po smrti se sice vracíte na úplný úvod, ale máte možnost jednorázově utratit všechny kredity, co jste během svého letu nasbírali, za některá z celé řady vylepšení - tedy stejný přístup, jaký jste mohli vidět například ve výtečné Rogue Legacy. Mocnější štíty, rychlejší motory či více slotů pro technologie dávají naději doletět zase o kousek dál, což motivuje to zkoušet zas a znovu.

Roguelike systém je tedy zvládnutý na jedničku. Lákavá je též možnost, opět stejně jako ve FTL, najít ve vracích lodí či jen tak v prostoru kontejnery s různými bonusy. Někdy z nich získáte třeba i rovnou lepší zbraň či technologii. Celou mantru chytlavosti pak završuje crafting, který je naprosto jednoduchý na pochopení, ale účelný, nezdržuje a naopak poskytuje výhody, které znatelně zlepší vyhlídky na přežití.

Zábavná taškařice

I totální astrofyzikální neandrtálec pozná, že manévry a akce mají v Everspace se skutečnou kosmonautikou společného tolik co fastfoodové hamburgery s hovězím masem. To znamená, že ovládání může být velice jednoduché a okamžitě přejde do krve. Hra je zkrátka cílena na hráče, kteří si chtějí jen tak zastřílet ve vesmíru a nepočítat u honičky s nepřátelským stíhačem druhou rukou na papíře hodnotu Lorentzových transformací.

Stačí si ale odbýt pár potupných smrtí, osvojit si míření a třeba nalézt několik technologií, a boj se rázem mění v adrenalinovou a pekelně zábavnou řežbu. Zejména pokud stanete proti většímu množství protivníků, nebudete se moci zastavit ani na vteřinku. Pocit z krkolomného tance mezi bláznivým spletencem smrtících paprsků, deštěm raket a laserových střel, ten je k nezaplacení.

Varovný signál. Letí raketa. Krátký teleport vpřed. Protivník se rychle vzpamatuje. Ostře vpravo, záblesk zelených střel. Bleskurychlý obrat, aktivace čelního štítu. Projektily zvoní, energetické střely stíhají torpéda. Forsáž vpřed. Raketa! Úhyb, svižně do strany, trysky naplno. Jste za nepřítelem. Pulzní laser vypíná štít. Šrapnelové dělo do motorů. Výbuch a trosky. Hra spádem i dynamikou přímo jiskří a každý sestřel nepřítele odmění příjemným zadostiučiněním, což je samozřejmě pro ryze akční hru ten nejklíčovější úspěch.

Pokoukání

Na dobrém pocitu z akce má samozřejmě lví podíl i to, jak hra vypadá. Vesmír v Everspace je, nepříliš překvapivě, stavěný na efekt, což ale vůbec nevadí, protože svůj účel splňuje. Všudypřítomné roje asteroidů, monumentální prstence okolo planet, výhledy na celé galaxie, gigantické vraky kosmických korábů zalité v pronikavě safírovém svitu blízkého slunce. Ano, Everspace je kýč, ale co naplat, zatraceně pohledný kýč.

Velká pochvala musí také směřovat k optimalizaci. Vesmírné simulátory či akce to měly vždy o něco jednodušší, protože z podstaty věci nemusí vykreslovat tak složité scény. To ale nemění nic na tom, že hra běží na Unreal Enginu 4, vypadá fantasticky a při plných detailech v rozlišení 4K jsme na konfiguraci i7+980Ti nezaznamenali ani jednu jedinou změnu snímkové frekvence, která se, ať už se na obrazovce dělo cokoliv, držela na medových šedesáti.

Přístupná, krásná, konceptuálně jednoduchá, ale návyková a zábavná. Tak se momentálně jeví Everspace. Jediné, co se v současné době dá vytknout, je očekávatelný nedostatek obsahu. K dispozici je jediná loď, v hotové verzi mají být tři. Lišit se budou pravděpodobně jen startovní výbavou, na nějaké kardinální rozdíly v letových vlastnostech bychom v podobném projektu moc nesázeli. Přibýt má také víc typů nepřátel, víc druhů náhodných setkání, masovější bitvy a dokonce i dějová linka.

Bude to znít trochu zvláštně, ale napůl se bojíme, že tvůrci svým slibům dostojí a výsledné dílo bude nejen dobře hratelné, ale i bohaté a rozmanité. Řada hráčů totiž ve FTL utopila více času, než by jim bylo milé přiznat, a Everspace má velkou naději uchvátit klidně na stejnou dobu, pokud vše dopadne, jak má. Tenhle titul zatím zkrátka vypadá velmi dobře.