Dungeon Keeper (mobilní verze)

Verdikt
34

Je to špatná hra? Je a není! Kdyby se nemuselo platit za reálné peníze, kdyby odpadla ta nechutná nutnost neustále dokupovat gemy, byla by to slušná strategie. Moje babička, ale říkávala, že kdyby byly v pr***i ryby, nemusely by být rybníky.

Další informace

Výrobce: Electronic Arts
Vydání: 9. prosince 2013
Štítky: budovatelská, mobilní hry, rpg, strategie

Mohla to být nezapomenutelná předělávka legendární hry na mobilní platformy. Mohl to být hit, u něhož by nezůstalo jediné oko suché a slovo nostalgie by získalo zcela nový a netušený rozměr. Bavíme se Dungeon Keeperovi, na jehož vydání pro mobily a tablety čekala celá řada fanoušků s dychtivým očekáváním. V roce 1997 šlo o jedinečné zjevení z dílny Petera Molyneuxe a studia Bullfrog. A dnes?

„Dnes je všechno jinak“, říkala moje babička. Hezké věci jsou hnusné a jen ty hnusné zůstávají nehybnou konstantou našich životů. Vlezete na Google Play, najdete si Dungeon Keeper a prvním varováním pro vás budiž informace, že hra je zadarmo. Zadarmo! To jako někdo předělá slavnou budovatelskou strategii jen tak, aby nám udělal radost? Je to snad charitativní hnutí uvnitř velkého vydavatelství? Dost nadsázky. Začínáte rychle tušit, odkud vítr vane... Mikrotransakce!

Návrat do minulosti

Pro neznalé a později narozené musím zopakovat trochu moderních dějin. Pokud někdo uměl dělat v devadesátých letech strategické hry a zároveň jimi bez uzardění bavit, bylo to právě studio Bullfrog. Doslova legendární jsou jejich simulátory všeho možného. Nemocniční Theme Hospital či hra na boha Populous přinášely kopec starosvětské zábavy. Dungeon Keeper byl krystalickým zjevením, které otočilo v té době jasně nalajnovaný svět fantasy - nehráli jste za hrdiny a rytíře, co jdou na zteč porazit zlé pány temných zákoutí a podzemních štol. Bylo to přesně naopak.

Princip hry byl přitom brutálně jednoduchý a hratelnost návyková. Vy jste byli oním vládcem temna, jehož dungeon se skrýval v podzemí a vaše síla se tepala v srdci dungeonu, který jste museli střežit. Pomocí malých impů jste tvořili chodbičky a kobky, do nichž jste lákali další potvory. Trénovali jste je a posílali na pozitivně naladěné rytíře a prince. Bylo to prostě něco úžasného. Hra krátce po vydání zaznamenala restart v podobě patche na 3dfx kartu, což nám umožnilo hrát v lepším grafickém zpracování. Jenže pak přišly novější Windows a ještě lepší grafické karty a Dungeon Keeper se začal propadat do nostalgických vzpomínek.

Zahrát si takhle ve vylepšené grafice původního Dungeon Keepera, to by bylo něco. Poslední dva roky šlo v mém případě vyloženě o obsedantní představu, protože novější generace tabletů se zdály být pro tuto hru jako stvořené. Nenapadalo mě nic, co by splnění takového snu mohlo zabránit. Když se pak objevily informace, že EA chystá předělávku na iOS a Android zařízení, bylo vymalováno. Nechci si sahat úplně do hlavy, ale mám takový nejasný pocit, že někdy před půl rokem někdo v mém okolí vyřknul ono podezření, že by hra mohla obsahovat dodatečné platby. Myslím, že to tenkrát vzbudilo jen úsměvné odmítnutí. Vždyť je to přeci Dungeon Keeper.

Ochutnej realitu, saláte!

Srovnání s původní hrou pokulhává ve všech směrech. Nejde v pravém slova smyslu o předělávku, která by zachovala grafiku i styl hraní a to vše nabídla ve zlepšené verzi. Kdepak. Jde o úplně novou hru, která je graficky barevnější a více splňuje trendové požadavky na něco rozjuchaného a veselého. Nevadí.

Od prvního okamžiku jsem měl pocit, že se dívám na obrazovku herního automatu v nějaké laciné hospodě. Úvodní tutoriál je složitý až běda. Toho textu, co se na vás valí. Vždyť je to jen strategie! Tehdy jsme byli hloupější a nikdo nám principy hry nevysvětloval déle než pár vteřin! Na všechno jsme si tenkrát přišli sami.

...

Číst tutoriálový text nemá cenu, prokousat se úvodními kampaněmi je však pekelná záležitost a všechno trvá podezřele dlouho. Navíc se hned na začátku ozřejmí pravý důvod vydání. Zelené gemy! Vykopat jedno políčko budoucího tunelu trvá nesnesitelně dlouho. Vlastně trvá dlouho úplně všechno od výstavby až po trénováním. Zrychlení lze dosáhnout jednoduše tím, že se vykoupíte několika zelenými drahokamy. Počáteční zásoba velmi rychle zmizí a nezbude nic jiného, než začít hezky pěkně nakupovat za reálné peníze.

A to jen proto, že potřebujete rychlejší impy. Na co dřív stačila božská facka shůry, nyní potřebujete solit peníze! Je to zrada na původním konceptu hry. Je to zrada na fanoušcích a důkaz, že některá vývojářská studia vůbec neuvažují nad tím, že by si někdo takovou hru měl koupit a pak už neplatit. Mobilní verze navíc vyžaduje permanentní připojení k internetu.

Ano, je to efektivní způsob, jak zabránit pirátství. Zároveň je to otravné. Nepříjemnost s připojením a platba za skutečné peníze však mnoha lidem nevadí a je nesmysl si myslet, že všichni tuto cestu z principu odmítají. V případě Dungeon Keepera je to ale krvavá cena. Silně narušuje samotný základ hratelnosti a hraní za nějakého temného pána podzemí se stává spíše herním automatem.

Money, money, money

I v mobilní novince zůstala zachována výstavba jednotlivých líhní pro potvory, které k vám chodí skrze srdce dungeonu. Trénujete, krmíte a opevňujete se. Cílem je ubránit se a posléze zničit hrdiny, kteří zatoužili po vašem zlatě. Ostatně, proč vlastně musím hledat zlato, když všechno ostatní si kupuji za peníze z karty? To je absurdní situace.

Je však nutné být férový. Kdyby ve hře nebyly zelené gemy a platba za skutečné peníze, pak by rozhodně nešlo o špatnou záležitost. Dungeon Keeper v nové grafice pookřál a nevypadá špatně. Většina potvůrek se vrací a dokonce se podobají svým předobrazům z roku 1997.

Až vám ale dojdou zelené gemy, jste ochotni zaplatit za další, nebo budete raději čekat? Dungeon Keeper si určitě takové zacházení nezasloužil, ale která klasika postavená na systému dalšího placení ano? Chcete hrát „poctivě“ a bez gemů, jde to, ale je to vlastně neuvěřitelně otravné. Je tady i druhá možnost, že překousnete tu nechuť dávat výplatu svým potvorám za rychlost v dolarech, ale se mnou nepočítejte.