Downwell

Verdikt
50

Downwell je arkáda s účelově archaickým vzhledem a spartánskou výbavou pro herní masochisty. Příznivci retra, speedrunu a hlavně extrémní obtížnosti budou nadšení, ostatní ruce pryč!

Mobilní zařízení

AndroidAndroid

Google Play
Koupit

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

$2,99App Store
Koupit

Počítač

WindowsWindows

1,49 €Steam

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

136 KčPlayStation Store

PS VitaPS Vita

136 KčPlayStation Store

Další informace

Výrobce: Moppin
Vydání: 15. října 2015
Štítky: pixel art, arkáda, retro, mobilní hry, roguelike, akční

Sázka na nostalgii se autorům nezávislých her stále vyplácí. Skoro se zdá, jako by část herní veřejnosti úplně ztratila zájem o moderní trendy. Na staré časy, kdy počítačové hry ještě platily za zábavu podivínů, vzpomíná také divoká arkáda Downwell. Těžko ale říci, zda se vám strefí do vkusu. Ukrutná obtížnost a strohá prezentace z ní činí po všech stránkách kontroverzní dílo, které není pro každého.

Padám, tedy jsem

S více než čtyřmi křížky na krku je herní historie natolik bohatá, že by byl pro každého vývojáře hřích se na ní nepřiživit. Kouzlo současných retro her z digitální distribuce ale naštěstí netkví v pouhé imitaci minulosti, typické rysy starých časů se v nich často spojují se svěžími nápady. I když tedy Downwell vypadá, jako by vznikla na počátku osmdesátých let, hraje se jako mnohem mladší dílo díky zaměření na speedrun a drsná roguelike pravidla. Ironií ale je, že zrovna časomíra a vysoká obtížnost hře příliš neprospívají. V důsledku jen kryjí, jak strohá a neatraktivní tahle hra je.

V Downwell spadne bezejmenný hrdina do studny a objeví tam podivuhodně nepřátelský svět. Ve skutečnosti ale hra ničím zásadním neokouzlí. Její obsah, forma i prezentace jsou citelně ošizené. Tím, že za každou cenu vypadá staře, pouze napodobuje hry ze ZX Spectra, ale nic víc. Kromě grafiky s výrazně omezenou paletou barev je v ní nepříjemně úsporné i vše ostatní. Například ovládání s pouhými třemi klávesami nebo atmosféra, ochuzená o jakoukoliv pointu. Downwell je až zbytečně archaická.

Netypická arkáda

Z žánrového hlediska je Downwell akční arkáda, ale hraje se netypicky – hrdina na způsob tetrisové kostky klesá prostorem a jako kulička z Arkanoidu do všeho naráží, za což je hodnocen. Body přibývají hlavně za skákání na hrb podzemním monstrům, což je sice trochu laciný, ale přesto zábavný způsob konfrontace.

V akci hra jiskří jako gejzír. Nadšené šílenství, s jakým se postava vrhá na své protivníky, připomíná styl kamikaze. Když padáte prostorem a mydlíte vše, co vám přijde do cesty, je Downwell neuvěřitelně zábavná. Boj s nepřáteli vyžaduje postřeh i nemalou dávku štěstí, což je esence hratelnosti, která opravdu nikdy nezestárne.

Motorem hektického šílenství jsou bonusy, které přinášející postavě nové dovednosti. V každém dílčím pokusu spadnout do díry co nejhlouběji si hrdina zlepšuje svoji akceschopnost a dramatizuje hru létáním s jetpackem, střelbou různými zbraněmi, sběrem životní energie nebo důmyslnější ochranou vlastního těla. Na využití bonusů, respektive na jejich správném výběru, závisí veškerý herní úspěch. Těžko si poradíte úplně bez nich, ale pokud je překombinujete, budou na obtíž.

Frustrující roguelike zážitek

Upgrady mají natolik odlišné vlastnosti, že jejich vhodná kombinace může být klíčem ke skutečně účinnému boji. Otázkou ale zůstává, za jak dlouho, nebo zda vůbec, se k herní suverenitě propracujete. Pád do díry totiž autoři doprovodili v podstatě neférovou obtížností, která měla jediný účel – zamaskovat asi jen dvacetiminutovou (!) hrací dobu.

Downwell je ve skutečnosti účelová směs herního speedrunu a roguelike akce, ve které se neukládá herní obsah. Hrdina se po každém skonu vrací na úplný start kampaně okradený o herní pokrok i dovednosti. Nic proti drsným herním zákonům, ale akce se resetuje tak často, že se záhy změní v test vaší trpělivosti. Nebude ostudou, když vás kolovrátková hratelnost po mnoha hodinách tréninku nakonec příliš unaví i naštve.

Vytrvalým se hra odmění

Celkové dojmy z hraní jsou v Downwell do značné míry ovlivněny úspěšností hraní. Náročná retro arkáda vydrží bavit buď jen do té doby, dokud ji budete ochotni hrát stále od začátku, nebo na ni opravdu vyzrajete.

Komu bestiální obtížnost sedne, ocení řadu dalších, veskrze zajímavých, prvků. Například procedurálně generované prostředí, možnost boje v efektních kombinačních sériích nebo různorodé chování nepřátel. Zatímco některá monstra jsou velmi snadným zdrojem bodů, jiným je dobré se vyhnout, což vytváří ideální podmínky pro variabilní akční taktiku.

Méně úspěšným hráčům však zůstane většina pozitivních stránek hry utajena, nehledě na fakt, že některé prvky tak jako tak vyznívají sporně, například změna herních kulis. S trochou štěstí se podíváte do katakomb, zatopených jeskyní nebo stylizovaného pekla, ale kvůli velmi primitivnímu grafickému zpracování je těžké jednotlivé scény od sebe vůbec rozeznat. Downwell zkrátka neumí okouzlit, a vlastně se o to ani nesnaží.

Downwell je rozporuplné herní dílko, ve kterém se zajímavý akční náboj a herní bonusy postarají o v jádru skvělou zábavu, nicméně s retro stylizací a herní obtížností to autoři přehnali. Řada pozitivních vlastností hry vyzní do ztracena, protože její kouzlo objevíte jen v případě, že se nenecháte psychicky odrovnat.