Diablo III: Reaper of Souls

Verdikt
94

Reaper of Souls lze hodnotit jen v superlativech. Datadisk opravil spoustu chyb původní hry, přidal tuny nového obsahu a ukázal, jak má vypadat správné akční RPG. Pravidelné updaty ze hry v průběhu času vytvořily pravděpodobně nejlepší akční RPG všech dob. Zkuste, nebudete zklamaní.

Počítač

WindowsWindows

Oficiální stránky

Mac OS XMac OS X

Oficiální stránky

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

PlayStation Store

PlayStation 3PlayStation 3

$29,99PlayStation Store

Xbox OneXbox One

Xbox Store

Xbox 360Xbox 360

999 KčXbox Store

Další informace

Výrobce: Blizzard Entertainment
Vydání: 25. března 2014
Štítky: klikfest, diablo, fantasy, akční, online, rpg

Tak jsme se konečně dočkali, milované i proklínané Diablo III se dočkalo prvního velkého datadisku Reaper of Souls, který by měl spoustu věcí napravit, přidává mnoho nového obsahu včetně nového aktu i módu a také novou postavu - Crusadera. Takže, podařilo se tvůrcům uchlácholit některé popuzené fanoušky?

Systémové změny jdou hlouběji pod povrch a do značné míry ovlivňují hratelnost. Hlavním tahákem datadisku však bylo něco jiného – zcela nová kapitola (akt), nová postava a tzv. adventure mode. Tím prvním, co asi spustíte, bude zmiňovaný pátý akt celého dobrodružství, který navazuje přesně tam, kde Diablo III skončilo.

Po porážce jednoho zla se zdá, že v Sanctuary konečně zavládne mír a Soulstone s dušemi všech pekelných pánů stačí ukrýt před zraky lidí i andělů. Jenže ouha – Malthael, anděl a dříve také aspekt moudrosti, se lehce zcvoknul a stal se z něho Smrťák. Smrťák s dvěma kosami, který Soulstone ukradne pro zatím neznámé účely. Ti andělé...

Příchod do Westmarch

Podívaná to je neskutečná: datadisk je o poznání temnější než původní hra a jeho atmosféra je správně skličující. Probíjet si cestu úzkými uličkami města skrz duše hrdinných obránců, které Malthael donutil sloužit nečistému úkolu, a zdémonizované andělské přisluhovače je velice zábavné. Je také fajn konečně uklikávat něco úplně jiného než jsou démonické síly.

U všech nepřátel je potom znát, že se na nich autoři tvůrčím způsobem vyřádili. Někteří z nich totiž mají speciální schopnosti podobné těm, které dostávají jejich elitní verze. Serafové mohou vykouzlit zpomalovací mrazivý pruh, smrťáci zase vyvolávají další poskoky a zpomalují kolem sebe čas. Jiní nepřátelé zase umí něco jiného. Je tak těžší zabít i jejich normální verze, natož ty elitní či smečky šampionů. A je to dobře – nutnost aspoň trochu rozdílného přístupu k nepřátelům dodává hře další vrstvu zábavnosti.

Obecně lze konstatovat, že je prostředí nového datadisku líbivé a vývojářům se povedlo Reaper of Souls odlišit jak graficky, tak po stránce designové. Ve druhém případě jde především o kontrast úzkých uliček a obrovských volných prostranství, která však nenudí díky dalším přidaným prvkům – třeba plynu, který váš průchod do značné míry zpomalí.

Nejen hlavní linkou živ je dobrodruh

Hlavní příběhovou linku „jdi pořád dál, zabij Malthaela a cestou přetáhni i jeho přisluhovače,“ osvěží rozličné eventy a dungeony. Eventů tvůrci připravili do pátého aktu skutečně hodně, a přestože se jedná o odbočky na pět až dvacet minut, rozhodně je budete chtít vidět všechny. Některé jsou „pouze“ zábavnými řezanicemi, jiné hezky dokreslují atmosféru a další pro změnu pobaví černým humorem. Kapitolou samou o sobě jsou potom čtyři eventy příběhové. V nich pomáháte každému ze svých pomocníků a Covetu Shenovi s jejich vlastními problémy.

Mimo posledně zmiňovaných eventů však všechny ostatní musíte objevit explorací herní plochy – a vzhledem k jejich počtu si musíte pátý akt projít několikrát, abyste viděli skutečně všechno. Celkem by se totiž dle achievementů mělo v aktu skrývat rovných padesát menších či větších eventů. Což je hrubým odhadem stejně, jako bylo dohromady ve všech aktech původní hry.

Ošoupané nožičky

Nové oblasti a jejich design však nelze jen chválit. Rozloha některých lokací je skutečně obrovská, a pokud se jen rychle neženete za hlavním questem a máte chuť projít všechno, připravte se, že to někdy bude pořádně dlouhá cesta. Ošoupané nožičky vašeho avatara budou muset probíhat obrovité oblasti (2x-3x větší než v původní hře), což nepotěší zvláště ve chvíli, kdy už pomalu chcete končit a jen dojít na další checkpoint. Třeba proto, abyste konečně ve čtyři ráno zamířili do postele…

Délku hraní ale neovlivňuje pouze rozloha oblastí, ale také zvolená obtížnost. Pátý akt je tužší než původní hra. Zmínku si ale zaslouží i souboje s bossy. Jsou zábavné a umí překvapit novými prvky, ale působí nevyváženě, co se týče obtížnosti pro jednotlivé postavy. Zatímco hrdinové ubližující nepřátelům zdálky je zvládnou v pohodě, specialisté v boji na blízko budu mít větší problémy.

Nelíbí se vám jedna vlastnost? Zkuste ji změnit!

Do hry vedle aktu přibyl i nový řemeslník. Alchymistka Myriam sice není kočka, ale jako korpulentní sebevědomá dáma dokáže nejen pobavit dialogy, ale nabízí velmi zajímavé možnosti, co se úpravy vašeho vybavení týče. Nejužitečnější je její schopnost změnit jednu z vlastností jakéhokoliv typu výbavy. Zvolený atribut se vezme a místo něj vám hra nabídne (spolu s možností měněný atribut ponechat) tři další, které podle drop systému vygeneruje. Za příslušný obnos a suroviny tak můžete vyměnit třeba vitalitu za vyšší rychlost útočení apod.

Čím vícekrát potom služby u daného kusu výbavy využijete, tím je její měnění dražší. Dává to smysl – nemůžete si tak donekonečna „házet“ než vám vyjde optimální varianta. Vedle možnosti změnit jednu z vlastností předmětu můžete za obnos měnit také jejich vzhled. U obyčejných předmětů se odemyká povýšením Myriam na příslušnou úroveň a „nabarvit“ něco na legendárku nebo setovku je možné až poté, co vám vybavení s daným vzhledem padne.

Vzhůru na křížovou výpravu!

Do hry s příchodem datadisku přibyla i nová hratelná třída - Crusader. Disponuje obrovskou sílou i odolností a má zábavné schopnosti: paprsek z nebe, přízračný kůň pro rychlý útěk i poškození, možnost držet dvouruční zbraň a štít najednou atd.

Přitom je však dobře vyvážen s ostatními postavami - přestože bojuje na blízko, nemá 30% redukci obdrženého zranění, jako mnich a barbar. Skoro se z toho všeho ale točí hlava. Reaper of Souls dokázal i těm největším škarohlídům, že Blizzard stále kraluje žánru akčních RPG a navzdory přešlapům, kterých se v Diablu III tvůrci dopustili, umí svou chybu uznat a napravit ji. A hlavně také tvůrci dokázali, že umí naslouchat svým fanouškům. Výsledkem je výtečný datadisk.

Sezóny a déšť vylepšení

Těžko byste hledali hru, které se dostává tak velkých přídavných injekcí obsahu zdarma, jako je Diablo III. V současné době si tak můžete zahrát sezóny, ve kterých padají gemy a legendárky, které normálně neseženete. Přibyly greater rifty a celosvětové žebříčky, v nichž můžete v rámci jednotlivých tříd soupeřit s ostatními a ukázat, že právě vy jste ten nejlepší monk na světě. Blizzard doplnil i několik nových lokací a mocnou Kanaiovu kostku, díky které mají všechny materiály využití a vaše postava je ještě mocnější. Zkrátka, v Diablu III je v současném stavu stále co dělat, skvěle vyvážená nálož obsahu je samozřejmě navěšená na parádně fungující hratelnost, dynamickou a akční, jak to tvůrci umí. Hledáte nejlepší akční RPG? Tady je.