Diablo II: Lord of Destruction

93

Legendární Diablo II. Je třeba něco dodávat? Datadisk Lord of Destruction už se sice dnes bere za nedílnou součást hry, ale není od věci si připomenout, že je to plnohodnotný přídavek s mnoha vylepšeními, které jste si vždycky přáli, navíc v lepším kabátě. Dvě nové a velmi silné postavy vás určitě přimějí projít celou hru od začátku. I po čtrnácti letech se druhé Diablo aktivně hraje a stále se jedná o hru, kterou pokořil tak maximálně její mladší bratříček - nikomu jinému se to nepovedlo.

Počítač

WindowsWindows

Oficiální stránky

Mac OS XMac OS X

Oficiální stránky

Výrobce: Blizzard Entertainment
Vydání: 29. června 2001
Štítky: fantasy, diablo, izometrické, klikfest, datadisk, staré pecky, akční, online, rpg

Lord of Destruction vyšel z dílny firmy Blizzard před čtrnácti lety a jeho posláním bylo rozšířit staré Diablo II. To původně sestávalo ze čtyř aktů a každý akt obsahoval obvykle 6 stěžejních úkolů, nebo chcete-li questů. Lord of Destruction přidává pátý akt o šesti questech, kde cílem vašeho snažení bude eliminovat posledního žijícího pána temnot Baala. Ten jako jediný přežil tažení slovutných hrdinů v původní hře a po svých zesnulých bratrech, Mephistovi a Diablovi, se ujímá moci ve světě zla. Baal se vydává na tažení po světě, dští ohněm a sírou a za sebou zanechává spálenou zem a zohavená těla všech, kdož se mu postavili na odpor. Jeho hlavním cílem je město Harrogath, osamocená pevnost postavená na věčně zamrzlých barbarských pláních na úpatí hory Arreat. Právě uvnitř této posvátné hory je ukryt Worldstone, kámen chránící svět živých proti démonickým silám zla. Město bombardované katapulty ze všech stran volá do světa o pomoc. A kdo jiný by se měl zhostit toho nelehkého úkolu, ukončit Baalovo běsnění, než právě vy, přemožitelé Mephista a Diabla.

Rozšíření základní hry není jediný přínos expansion packu. Jeden akt by byl dost málo. Lord of Destruction přináší mnoho dalších vylepšení, která se promítnou do celé soustavy hry. Velká část z nich je patrná téměř na první pohled a pravděpodobně jsou mnohá vylepšení vyslyšenými modlitbami hráčů celého světa. Máte-li postavu, se kterou jste dohráli základní hru, můžete provést upgrade (jednosměrný) do expansion packu, i když se zdá, že někdy ne zcela bezbolestně. Pak už stačí vyrazit do pátého aktu. Ale stejně tak můžete začít znova a vychutnat si všechna vylepšení v celé hře. Tady se nabízí první novinka, které si všimnete hned při výběru postavy. Jsou to dva nové typy hrdinů, jež rozšiřují základní pětici. Těmi nováčky jsou Assassin, která kloubí vlastnosti Amazonky a Sorceress, a Druid, jenž má v sobě něco z Paladina, Barbara a Necromancera.

Místa není nikdy dost

Další vylepšení následují - tak především vývojáři zapracovali nad postavou a jejím inventářem. Asi jedním z nejcennějších přínosů jsou prvky zvyšující velikost úložného prostoru u postav (byť i to je trochu relativní, viz o něco níže). Tím je v prvé řadě dvojnásobná truhlice. Konečně dost místa pro všechny ty drahokamy, Horadic Cube apod. Dalším rozšířením inventáře je možnost vlastnit dvě sady zbraní. Jedna sada tak může obsahovat třeba meč a štít, druhá sada pak obouruční sekeru. Mezi sadami lze přepínat jedinou klávesou, takže během sekundy je potřebná sada k dispozici. A co je hlavní, zbraně v sadě, která není momentálně aktivní nezabírají místo v inventáři, ale obsadí druhou záložku v oknech pro ruce.

A máme tu mraky nových zbraní s nejrůznějšími magickými silami. Jednotlivé prvky z pojmenovaných sad již sami o sobě mají dobré vlastnosti, ovšem jejich výskyt se zvyšuje s obtížností hry. Proto, kdo chce nalézat více těch vzácných a unikátních zbraní a sad, musí na to být dostatečně silný, aby prošel hru na obtížnost Nightmare či Hell. Zřetelně více však z netvorů padají drahokamy a lebky, které vloženy do soketů zbraní či výstroje zvyšují jejich magické vlastnosti. Navíc přibyly klenoty a runy. Runy mají podobné vlastnosti jako drahokamy, které se však znatelně zvýší, jsou-li dány do soketů v určitém pořadí. Klenoty mají zase náhodně určené vlastnosti, jež jsou stejné, ať už je vložíte do zbraně či do výstroje.

Nové tváře, nové zbraně

Druhým významným počinem bylo přehodnocení pomocníků, které si lze najímat. Nyní, stejně jako vy, i oni získávají zkušenosti, a tak s vámi ruku v ruce mohou pohodlně procestovat celý svět. Můžete je léčit lahvičkami, ve městě u léčitele nebo i u studní. Můžete je vybavovat brněním, helmami a zbraněmi dle libosti. Bohužel nemají inventář, který by se určitě hodil. Předmětů k sebrání je vždycky dost. Rovněž amulety a prsteny odmítají nosit. Pokud v bitvě padnou, lze je u příslušného člověka ve městě znovu obživit, ovšem za určitý poplatek, jehož velikost pochopitelně závisí na zkušenostech oživovaného.

Samozřejmě, že změn dostála i druhá strana. Na barbarských planinách potkáte zcela nové protivníky, jejichž pestrost je vskutku velká a navíc jsou silnější a odolnější. Hned po vyjití z města Harrogath potkáte na hradbách malé skřety Demon Imp, kteří na vás chrlí plameny ze strážných věží či z hřbetů obrovitých monster Crush Beast a do toho všeho vás bičem šlehají Overseeseři. V podzemí potkáte kostlivce, kteří se občas znovu obživují, pekelné kamikadze Frenzied Ice Spawn, jež se vrhnou proti vám a explodují. V chodbách vedoucích k Baalovi narazíte na pekelné anděly Stygian Fury, avšak podobné jste mohli vidět už v prvním díle Diabla.

Následují drobné pomůcky, které usnadňují manipulaci s předměty, jako např. shift+levý klik nad lahvičkou v inventáři ji přenese na volné místo na opasku, podobně funguje shift+pravý klik při nákupu. Tlačítkem „Repair All“ opravíte u kováře všechny předměty najednou. Volitelně lze změnit mapu z celoobrazovkového módu na mini-mapu, která zaujímá jen omezené místo.

Čas zúčtování

Co se týče velikosti pátého aktu, jde o skladbu velmi rozsáhlých map, pokrývajících jak planiny, tak podzemní štoly. Obzvláště ty podzemní části představují bludiště nekonečných chodeb, kde vchody do jednotlivých částí jsou obvykle na opačných koncích. A ze všech koutů se na vás řítí masy nepřátel s cílem zničit členy vaší družiny, vaši myš a vaše ukazováčky. To vše bylo převedeno do grafiky v rozlišení 800×600 a podbarveno krásnou symfonickou hudbou. I když během té vřavy ji obvykle nestačíte příliš vnímat.

Lord of Destruction představuje zdařilý přídavek k původní hře Diablo II, který rozšiřuje nejen o několik dalších map, ale dovypráví příběh trojice pekelných bratrů. Navíc spoustou vylepšení vdechuje nový život i předchozím čtyřem aktům, které si pak každý správný Diablista určitě rád projde znova, třeba s některým novým typem hrdiny. Přesto jde o klasické Diablo, jaké známe už léta. Procházení spletitých map a čištění chodeb od nepřátelských stvoření. Proto by měl mít každý Diablem postižený hráč pro tuto hru vyčleněnou zvláštní myš. A pro ty z vás, pro které je i úroveň „Hell“ jen odpolední procházkou tu je připraven „hardcore“ mód. Postava vytvořená v tomto módu má pouze jediný život a smrt se rovná konečné.

Na Battle.netu se hra stále hraje i dnes, téměř patnáct let po vydání, a komunita pravověrných fanoušků na ni nedá dopustit. Jádro hratelnosti zůstává klenotem bez ohledu na čas, ale graficky už druhé Diablo přeci jen notně zestárlo. Pokud patříte ke staromilcům, nenecháte se tím odradit - a odměnou vám bude excelentní zábava. Pro ostatní se nenápadně podbízí mladší bratříček - Diablo III, které už, nebojíme se říci, po tunách updatů starou klasiku o ždibec překonalo.