Dead in Vinland

Verdikt
86

Rozsáhlá, všestranná a překvapivá. Taková je hra za vikinské trosečníky na nebezpečném ostrově. Žánr survival dostal nový impuls a vzor.

Počítač

WindowsWindows

16,99 €Steam

Další informace

Výrobce: CCCP
Vydání: 12. dubna 2018
Štítky: viking, vikingové, survival, dobrodružná, adventura, rpg, strategie

Vikingové si říkali i „děti moře“, ale mocný živel byl občas i nad jejich síly. O severských trosečnících vyvržených vlnami na nebezpečný ostrov vypráví survival adventura Dead In Vinland.  Snoubí se v ní napínavý příběh s bohatou herní náplní a díky mnoha příležitostem k objevování, tvoření a zdokonalování v ní můžete poznat, jak chutná život v Robinsonově stylu. Zároveň zakusíte pocity těch, kteří si drsnou zkouškou osudu museli projít.

Inspiraci životem Vikingů zúročila již The Banner Saga a dalo by se říci, že ji Dead In Vinland úspěšně následuje jako další hra se skvělou atmosférou a netypickou hratelností. Vyčnívat z průměru přitom ale umí každá hra po svém. Zatímco Banner Saga je hrdinský epos o putující karavaně, v Dead In Vinland se vše podstatné děje na jednom místě, ne větším než trampské tábořiště. I tak ale dokáže novinka zaujmout na mnoho hodin, protože ve skromných kulisách se ukrývá velké herní bohatství.

Z mála mnoho

V povídce Stařec a moře ukázal Ernest Hemingway, že k dokonalému vtáhnutí člověka do děje není zapotřebí záplava uměleckého materiálu. Paralela odkazuje také na lidskou vytrvalost a splynutí člověka s přírodou. Jak víme, stařec s rybou zápasil uctivě jako se sobě rovnou, ale v lovu nepolevoval ani na prahu mdlob. Stejně tak v Dead In Vinland má odhodlanost a souznění s přírodou přivést trosečníky nakonec ke spokojenosti, přestože se zpočátku zdá, že hůř dopadnout nemohli.

Na ostrov se Vikingové dostanou z rozbouřeného moře, na které utekli po krvelačném přepadení vlastní vesnice. Dostat se na vodu a posléze na neznámou pevninu bylo štěstí v neštěstí, i když si to hrdinové nejprve nemyslí. Nastal čas je představit. Několik herních hodin strávíte s vikinskou rodinou, jmenovitě dobrosrdečným tátou Eirikem, praktickou mamkou Blodeuwedd, dospívající dcerou Kari a občas hašteřivou tetou Moirou. Tito čtyři osudem zdecimovaní uprchlíci musejí takřka z ničeho postavit střechu nad hlavou, nasytit se a udržet plápolat oheň, jehož kouř brzy přiláká zvané i nezvané hosty.

Dokonalé souznění

Dead in Vinland je krásným příkladem hry, která nepromarnila šanci obratně vyprávět zajímavý příběh. S ním také dokonale spojuje systém rozhodování a survival prvky. Brzy se Eirik, Blodeuwedd, Kari a Moira (a postupně i další hrdinové), stanou také vaší rodinou, neboť se do postav dokonale vcítíte. Ať už se na obrazovce časem objeví kdokoliv, bude to výborně prokreslená figura s jasným charakterem, ať už bojovným, starostlivým, bázlivým, volnomyšlenkářským či konfliktním. Vůbec nejlepší zprávou ale je, že psychologii postav budete moci do určité míry ovlivňovat.

Podobně jako většina her na přežití spojuje Dead In Vinland prvky roguelike akcí, adventur, RPG dobrodružství a manažerských strategií. Činí tak ale způsobem, který je ojedinělý. Klasickou součástí survival her jsou například rozhovory mezi postavami, které nicméně hráč zpravidla jen pasivně sleduje, neboť jsou určeny k pouhému budování atmosféry. V Dead In Vinland však ovlivňují hru samotnou.

Za starých časů si lidé více povídali a dělá to i rodina na pokraji vysílení. To má vliv na psychologii postav, jejich životní statistiky a tím pádem i celkový osud. Hráč v roli jakéhosi moderátora ovlivňuje dialogy a naskytne-li se příležitost, vybírá jednotlivé reakce a odpovědi. Na tomto základě si přeživší budují vzájemný vztah, dodávají si kuráže, lásky a pochopení, či naopak upadají do strachu, hádek a nepohody.

Každé slovo má teoreticky sílu ovlivnit dění na scéně, což byl od autorů skvělý tah. Dialogy jako krev v žílách popohánějí veškeré ukazatele a statistiky a je přitom vtipné, že málokdy lze spolehlivě odvodit, jaká odpověď bude mít pozitivní nebo negativní efekt. Určitou měrou je lze jenom předvídat. V dialozích si hra zakládá také na souvislostech. Naprostá většina rozhovorů je sice dopředu připravena, ale na své využití čeká až do správného okamžiku, který může i nemusí přijít. 

Generovaný sled událostí

Když se Eirikovi podaří zprovoznit varnu piva, pozve ostatní ke stolu a nechá se plácat po zádech, jak jeho zlatavý mok dobře chutná. Eirik se bude cítit spokojený, což mu druhý den může dodat sílu v boji. Kdyby však o něco dříve například Moira zasela první rajčata do zahrádky, na půllitry si rodina ani nevzpomene a řeč bude o tom, zda se semínka uchytila. Odlišné reakce na různé události jsou základem ke znovuhratelnosti, která je obvykle citlivým bodem survival her a Dead In Vinland v tomto ohledu působí velmi propracovaně.

Pokud v Dead in Vinland zemře některý člen rodiny, hra končí. Na základě zvolené obtížnosti se lze buď vrátit k uloženým pozicím, anebo až na úplný začátek. S novým začátkem a eventuálně s jinou posloupností událostí je možné odehrát příběh v příjemně nových okolnostech. Velká část hry je ostatně o rozhodování, díky kterému scénář neustále někam uhýbá.

Hra po ostrově cestuje společně s hráčem a na nejzajímavějších místech pokládá různé dotazy jako gamebook. Například: Našel jsi opuštěnou skrýš. Podíváš se dovnitř, anebo se nejdříve poohlídneš po možném nájemníkovi? Takovýmito drobnými dilematy je hra doslova prošpikovaná a autorům se bezesporu podařilo vyvolat dojem, že hráč je skutečně zodpovědný za vše, co se na obrazovce stane.

Ve víru statistik

Každá maličkost má vliv na osobnostní statistiky hrdinů a statistky zase na práci, bez které by se přežití na ostrově neobešlo. Co do ukazatelů a statistik je Dead in Vinland jednou z nejpodrobnějších her svého druhu a konkuruje spíše budovatelským manažerům. Každá postava je složená přibližně z třech desítek ukazatelů, rozdělených do oblastí zdraví, síly, obratnosti, či inteligence, plus krátkodobé efekty jako alkoholová opice, kterých je příšerné množství. Podle tvůrců jich je neuvěřitelných šest set.

V převážné většině statistik se mohou postavy zdokonalovat. Především jejich provozováním (na způsob The Elder Scrolls), dále pomocí objevených nebo vyrobených speciálních předmětů a lektvarů s různě dlouhou účinností a nepřímo také vlastní psychikou a uspokojováním základních potřeb. Hladový, žíznivý nebo k smrti unavený člověk s akutní depresí ráno sotva vyleze z kožešiny, byť třeba včera ještě štípal dříví.

Na tahu

Aby se z trosečníků stali obyvatelé ostrova, musejí pracovat, respektive budovat. Není bez zajímavosti, že zpočátku připomínají spíše pravěké lovce mamutů, s nimiž si v mikroskopickém měřítku zopakujete neolitickou revoluci. Směs vikinské mytologie a vynucený návrat do minulosti dodává hře příjemně neotesanou atmosféru. V praxi budete muset sběrače a lovce proměnit v usedlé zemědělce tím, že po celou dobu budete rozhodovat o tom, jakou prací si kdo ušpiní ruce.

Na dělbu práce je vždy dostatek času. Rytmus hry se totiž odehrává v rámci tahové hratelnosti, kdy je každý den rozdělen do třech fází. Ráno a odpoledne se pracuje a večer hoduje (pokud je co) a odpočívá. Úkolem hráče je naplánovat sled rutin tak, aby ti, kteří mohou pracovat, opravdu pracovali, ale nesedřeli se k smrti, a jiní odpočívali nebo se léčili ze svých nemocí a problémů.

Tahová hratelnost je další netypickou vlastností hry, i když se nedá přímo říci, zda je to lepší, či horší herní systém než ten s reálně plynoucím časem. Každopádně tím hra vyjadřuje svoje sebevědomí, když nemá zapotřebí vytvářet na hráče soustavný tlak. Důležité je v ní správně se rozhodnout, nikoliv včas. Tento ležérní herní styl si může dovolit díky záplavě budovatelských a manažerských činností, se kterými vydrží svěží a nápaditá opravdu dlouho.

V momentech, kdy jiné hry uvádějí hráče do stresu, protože jim dochází obsah, tahle novinka stále ještě servíruje jeden nový nápad za druhým. Chytře dávkovaná motivace je zároveň omluvou za věčné a neměnné střídání jednotlivých denních fází, které může působit přeci jen trochu monotónně. Každopádně záplava nápadů a poklidné tempo mají za následek, že hra vydrží několik poctivě odehraných večerů, což u nezávislé produkce spíše překvapí.

Ten dělá to a ten zas pije

Klíčovým faktorem dělby práce je nasazování postav na jednotlivé činnosti dle osobnostních charakteristik, což je velká výzva, a to vzhledem k opravdu košatému stromu vynálezů a dovedností. Od ohniště a zaječích kůží se přeživší propracují k malé polní kuchyni, zahrádce s rajčaty, stanu první pomoci, relaxačnímu altánku a dalším vylepšením, z nichž většinu lze ještě v několika stupních zdokonalovat dohromady až stovkou upgradů.

Ideální den vypadá asi tak, že muži sedí u varny piva a ženy šenkují… Ale vážně. Dospívající dívenku Kari sotva pošlete rubat kamení, protože hra okamžitě naznačí, že příliš mnoho materiálu domů nepřinese. Daleko efektivnější bude na lovu zajíců nebo na průzkumu prostředí za tábořištěm. Průzkum je ostatně jedna z klíčových činností, protože ze širšího okolí tábora se nosí lektvary, cennosti a další víceméně užitečná kořist, která mnohdy akutně nahrazuje to, co se doma nepodařilo vyprodukovat. Třeba proto, že jste nedali pozor a stará babička, jinak velice schopná vědma, únavou odpadne při sušení bylinek.

Vzhůru do boje

Tahový systém hraní se uplatňuje také v boji, který je oním příslovečným kořením celé hry. Čas od času při průzkumu narazíte na nepřátele a hra přepne do taktického módu. Souboje probíhají kolově ve stylu šachové partie. V každém tahu postavy na střídačku vyčerpávají přidělený počet akčních bodů, a to v několika typech útoku i obrany. Určitá role náhody určí, jak efektivní zákroky budou.

Bojová část odráží to, jak o postavy pečujete. Respektive jakou část zkušeností průběžně investujete do akční stránky, což je docela alchymie, protože i když se bojuje vcelku pravidelně, hráč má instinktivně tendenci zlepšovat postavám spíše schopnost bojovat s hladem a žízní. To je důkaz, jak chytrá, občas i vychytralá, a zároveň komplexní, vyvážená a trvanlivá tato hra je.

Osudy až čtrnácti hratelných postav se v Dead In Vinland mohou vyvinout v románky i nenávist a život na ostrově ve velké souznění s přírodou, ale i věčný boj s jeho dalšími obyvateli. Až na lehce monotónní střídání denních fází a místy nepřehledný interface, na který je nutno delší dobu si zvykat, je Dead In Vinland špičková hra s velkým žánrovým a obsahovým přesahem. Napěchována nápady a mnoha překvapeními je přesně takovou hrou, která posunuje hranice svého žánru do nových rozměrů.