Darkest Dungeon: Tablet Edition

Verdikt
50

Jedinečné invenci krásně chmurné hry na hrdiny hází klacky pod nohy zásadní technické přešlapy. Ať už se jedná o ztrápené ovládání či dost rozpačité vyobrazení na dotykovém displeji, tabletová verze prostě rozčiluje jinak, než měli tvůrci v úmyslu.

Mobilní zařízení

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

$4,99App Store
Koupit

Další informace

Výrobce: Red Hook Studios
Vydání: 11. října 2017
Štítky: indie hra, fantasy, horor, mobilní hry, rpg

Určitě jste četli spoustu oslavných článků, které vyzdvihují unikátní kouzlo Darkest Dungeon. Vždyť hráči se do titulního podzemí a ztrápených myslí svých dobrodruhů mohou vydávat už téměř dva roky a hra si za tu dobu vybudovala skutečně solidní reputaci. Logikou věci netrvalo dlouho, a šmejdit kobkami mohli nejen uživatelé na PC, ale rovněž i na konzolích. Nu, a "mobilní" verze Darkest Dungeon: Tablet Edition nakonec vyšla také na iPadech, kam se její tahové pojetí soubojů a strategická rovina hodí dost možná i úplně nejlépe.  

Vysoce solidní základ

Na místě je připomenutí, že předmětem dnešního hodnocení není ani tak titul samotný a jeho všemožné aspekty aplikovatelné na libovolnou verzi, nýbrž v prvé řadě stav hry na dotykovém displeji iPadu.

Aby však bylo přeci jen základním charakteristikám recenze učiněno zadost, je na místě alespoň jisté shrnutí. Darkest Dungeon: Tablet Edition věrně převádí původní titul na dotykové displeje. Hra poskytuje svěží náhled na taktická RPG, kde nezáleží jen na schopnostech jednotlivých povolání a předmětech, které nosí po kapsách, nýbrž také na pořadí reků ve skupině.

Každý ze čtveřice dobrodruhů, jejichž služby najímáte coby novopečený majitel úděsného panství ve snaze vyhnat z něj všechno zlo vypuštěné vaším předkem, se prezentuje unikátním setem dovedností. A každý při soubojích vynikne na jiné pozici. Zatímco mohutný rytíř musí se svým obouručním mečem stát v čele bandy, lučišníka nebo léčící kněžku využijete v zadních řadách. Chytré.

Výtečný je rovněž jeden z hlavních taháků Darkest Dungeon, a to systém světla a příčetnosti. To, jak moc si v kobkách svítíte pochodněmi, ovlivňuje sílu nepřátel, kteří se na vás nahodile vrhají. Vyplatí se tak mít vždy zásobu pochodní, byť svou roli v taktice může sehrát i cílená snaha bojovat ve tmě. Je to jen na vašem plánování dalšího postupu.

Na co se naopak připravit nelze, je šílenství zaplavující mysli vašich hrdinů. Paranoia. Masochismus. Krvežíznivost. Konfrontace s hrůzami temných kobek si na vašich hrdinech pravidelně vybírá svou daň v podobě všelijakých neduhů a ty následně negativně ovlivňuji jeho bojeschopnost. Jen zřídkakdy platí, že to, co vás nezabije, vás posílí.

Přihoďte k tomu ještě pár chytrých nápadů a veskrze Darkest Dungeon nelze označit jako nic jiného než velmi podařenou hru na hrdiny, jejíž průměrné hodnocení právem osciluje někde mezi osmičkou a devítkou. Jenže, to je právě to. Dosud byla řeč o titulu v obecné rovině a chvála směřovala už k jádru původní verze. Nyní se však podívejme na konkrétnější obrysy iPadovského vydání.

Šílenství tabletové edice

Dva zásadní problémy vás čekají již při prvním spuštění. Nejprve zaregistrujete, že hra na obrazovce s poměrem stran 4:3 běží z nepochopitelných důvodů v širokoúhlém zobrazení s dvojicí pořádně tlustých pruhů nahoře a dole. Je opravdu bizarní, že autoři nedokázali hru upravit pro potřeby displeje iPadu.

To se však potom tvůrci nemohou divit, že na ně míří kritika za nepřesné ovládání. Složitost některých oblastí hratelnosti, zejména management vesnice, tady bolestně vystupuje na povrch. Jednotlivá menu, nabídky a tabulky jsou mnohdy příliš titěrné a natlačené na sebe. Často se do nich nestrefíte či si prsty zakryjete podstatnou porci textu. Chvilkové podržení na položce, které by mělo vyvolat další akci, taky často nefunguje. A to prosím pořád hrajeme na displeji s desetipalcovou uhlopříčkou, raději nevědět, jak se věci mají na iPadu mini.

Další slabinou je bohužel i česká lokalizace. Její přítomnost jako takové je pro našince samozřejmě plusem, realizace je ovšem nešťastná. Bavíme se tu o úrovni, kdy hra připomíná Google Translate toho nejhrubšího zrna a bez příkras. Místy budete skutečně zírat, jaké novotvary se na vás z obrazovky valí. Lokalizaci tedy rozhodně nedoporučujeme. V menu však položka přepnutí jazyka chybí, což znamená, že kvůli takové angličtině budete muset změnit jazyk celého zařízení, a to je vážně trochu moc.

Ať nesršíme jen kritiku, tabletová verze Darkest Dungeon jede jako po másle. Zdánlivě hrubými tahy malovaná grafika na displeji iPadu vypadá excelentně, hudba i doprovodné zvukové efekty jsou parádní, skutečně podmanivé. Potěší rovněž milá drobnůstka ve formě přenosu uložených pozic z PC verze na iOS skrze Dropbox. Jelikož vám kampaň může zabrat i pár desítek hodin, určitě se tato možnost hodí.

Mistrovský válečník ve slabé formě

Takový je tedy Darkest Dungeon v mobilním podání. Tablet Edition bohužel v mnoha rozměrech natěšeného hráče zklame, ať už se jedná o otázku ovládání či zobrazení. Výhrady by se našly samozřejmě také k originálu z roku 2016. Hratelnost se po čase může zvrhnout v souboj s náhodou a individualita hrdinů se v davu rozplyne jen do souboru statistik. Nu, a zamlčet nejde ani poměrně nekompromisní obtížnost. Člověk se zkrátka při hraní mnohdy necítí zrovna příjemně. Ne že by bylo někdy cílem vývojářů, aby se hráč u Darkest Dungeon rozplýval pohodou.

Koneckonců, to je vlastně jeho nejvýstižnější popis. Těžká hra, ale do poslední chvilky napínavá, navádějící vás metodicky k poznání, že nejde o to vztekat se nad prohrami, ale naučit se prohrávat s elegancí a uvědomit si, kolik skvělých nápadů si do ní našlo cestu.

A onen tabletový port, o nějž tu jde především? Toho je věčná škoda, ačkoliv prožitek ze stovek drobných dobrodružství Darkest Dungeon úplně nezkazí. Jedná se však o nejhorší port původní hry a jeho koupi vám opravdu nemůžeme doporučit. Toužíte-li po šílenství a kobkách v cestovním balení, možná není od věci podívat se na verzi pro PlayStation Vita anebo chystanou konverzi na Nintendo Switch. Tam nezešílíte z neustálého uklikávání, nešikovnosti uživatelského rozhraní a nereagujících menu.