Dark Fear

Verdikt
60

Původně mobilní hra lehce nadprůměrného charakteru. PC verze trpí hlavně omezením, pramenícím z absentujícího dotykového displeje. I díky nízké ceně se ale jistě najdou hráči, kterým tři hodiny klasického němého hororu udělají velikou radost. Obzvláště na mobilních platformách.

Mobilní zařízení

AndroidAndroid

Google Play
Koupit

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

App Store
Koupit

Počítač

WindowsWindows

3,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Arif Games
Vydání: 13. listopadu 2015
Štítky: horor, mobilní hry, adventura

Hra původem z mobilu, respektive minimálně pro mobily dělaná, a ještě k tomu za pár korun. To už v jednom vyvolá pochyby, které v případě Dark Fear ještě utvrzuje minulost a webovky autorů. Na první pohled tedy nic, co by vás na vyloženě zaujalo a věřím, že většina navíc nad skutečně stařičkou grafikou ohrne nos. Zdání ale někdy může klamat. V zásadě jde o zajímavě pojatý horor, který táhne právě retro stylizace, a byť naráží na limity počítačů, může zaujmout nejednoho milovníky retra.

Laciný strach

Dark Fear mohl být skvělý staromilský počin, který navazuje na retro pecky, a spojuje old school RPG s textovkou do zajímavého mixu. Nabízí hádanky i souboje a čte se jako skutečná hororová retro klasika. Vzhledem k ceně zkrátka perfektní koupě pro nejednoho milovníka starších her, kterému bude imponovat absence dabingu a extrémní stylizace. Nežijeme ovšem v ideálním světě a ta dokonalá hra má ve skutečnosti hned několik docela velkých problémů, které je před koupí třeba vzít v úvahu.

Dark Fear totiž naráží na několik omezení, vycházejících nejen z logiky mobilního původu, a nízkých produkčních hodnot, ale i ze zjevné nezkušenosti, kterou malý tým skrývá jen těžko. I přes zjevné problémy ale netřeba Dark Fear zatracovat. Už jen proto, že je k mání za pár šupů a zabaví na 3 hodiny, což by hře mohl závidět kdejaký walking simulator.

Dark Fear nabízí vedle retro designu a stylizace i vyloženě dobré věci - třeba příběh rozhodně neurazí ani přes svou pasivní vypravěčskou formu. Pokud ovšem neradi čtete kvanta textu, pak se téhle hře vyhněte obloukem, protože psaný text je to jediné, čím k vám autoři promlouvají. Dabing zcela chybí, což ale vlastně nevadilo. Jednak titulky člověk při tom množství přečte rychleji, a tíživé ticho zase prospívá hororové atmosféře. Několikrát jsem ostatně na to konto nadskočil u zcela laciné lekačky.

Škoda jen, že si tvůrci nedali větší práci se scénářem - až na jedno větší překvapení jde o naprosto klasický fantasy průměr s čerty, harpyjemi a tajemnými černokněžníky. Zatímco z počátku vás tak ještě scénář zvládá držet v nevědomosti a hnát vás dále touhou po poznání zdejšího světa v roli hrdiny se ztrátou paměti, po první hodině vás tento pocit opustí a hra sklouzne spíše do unylé nudy, směřující k nepřekvapivému konci.

Klikfest

Zdaleka největším problémem Dark Fear je však ovládání, určené pro dotykové displej mobilních platforem, a od toho odvislé pokulhávající herní mechanismy. Autoři se sice dotykové ovládání v PC verzi snažili nahradit a vystačíte si tak pouze s levým tlačítkem myši, ale něco tomu chybí. Herní mechanismy včetně boje či shánění surovin jsou postavené na klikání v ten správný moment a jakkoli je to z počátku zajímavé, časem vás to začne spíše štvát. Snad i proto, že hře chybí jakákoli výzva. Zkrátka tak 3 hodiny monotónně strefujete ubíhající body na obrazovce. Mějte však na paměti, že na dotykových obrazovkách je zážitek o mnoho lepší. Mít možnost si všechny body "osahat na vlastní kůži" přidává hře zajímavý rozměr.

Souboje jsou čistě o statistikách a až na dva momenty, kdy skutečně musíte otravně grindovat suroviny lovem, porážíte démony jako na běžícím páse prostým klikáním na ukazatel v ten správný moment. Nic jiného dělat nemusíte, a přestože nabízí souboje i jiné možnosti, jako je třeba obrana, v praxi je nepoužijete ani jednou. Hádanky jsou také jen o klikání na správné předměty, a že na celý tento model autoři navěšeli ještě koncept obchodníků, už vyznívá zcela do ztracena.

Po první hodince ztrácí Dark Fear tempo a upadá do stereotypu. Do toho se vám párkrát zježí chlupy u nějaké lekačky a po třech hodinách je konec. Vzhledem ke kritice je ale možná překvapením, že to není konec hořký. Dark Fear totiž udrží u obrazovky právě ty tři hodiny. Navíc je třeba mít na paměti, kolik jste do hry vlastně investovali. Jde zkrátka o jednohubku na zkoušku, která možná některým zachutná díky retro pojetí, a když ne, tak se z toho nikdo nezblázní. Jen prostě vypne průměrnou hru v ceně jízdenky na autobus.

Děkuji, raději mobilní verzi

V originální podobě pro mobily bych ale s koupí Dark Fear spíš neváhal. Pravdou totiž je, že jsem Dark Fear dohrál na jeden zátah, a někde hluboko pod kostrbatým PC portem se skrývá slušná mobilní záležitost. Co na PC působí chudě, to na mobilech buď stačí, nebo to minimálně negativně nevyčnívá. Navíc si Dark Fear můžete na mobilu dopřávat v menších dávkách, což výrazně zbrzdí nástup stereotypu. Pokud vás tedy zaujala třeba i jen myšlenka 2D fantasy hororu ze staré školy, pak těch pár korun klidně obětujte. Spíše ale za mobilní verzi.