Command & Conquer: Red Alert 3

Verdikt
80

Klasická realtime strategie se vším, co k žánru patří, navíc s notnou dávkou nadsázky a ještě větším přídělem zábavy. Jedná se sice o starší kousek, ale dokáže bez problémů upoutat i dnes, ať už se pustíte do klání proti počítačem ovládaným soupeřům, nebo vyzvete ke troše války své kamarády.

Počítač

WindowsWindows

9,99 €Steam

Konzole

PlayStation 3PlayStation 3

Xbox 360Xbox 360

299 KčXbox Store

Další informace

Výrobce: EA Los Angeles
Vydání: 31. října 2008
Štítky: multiplayer, alternativní historie, válečná, realtime, humor, strategie

Úvodní děj volně navazuje na Red Alert 2 a počítá s alternativou vítězství západních spojenců. Sovětská říše se hroutí a je krůček od totálního rozkladu. Ovšem premier Cherdenko má v rukávu svůj poslední trumf, kterým je stroj času. Zatímco v prvním díle byl spojenci použit k odstranění Hitlera ve snaze zabránit druhé světové válce, nyní se Rusové snaží dostat na kobylku Albertu Einsteinovi, kterého skutečně vypátrají a zlikvidují. Návrat do současnosti je pak pro premiéra Cherdenka doslova triumfální. Místo zlomeného sovětského impéria ho vítá silná mocnost, která ovládá značnou část Asie a v podstatě celou západní Evropu. Spojenci totiž bez svého vědeckého génia nedosáhli vojenské převahy a byli zatlačeni do těžké defenzívy. 


Na chvíli se zdá, že se válečný a politický vývoj zcela obrátil, ale vzápětí přicházejí do Kremlu první informace o nečekaném, zato velmi masivním útoku říše vycházejícího slunce neboli Japonska. Díky neexistenci atomových bomb (neměl je kdo vynalézt) nebyla tato země Američany nikdy poražena a tak se desítky let potajmu ale s o to větší vervou připravovala na světovou válku. Naprosto šokovaní rusové najednou zjišťují, že díky stroji času sice postavili západní spojence na druhou kolej, ale zároveň tím umožnili Japoncům vznik nového a mnohem silnějšího impéria. A co víc, atomové zbraně teď nemají ani Sověti, takže na ně musí zapomenout a začít se bránit jinými prostředky. Válka tak znovu začíná a není vyhnutní než bojovat na dvou frontách zároveň.


Kooperativní kampaně

Válečná tažení jsou ve hře celkem tři a to za každou zde přítomnou mocnost. Všechny kampaně jsou stejně dlouhé (dohromady čítají dvacet sedm samostatných misí) a hrát je můžete v libovolném pořadí. V tomhle směru nejste nijak omezováni, a pokud si například usmyslíte, že jako první ovládnete svět za japonské impérium, tak žádný problém.

Hned od prvních misí narazíte na jednu z novinek herního systému Red Alert 3, kterou je kooperativní týmová hra. Před každou novou misí máte proto na výběr, jestli budete hrát v co-op nebo sólo režimu. První varianta počítá s on-line připojením k internetu a vytvoření herního účtu. Pak si vyberete jako svého partnera živého hráče a s ním se vydáváte do hry proti počítačovému protivníkovi.


Počítač jako spoluhráč

Teď si možná říkáte, že je to všechno moc pěkné, ale pokud nemáte vhodného lidského spoluhráče nebo připojení k internetu, je to vlastně k ničemu. Máte k dispozici celkem zdatnou náhradu. Tou je již zmíněný sólo režim hraní kampaňových misí, ke kterému nikoho a nic dalšího nepotřebujete.

Vašeho spoluhráče v takovém případě zastoupí počítačová AI v podobě virtuálního generála. Herní princip zůstává totožný jako při co-op módu se všemi jeho výhodami jen to musíte mít více ve vlastních rukou. Spřátelené jednotky si sice AI generál ovládá sám, ale jednoduchými příkazy můžete jeho kroky směrovat tam, kam potřebujete. Na výběr jsou čtyři základní rozkazy, kdy mu buď necháte naprostou svobodu, nařídíte přesun jeho jednotek na určité místo, přikážete útok všemi jeho dostupnými jednotkami na určitý cíl nebo označíte lokaci, kam má spoluhráč naplánovat svůj útok. 

Další herní novinky

Kooperace hráčů v kampaňových scénářích není jedinou novinkou zasahující do systému hry. Možná budete překvapeni, ale viditelných změn doznala například těžba surovin. Zapomeňte proto na klasický kombajn a rozsáhlá pole čekající na sklizení. Nyní jsou zde přítomné doly pro těžbu nerostů, ve kterých vaše příslušné jednotky nakládají drahocennou rudu a vozí jí do rafinérie na zpracování. Pendlování nákladních vozidel velmi připomíná systém fungující v C&C: Generals, takže to zas není zbrusu nová záležitost, nicméně v jejím důsledku je získávání peněz méně komplikované a probíhá o poznání rychleji. Rozhodující je ještě vzdálenost vaší rafinérie od dolu. Čím je blíže, tím je to snazší.

Větším zásahem do herního systému je ale možnost stavět na vodní hladině většinu normálních budov včetně konstrukční plošiny. Jedná se o velmi příjemné vylepšení. Představte si situaci, kdy se chcete lépe ochránit před dotěrnými pozemními jednotkami nepřítele nebo vůbec postavit si záložní základnu schovanou mimo pevninu. To lze nyní v klidu uskutečnit a v řadě scénářů se k podobným krokům uchyluje rovněž počítačový protivník.

Hratelnost

Při hraní Red Alertu 3 je opět cítit výborná atmosféra, která je pro tuto sérii přímo pověstná a hodně přispívá ke skvělému zážitku. Tohle platí už od vzniku prvního dílu i přes to, že právě jemu bylo v době svého vydání vyčítáno, že se jednalo o pouhou kopii klasického C&C odehrávajícího se místo budoucnosti v alternativní minulosti. U dvojky už ale bylo všechno jinak díky nápaditějšímu příběhu, větší barevnosti a akčnějšímu pojetí. Třetí díl pak nyní jasně dokazuje, že více se toho dá paradoxně vymyslet právě ve světě studené války se znepřáteleným východem a západem než v původním konfliktu mezi GDI a NOD.

Vedle co-opu je zde přítomen i klasický deathmatch multiplayer a to jak po lokální síti, tak po internetu v mapách pro dva až šest hráčů. Bohužel se možnosti tohoto multiplayeru nijak neliší od PC verze C&C 3, což znamená, že různé herní módy zůstávají stále jen u konzolových verzí. Skirmish je zde také a slouží jako vhodný doplněk pro trénink síťové hry. I v něm lze hrát stejným kooperativním způsobem jako v příběhových kampaních při použití sólo režimu. Stačí, když vytvoříte tým a můžete si vybrat AI generála, který vám bude pomáhat.


Hra nadchla více než minulý Command & Conquer 3. Netěží pouze z atmosféry a dobrého příběhu se zdravou dávkou nadsázky a příjemnou béčkovostí, přináší řadu herních novinek, které pozvedají nejen tuto sérii, ale RTS žánr obecně.